Запоріжсталь, казино, Приват і Нова пошта: хто і як джинсував у запорізьких медіа у вересні
Відсоток політичної джинси майже в п’ять разів більше, 4,7% матеріалів з ознаками комерційної замовності й ще 2,6% неналежно маркованої реклами. Такі результати моніторингу ІМІ, проведеного з 4 до 8 вересня включно, в якому ми визначали кількість комерційної і політичної джинси, неналежно маркованої реклами, контрагітації і замовників політичної джинси. Гарні новини: контрагітаційні матеріали не публікував жодний з проаналізованих сайтів (061.ua, "Забор", "Перший Запорізький", "Акцент", zp.vgorode.ua).
Найбільше джинси ми знайшли сайтах "Акцент" (9,3% загальної кількості матеріалів) і "Перший Запорізький" (6,7% ). У 061.ua ми зафіксували 3,8% матеріалів з ознаками замовності, "Заборі" – 3,4%, "Вгородє" – 1,8% загальної кількості матеріалів у стрічці новин. Переважно це була комерційна джинса. Матеріали з ознаками політичної замовності публікував тільки 061.ua (але є нюанс). На сайті, на відміну від інших медіа, зовсім не було комерційної джинси. 061.ua – лідери з неналежного маркування: 10,4% матеріалів, пов’язаних із просуванням бізнесів, їхніх продуктів і послуг, були марковані неналежно.
Неналежне маркування – окрема тема. Вже 2 жовтня цього року чинності набувають зміни до Закону "Про рекламу" та інших законів України щодо імплементації норм європейського законодавства в національне законодавство України. Неважливо, зареєстроване чи ні онлайн-медіа, тепер, зокрема, за неналежне маркування реклами йому загрожуватиме припис чи штраф від 5 до 10 мінімальних зарплат. Зараз це від 33,5 до 67 тисяч гривень. Хоча насправді, вважає юрист ІМІ Роман Головенко, необхідно розширити список належного маркування, яке зараз обмежується тільки двома категоріями – "Реклама" і "На правах реклами". За його словами, практично всі читачі й глядачі медіа можуть зрозуміти рекламний характер матеріалів, маркованих такими словами чи фразами: "піар" / PR; "спонсорський" або "партнерський" матеріал з чітким вказанням замовника; "матеріал створено за фінансової підтримки [такого-то суб’єкта]".
Відповідними формулюваннями, вважає медіаюрист, можна розширити законодавчі вимоги щодо маркування реклами. Вони доволі очевидні для аудиторії, але водночас відмова від обов’язкового прив’язування до слова "реклама" в маркуванні може підштовхнути суб’єктів ринку до відмови від екзотичних способів маркування, тобто неналежного позначення рекламних матеріалів на кшталт "новини компаній" чи "актуально". Звісно, що відповідне маркування має розміщуватися на початку матеріалу й бути видимим для пересічного читача / глядача.
У регіональних новинах саме рубрики "Новини компаній", "Актуально", "Політичні новини" тощо часто використовуються медіа, щоб позначити їхню "рекламність", і це порушення, яке за кілька днів стане вже таким, що помітно каратиметься за законом.
Утім, онлайн-медіа, які позначають ці рубрики як рекламні хоча б у вихідних даних, роблять більше для аудиторії, ніж колеги, які "джинсують" без жодних натяків на те, що інформація в таких текстах заангажована і спрямована на те, щоб отримати від аудиторії "так" на якийсь продукт, чи то політична партія зі своїми кандидатами, чи бізнес-проєкт, зав’язаний або ні на політичних інтересах, чи чохли на телефони, чи ігри в онлайн-казино (до речі, в новому законі є обмеження і щодо реклами таких закладів / послуг).
Наприклад, у запорізьких онлайн-медіа комерційна джинса подавалася без жодних позначок, чого б це не стосувалося. На сайті "Перший Запорізький" це традиційно були матеріали з ознаками замовності про металургійний комбінат "Запоріжсталь", який належить Рінату Ахметову. До речі, майже ідентичну джинсу по те, "Як Запоріжсталь веде боротьбу на економічному фронті – в матеріалі чеського провідного медіа ČT24", опублікували на ЗаБорі. Друга джинса ЗаБору також стосувалася Запоріжсталі. В тексті "Судна з продукцією Запоріжсталь та інших українських металовиробників вперше з початку війни прорвали морську блокаду" наголошувалося на назві заводу "комбінат "Запоріжсталь" Групи Метінвест" і щось патріотичне "зазначав генеральний директор "Запоріжсталі" Групи Метінвест Роман Слободянюк".
"Перший Запорізький" також публікував джинсу про казино "Стратегії гри та математика казино: як гравці можуть підвищити свої шанси на виграш у віртуальних казино" та російськомовні рекомендації, як правильно прибирати з лінком на сайт із замовлення цих прибирань, а також відверту рекламу оренди автобусів конкретної компанії.
Про казино, але ніби з благородною метою джинсувало "Вгородє". Власне, це була єдина публікація в стрічці, яка мала ознаки замовності й дуже детально розповідала про допомогу ЗСУ.
Найбільше комерційної джинси було на сайті "Акцент" – майже кожна десята новина в новинній стрічці (9,3%) мала ознаки комерційної замовності. Тут також писали про "прорив блокади" Запоріжсталлю. А ще джинсували про нові додатки Нової пошти, нові функції і картки ПриватБанку, онлайн-забіг мелітопольського вишу. Особливістю замовних матеріалів на цьому сайті є те, що тут дублюються замовні тексти (українською і російською мовами, публікуються як окремі тексти) про продажі кафе чи автівок або про те, як у Запоріжжі змінилася вартість вторинного житла, з посиланням на один сайт нерухомості.
Що стосується політичної джинси, то матеріали з ознаками політичної замовності ми знайшли на сайті 061.ua. Формат цих текстів, опублікованих у новинній стрічці під рубрикою "блог" (з маленької літери, на відміну від інших рубрик), дуже сильно відрізнявся він інших, зазвичай якісних публікацій сайту. Блогами назвати ці тексти також важко. Наприклад, у двох з чотирьох текстів просувалася білоруська громадська організація "Сустрэча", ще один текст у стрічці новин "Обмеження права на свободу пересування, права на життя, а також катування людей голодом на території Національного заповідника "Києво-Печерська лавра" теж мав ознаки замовності, як і матеріал "Три факти про Ленд-Ліз", який до того ж підсилювався банерною рекламою про необхідність підписати петицію щодо надання ленд-лізу. Ми звернули на це увагу журналістів мережі ще до публікації цього моніторингу і зараз можемо сказати, що ситуація змінилася. Так, на момент написання цього тексту матеріал про ленд-ліз (і банер) був прибраний із сайту, тексти про білоруську "Сустрэчу" і Київсько-Печерську лавру позначено як "Офіційно", яка у вихідних даних зазначена як рекламна. І хоча це неналежне маркування рекламних текстів, усе ж це краще, ніж низькопробна джинса, яка в перспективі забирає довіру й аудиторію в будь-якого медіа. Втім, пізніше на сайті виправили стилістику оформлення цих матеріалів. Наприклад, зникла назва "блог", з’явилось "офіційно". Але їхній зміст залишив по собі все ті ж питання.
Наталія Виговська, регіональна представниця ІМІ в Запорізькій області
Help us be even more cool!