Прозорість у волинських медіа: хто показує і приховує власників та редакторів
Більшість волинських медіа не публікують інформації про медіавласників. Не всі сайти вказують імена і прізвища редакторів та журналістів. Здебільшого на сайтах у розділі "Контакти" можна побачити номери телефонів, але без згадування працівників редакції.
У лютому Інститут масової інформації провів оцінювання прозорості регіональних медіа. Відповідно до методології дослідження, перевіряли наявність опублікованих імен власників, керівництва медіа, головного редактора, контактів, інформації щодо аудиторії ЗМІ (рейтинги / наклади / лічильники для інтернет-ЗМІ), а також редакційної політики медіа, оприлюднених фінансових звітів або ж доходу від реклами. Якщо інформація присутня, то ЗМІ отримує 1 бал, якщо відсутня – 0 балів, якщо присутня не в повному обсязі – 0,5 бала. Отже, 6–7 балів означає абсолютну прозорість; 3,5–5,5 бала – прозорість; 2–3 бали – непрозорість; 0–1,5 бала – абсолютну непрозорість.
Під аналіз потрапили сайти ІА "Волинські новини", "ВолиньPost", "Волинь24", "Район.in.ua", "Під прицілом", "ІА Конкурент", "Перший", "Буг", Т1.ua, "Волинь.UA". Також аналізували сайти ТБ-каналів "UA:Волинь", "12 канал", ТРК "Аверс", "Громадське інтерактивне телебачення".
Наскільки прозоре щодо читачів телебачення
Жоден з регіональних телеканалів не став абсолютно прозорим. Але хороший показник з відкритості показали 12 канал та Громадське інтерактивне телебачення, що отримали по 4 бали, сайт "UA: Волинь" – 3,5, "Сфера-ТБ" – 1, ТРК "Аверс" – 0, адже сайту телеканал не має.
У луцького телеканалу "Аверс" є сторінка каналу у Facebook та YouTube. На сайті Opendatabot є інформація про те, що Наталія Московка є керівником дочірнього підприємства "Телерадіокомпанія Аверс" відкритого акціонерного товариства "Корпорація Аверс". На сайті ІА "Волинські новини" є номери телефонів редакції та е-mail ТРК "Аверс", редакційний статут телеканалу. Однак інформацію про структуру власності ТРК розміщено на сайті "Волинські новини". На сторінці в соцмережі Facebook є посилання на сайт, що раніше використовувався для публікацій новин та відео телеканалу. Однак зараз там є інформація про інтернет-технології для дому та для бізнесу, що не стосується діяльності каналу. На сторінці в YouTube є мінімум інформації про канал, наприклад запис про те, що канал у YouTube створено у 2013 році, та посилання на сторінки телеканалу у Twitter та Facebook.
Медіаюрист ІМІ Роман Головенко зазначив, що Закон України "Про телебачення і радіомовлення" вимагає оприлюднення даних про телеканал на сайті. Відсутність сайту можна трактувати як порушення, але чітка санкція передбачена за "неподання" інформації (Нацраді), яка має бути оприлюднена на сайті. За неподання (невчасне подання) інформації про структуру власності передбачено штраф – 5 % загальної суми ліцензійного збору за всіма ліцензіями, власниками яких є порушник. Розмір ліцензійного збору в різних каналів різний, оскільки ліцензії / частоти можна отримувати по-різному.
Також на сайтах телеканалів повинна розкриватися структура власності, яка містить кінцевих бенефіціарів. Так, на телеканалі "UА:Волинь" є інформація про керівництво філії, а також є контакти. Документи ПАТ "НСТУ" є на сайті Суспільного, але на регіональному сайті немає, і тому він отримав 3,5 бала. Регіональний сайт Суспільного має також свої сторінки у Facebook та YouTube.
У Громадського інтерактивного телебачення є свій сайт, а також сторінки у Facebook та YouTube. Громадське інтерактивне телебачення зареєстровано як громадську організацію. Також на сайті опубліковано структуру власності ГО.
12 канал має свій сайт, крім сторінок у соцмережах та в YouTube. На сайті 12 каналу зазначено, що керівником проєкту є Юрій Ричук, а головна редакторка – Іванна Шуба. Крім того, на сайті є розділ "Структура власності" з указаним кінцевим бенефіціаром власником Юрієм Романюком. Також на сайті є інформація про команду каналу.
Прозорість інтернет-сайтів
Результати моніторингу інтернет-сайтів: ІА "Конкурент" отримав 4 бали, "ВолиньPost" – 2,5, "Перший" та "Район.in.ua" – 2, "Буг" та "Волинь24" – 1,5, "Волинські новини", Т1.ua, "Під прицілом" – 0,5 бала. Так, жоден із промоніторених сайтів не мав опублікованих фінансових звітів. Відповідно, не було сайту, який би став абсолютно прозорим.
Лише чотири з 10 промоніторених сайтів зазначили, хто є головним редактором: "ВолиньPost", "Перший", "Конкурент", "Волинь.UA". На жодному з промоніторених сайтів не опубліковано редакційних статутів або редакційних принципів роботи. Також немає фінансових звітів на проаналізованих сайтах.
Неповну інформацію контактних даних щодо редакції можна побачити на сайті ІА "Волинські новини", "Волинь24", "Район.in.ua", "Під прицілом", "Буг", Т1.ua. Ці сайти не вказали головних редакторів.
Лічильники аудиторії також є не на всіх сайтах. Лише чотири сайти мають показники щодо аудиторії, а саме "Конкурент", "Волинь24", "Буг" та "Район.in.ua".
Про власника згадав лише один сайт, але без зазначення імені та прізвища холдингу на сайті. Зокрема, мережа гіперлокальних сайтів "Район.in.ua" працює в складі холдингу CID MEDIA GROUP, який володіє проєктами "Таблоїд Волині", "Сім’я і дім" та радіо "СіД fm".
Медіа-юрист ІМІ Роман Головенко зазначив, що інтернет-ЗМІ не зобов’язані публікувати редакційні статути, бо на рівні законодавства в Україні не визнаються засобами масової інформації (в значенні суб’єкта правовідносин). Також на рівні закону не прописано, як саме має бути оформлена контактна інформація про редакцію інтернет-ЗМІ. Однак відкритість перед читачами формує довіру до медіа. Якщо інтернет-видання не публікує контактної інформації або імен редакторів – це підозріло. Читач має знати, до кого може звернутися з редакції в разі виникнення запитань. Також важливо знати, хто пише тексти для читачів сайту. Медіа з хорошою репутацією надають необхідну інформацію. Але таких – меншість.
Моніторинг ІМІ показав, що є медіа, відкриті перед читачами й глядачами. Однак більше сайтів, що мали б стати прозорими. Для кращої комунікації з читачами більшості сайтів треба ретельніше заповнити розділ "Контакти" та "Про нас". Споживачам інформації треба знати, хто подає їм інформацію, звідки джерела фінансування в медіа. Відкритість формує повагу до медіа, адже якщо читач бачить, хто для нього працює, то може йому довіряти.
Мая Голуб, регіональна представниця Інституту масової інформації у Волинській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!