ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

Топові показники топових медіа. Огляд дотримання медіастандартів виданнями Кіровоградщини

П’ять топових онлайн-ЗМІ регіону – Гречка, Точка доступу, CBN, DozorБез купюр. По 50 новин від кожного видання. Три класичні журналістські стандарти – баланс думок і точок зору, достовірність та відокремлення фактів від коментарів, плюс окрема увага до повідомлень у соцмережах як джерела новин. І от маємо результат – фактично ідеальні результати. Такими є короткі підсумки дослідження Інституту масової інформації, проведеного на початку жовтня.

Одразу зауважимо, під час проведення цього дослідження ми брали до уваги лише новини в традиційному розумінні цього слова. Без анонсів, гороскопів, розслідувань, прогнозів погоди, інтерв’ю та подібних текстів. 

Парні лідери

Найкращими виданнями, які двічі припустилися порушення журналістських стандартів та набрали 148 зі 150 можливих балів, виявилися Dozor та Без купюр. Характерно, що журналісти обох інформаційних порталів "попалися" на висвітленні ситуації з доганою генеральному директору обласного комунального виробничого підприємства "Дніпро-Кіровоград" Роману Ілику. Річ у тім, що медійники першоджерелом вказали телеграм-канал голови Кіровоградської обласної ради Сергія Шульги, не провівши додаткової роботи та не знайшовши відповідного документа на сайті ради. І хоча стандарт оперативності, звісно, варто брати до уваги, однак він не дає підстав для ігнорування стандарту достовірності. Тож журналістам варто було принаймні доповнити опубліковані матеріали лінками на оригінал розпорядження. Цього, однак, зроблено не було. 

По 147 балів вдалося набрати ще кільком виданням. Зокрема, "Центральноукраїнське бюро новин", яке варто похвалити за уважність до деталей та повноту подання інформації, все ж не обійшлося без помилок. Так, у новині "У приміському транспорті Кропивницького значно подорожчала вартість проїзду" йдеться не про тотальне здорожчання на всіх регіональних напрямках, а лише про один зафіксований випадок. Звісно, збільшення плати за проїзд на 284-му маршруті Кропивницький – Бережинка заслуговує на увагу, та це не привід подавати настільки узагальнювальні заголовки. Варто згадати й про ще одну не надто позитивну характеристику видання, а саме часту відсутність гіперпосилання на першоджерело у випадках, коли таким є орган місцевого самоврядування або інше бюджетне управління чи відомство. Наголошуємо – відсутність такого посилання суттєво ускладнює процес перевірки достовірності опублікованої інформації.

Аналогічний показник має і видання Точка доступу, журналісти якого дійсно фахово підійшли до опрацювання інфоприводів, висвітлюючи ситуацію не лише оперативно, але й достовірно, за можливості долучаючи коментарі максимальної кількості незаангажованих експертів чи очевидців подій. Завдяки цьому майже кожен матеріал інформаційного порталу має змістовний фідбек та посилання на першоджерело інформації. Звісно, якщо це не ексклюзив, добутий силами редакції. Однак з балансом в окремих матеріалах медійників були проблеми. 

Ми поцікавились у редакторки видання Ольги Зими базовими правилами роботи видання і от, що дізнались: "Дотримання стандартів журналістики є невід'ємною частиною нашої редакційної політики. На жаль, часто аудиторія обирає не якісні професійні матеріали, а клікає на новини з гучними маніпулятивними заголовками. Проте ми все ж боремося за якісний контент: перевіряємо інформацію, дотримуємося балансу думок, надаємо перевагу достовірності, а не оперативності. За кожним новинним матеріалом у нас є редакторський контроль, і, звичайно, на першому місці стоїть якісна робота журналістів, адже всі працівники в редакції небайдужі до виконання своїх завдань".

Помилка в тексті "Текстів"

Не надто відстала від лідерів і Гречка, яка незважаючи на те що замикає нашу п’ятірку, отримала вельми достойний результат у 146 балів. За моніторинговий період журналісти кілька разів недопрацювали й серед іншого припустилися порушення стандарту достовірності в новині, що вийшла під заголовком "Кропивницький – одне з чотирьох міст, де у лікарнях ще є місця для хворих на ковід". Насправді ця новина є передруком інформації опублікованої виданням Tексти і відсилає нас до офіційної статистики МОЗ, відповідно до якої в переважній більшості обласних центрів України завантаженість ковідних лікарень перевищила 50%. Менші показники станом на 5 жовтня демонстрували лише  Київ, Полтава, Миколаїв і, власне, Кропивницький. Найгірша ж ситуація була в медзакладах Житомира, Івано-Франківська, Херсона та Харкова. 

Загалом ситуація зрозуміла, однак спрощене подання суті новини та заголовок "Текстів", обіграний потім журналістами "Гречки", спричинив відверту плутанину. Адже, по-перше, статистика МОЗ стосувалася лише обласних центрів, а не міст загалом. А по-друге, у жодному з вищевказаних населених пунктів заповненість ліжкомісць, передбачених для хворих на коронавірус, не досягла 100%. Відповідно, стверджувати, що Кропивницький – одне з чотирьох міст, де в лікарнях ще є місця для хворих на ковід, було не зовсім коректно та точно. Адже такі місця були у всіх. І хоча в самій статті цю інформацію детально розписано, та все ж варто пам’ятати про не дуже гарну звичку окремих українців – отримувати інформацію про події в країні та світі суто із заголовків новин. 

Підсумовуючи, скажемо, показники медійників Кіровоградщини дійсно вельми потішили. Однак кількість "двоабзацних" новин, створених на основі пресрелізів чи офіційних повідомлень, останнім часом лише зростає. А це, своєю чергою, створює ілюзію безпроблемності та ідеального дотримання стандартів місцевими медіа, що далеко не завжди істинно. Та все ж погодьтеся, не важко дотримуватися стандартів, коли творча журналістська робота перетворюється на суцільний копіпаст. 

Павло Лісниченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Кіровоградській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!