ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Прозоре скло моніторів та екранів: наскільки відкриті ЗМІ Донеччини

Усі телеканали отримали статус прозорих, а сайти стали відкритішими для аудиторій. І хоча сайти за законом не мають оприлюднювати таку ж інформацію, що і телебачення, повага до аудиторії відіграє свою роль. Так, абсолютно прозорим став Сайт Маріуполя 0629.com.ua. 

Такі результати лютневого моніторингу прозорості регіональних медіа, яке проводили представники й представниці ІМІ. Серед п'ятьох телеканалів, що потрапили під моніторинг, три  маріупольські ефірні телеканали МТБ, "Сігма" та ТБ7, ще два регіональні – обласне комунальне "Донеччина ТV" та "Капри-ТВ" з міста Покровськ.

Також досліджувалися 10 сайтів: регіональні ИнформАгентство "Остров", "Восточный Вариант", "Новости Донбасса", маріупольські Сайт города Мариуполя 0629, MRPL CITY, "Мариупольские Новости", краматорський Kramatorsk.INFO, авдієвський Avdeevka.city, слов'янський Karachun.com.ua та міста Покровськ DDK.dn.ua.

Моніторинг прозорості – це не лише доступність інформації про власників та статут, це також відкрита інформація про керівництво та менеджмент, головних редакторів та аудиторію, контакти й фінансова інформація. Якщо інформацію з певного пункту вказано в повному обсязі, медіа отримує 1 бал, у неповному – пів бала,  0 балів за відсутність інформації. Тож, 6–7 балів означають абсолютну прозорість, 4–5 балів – прозорість, 2–3 бали – непрозорість, 0–1 бал – абсолютну непрозорість.

Прозорі за законом

За законом телебачення має розмістити на своїх сайтах у вільному доступі інформацію про кінцевих власників та редакційні статути – це такий собі кодекс правил і положень журналістської етики та принципів робот. 

У 2021 році ситуація виглядає так. У команди комунального телебачення "Донеччина TV" абсолютна прозорість та 7 балів відповідно. Всю інформацію, включно з контактами редакторів та директора каналу, легко знайти, а отже і достукатися глядачеві до цього телеканалу буде найпростіше. 

ТБ-7 отримав 6 балів  (абсолютна прозорість). "Сигма" і МТБ – по 5 балів (прозорість). Тут неповною є інформація про аудиторію, також немає прямих контактів керівництва та головного редактора.  

Прозорим є і телеканал міста Покровськ "Капри-ТБ" (4 бали). На сторінці сайту є інформація про власників, телефон та адреса телеканалу,  статут і фінансова інформація. Але тут не знайти контактів редактора та його імені, немає імен керівництва та їхніх контактів, немає хоча б основного складу журналістів і інформації про аудиторію. 

Сайти Донеччини стали прозорішими

Минулі моніторинги показували, що лише грантові ЗМІ викривали повну інформацію про власників та фінансову звітність, адже до сайтів закон не має такої суворості, як до телеканалів. Приміром, у 2016 році прозорість демонстрував лише сайт "Новости Донбасса".

Власне, таким він і лишився: тут абсолютна прозорість (6 балів), є контакти, політика сайту, повний редакційний склад, до максимальних 7 балів не вистачає лічильника аудиторії. 

До лав прозорих онлайн-ЗМІ цього разу додався і Сайт города Мариуполя 0629. Він змінив статус із непрозорого на повністю прозорий для свого читача, отримавши 6 балів. На сайті немає інформації про власника, а з наявної стає зрозуміло, що проєкт комерційний, "0629.com.ua не фінансується політичними партіями, політиками, олігархами та іншими представниками великого капіталу. Сайт підтримує малий бізнес, розміщуючи на ньому інформацію про себе і рекламу". Також на сайті вказано аудиторію, але немає лічильника, тому інформація вважається неповною. Ідеальним у 0629 можна вважати редакційний статут, тут є й етичні засади журналістів, і принципи роботи редакції, чітко доведено і проукраїнську позицію сайту. 

Із 3,5 бала сайт Karachun.com.ua. Редакція не розголошує інформації про власників, не додає повної контактної інформації, зате є лічильник і стислі редакційні принципи з декількох речень.

В ИнформАгентства "Остров" – 3 бали. На "Острові" неповні контактні дані, є лише електронна адреса, не вказано керівника, хоча сказано, що сайт фінансується Національним фондом підтримки демократії. Також немає інформації про головного редактора та редакційного статуту / принципів. Власне, на "Острові" немає й окремого розділу про це, а вся інформація стисло зосереджена внизу головної сторінки.

В інших онлайн-медіа показники ще нижчі також через нестачу вищевказаної інформації. "Восточный Вариант" має 2 бали медіапрозорості. На сайті неповна інформація щодо контактних даних, адже є лише електронна адреса, нема телефонів та адреси фізичної, неповні дані й про керівника проєкту, а це відомий український журналіст Денис Казанський. Прямих контактних даних редактора немає, а про його особу мимохідь згадано в інформації розділу сайту "Про нас", сказано, що Казанський "перезапустив сайт", але прямої інформації про те, хто є редактором, на сайті ВВ немає.

Також наполовину розкрили цю "таємницю" ще чотири сайти, вписавши лише ім'я редактора або, навпаки, лише його контакти, – це "Восточный Вариант", "Восточный Проект", Karachun.com.ua та Avdeevka.city

Kramatorsk.INFO і "Мариупольские Новости" набрали по 1 балу. На сайтах із необхідної інформації є лише лічильники. У сайтів DDK.dn.ua, MRPL CITYAvdeevka.city  – по одному балу за наявну адресу. Отже, сайти "на мінімалках" з інформації мали лише неповні контактні дані (виключно адресу редакції та телефони) та скорочену версію політики сайту.

У підсумку найпрозорішими є телеканали, адже їхня діяльність регулюється відповідними законами, яких вони переважно дотримуються. Для сайтів поки що таких суворих правил не прописано, тому інформацію, яку можна було б надати читачам, вони не оприлюднюють, відповідно мають низькі показники прозорості серед медіа.

Усю ж потрібну інформацію щодо телеканалів, радіо, друкованих ЗМІ та інформаційних агентств можна знайти в Державному реєстрі Національної Ради з питань телебачення і радіомовлення України, Єдиному державному реєстрі юридичних осіб або в Реєстрі друкованих ЗМІ.

Юлія Гаркуша, регіональна представниця Інституту масової інформації в Донецькій області (неокуповані території)

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!