ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Скільки коштів чернігівців витратять органи влади на висвітлення своєї роботи?

28.03.2021, 10:54
Павло Пущенко

Чернігівські місцеві органи влади закладають щороку сотні тисяч бюджетних гривень на висвітлення свої діяльності. З одного боку, влада має інформувати громадян про свою діяльність, але з іншого – є дуже тонка межа між інформуванням і відвертим піаром та маніпуляцією за наші ж гроші.

В ІМІ розбиралися, скільки заплановано витратити у 2021 році коштів платників податків на висвітлення діяльності чернігівських обласної ради, адміністрації та міської ради обласного центру.

Для цього були надіслані офіційні інформаційні запити до органів влади.

Оскільки в Україні бюджетне фінансування здійснюється бюджетно-цільовим способом, відповідні ради ухвалюють програми на забезпечення висвітлення їхньої діяльності.

Чернігівська обласна рада 26 січня 2021 року ухвалила Програму розвитку інформаційної та видавничої сфер Чернігівщини на 2021 – 2022 роки, яким передбачено спільне фінансування висвітлення діяльності двох обласних органів влади – державної адміністрації та обласної ради. Згідно з документом, на поточний рік закладено видатків на загальну суму 848 тисяч гривень.

З них на розміщення матеріалів про ОДА та обласну раду в друкованих ЗМІ передбачено 250 тисяч грн, на телебаченні – 300 тис. грн, в інтернеті – 198 тис. грн, ще по 50 тисяч передбачено на замовлення соціальної реклами та на "технічну підтримку" висвітлення в різних видах ЗМІ.

Але, оскільки через  політичні причини, протистояння в обласній раді, бюджет області був ухвалений з місячним запізненням, договори на висвітлення діяльності ще не укладались, а видатки в межах ухваленої програми не здійснювалися.

За відсутності річного бюджету обласна рада на початку року витратила 49 800 на висвітлення свої роботи, уклавши договори з традиційним партнером – ТОВ "Чернігівська Деснянська правда", яке до "роздержавлення" було в комунальній власності.

Чернігівська міська рада за сумою витрат на висвітлення своєї роботи наближається до показників обласної ради та адміністрації разом узятих. Так, Програмою висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування міста Чернігова на 2021 – 2023 роки заплановано 730 000 грн. З них 500 тис. грн передбаченою на висвітлення в друкованому ЗМІ, та по 115 тис. грн на висвітлення в ефірі радіостанцій та на вебпорталах.

Уже не перший рік у тендерах на оприлюднення матеріалів Чернігівської міської ради перемагає ТОВ "Чернігівська медіагрупа", яка розміщує друковані матеріали на сторінках газети "7 дней".

Але висвітлення роботи чернігівської міської ради за гроші чернігівців не обмежується друкованими та інтернет-ЗМІ. Комунальне телебачення "Новий Чернігів" також фінансується з міського бюджету. Поточного року на його роботу передбачено 4,2 млн грн. І хоча офіційно концепцію мовлення комунального телеканалу окреслено як "створення суспільно важливих програм різної тематики, задоволення потреб телеглядачів не тільки в інформації про події в місті, а й у культурологічних, просвітницьких, спортивних, дитячих, розважальних програмах, соціальних проєктах", критичної інформації про діяльність міської влади на ньому не побачиш.

Якщо врахувати, що нинішньому міському голові Владиславу Атрошенку належить ще й чернігівський приватний телеканал "Дитинець", компліментарного контенту про роботу чернігівської міської влади в інформаційному просторі більш ніж досить.

Юрист ІМІ Алі Сафаров про законодавчі передумови витрат органів влади на висвітлення своєї діяльності:

– Законодавство України, зокрема Закон України "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації", передбачає, що тут йдеться саме про інформацію "про діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування, задоволення інформаційних потреб громадян, юридичних осіб про роботу цих органів". Тобто саме про рішення комісій, про те, хто як голосував щодо виділення землі під чергову забудову тощо. Законодавство не передбачає, що в такій інформації мер урочисто на камери перерізає червону стрічку чи відвідує бабусю тощо: мова саме про офіційну діяльність (яку якраз старанно намагаються приховати, блокуючи доступ журналістів до публічної інформації, сесій рад тощо). Тобто висвітлення потрібно, але потрібно повернутися до первісного розуміння цього висвітлення.

Також немає юридичних вимог до ЗМІ маркувати окремо матеріали органів влади. Однак в інтересах суспільства було б добре відокремлювати замовний матеріал від власного матеріалу редакції, якби це робилося з власної ініціативи ЗМІ, зазначає юрист ІМІ.

Павло Пущенко, регіональний координатор ГО "Інститут масової інформації" в Чернігівській області 
 
Матеріал підготовлено в межах проєкту "Мережа медіаспостерігачів", який виконує ІМІ за підтримки Freedom House.
Liked the article?
Help us be even more cool!