Полтавські сайти частіше пишуть про наслідки війни та мобілізацію, менше – про переселенців та гуманітарку
Бойові дії, наслідки обстрілів, мобілізація – теми про війну, на які полтавські медіа почали частіше писати. Загальний показник матеріалів про війну та її соціальні наслідки збільшився цього року на 3% в порівнянні з даними дослідження, яке Інститут масової інформації провів у листопаді 2022 року. Зараз показник новин про війну становить 29% загальної кількості новин. Тоді як у 2022 році цей показник становив 26%, а у 2023-му – 22%. У стрічках стало менше новин про колаборантів, повітряні тривоги, волонтерів. Про гуманітарну допомогу, переселенців публікацій узагалі майже не було, на відміну від 2022 року, коли тема гуманітарної допомоги й волонтерства була однією з топових на полтавських сайтах. Про поранених чи вбитих цивільних або окуповані території полтавські онлайн-медіа не писали в період моніторингу взагалі.
Такими є дані моніторингу п'яти топових полтавських онлайн-видань, який провів Інститут масової інформації із 6 до 10 травня включно. Під час моніторингу ми досліджували загальну кількість новин та новин про війну і їхню тематику, а також наявність мови ворожнечі в новинах про війну. Варто насамперед зазначити, що мови ворожнечі під час моніторингу на жодному з проаналізованих сайтів не зафіксовано. Під час моніторингу аналізувалася стрічка новин сайтів Полтавщина, Коло, Полтавська хвиля, Зміст, Кременчуцький ТелеграфЪ. Загалом ми проаналізували 449 публікацій, з яких 131 стосувалася тематики війни.
Про наслідки обстрілів та мобілізацію писали найчастіше
Майже на одному рівні стоїть показник новин про бойові дії та соціальні наслідки війни – 26% і 27% із загальної кількості публікацій про війну відповідно. Тоді як у дослідженні 2022 року цей показник був більш ніж у чотири рази менший, 6%.
Яка ситуація цьогоріч? “Полтавщина” щодня подає в стрічці новин дані про ситуацію на фронті, інформує про наслідки атак на Полтавщину. Зокрема, сайт писав про те, як уламки російського дрона пошкодили будинок в області. Інші медіа також подавали подібну інформацію. Писали про наслідки ракетних атак, зокрема про влучення ракети в елеватор. “Зміст” щодня подавав інформацію про мапу повітряних тривог, тоді як інші медіа зазвичай подібне подають на своїх каналах у Telegram чи на інших платформах у соціальних мережах.
Також писали полтавські сайти про українських захисників, які загинули на фронті. Про загиблих на фронті воїнів публікувалося немало новин.
Однією з тем, на яку писали найбільше, була мобілізація. У травні Верховна Рада України продовжила воєнний стан та мобілізацію до серпня, тож полтавські медіа багато писали про актуальну тему: які документи потрібно подати для проходження медико-соціальної експертизи, про штрафи за порушення військового обліку та мобілізації, про електронний кабінет військовозобов'язаного, про “відстрочку” та бронювання від мобілізації.
Кримінальні новини про війну (про колаборантів, зловживання) становлять 11,5% загальної кількості новин про війну, тоді як 2022 року про це медіа не писали взагалі. Медіа писали про мешканця тимчасово окупованого Криму, якого підозрюють у державній зраді, про залишення під ватою полтавського блогера, який ображав військових. Також у Полтаві журналісти активно писали про екскомандира 116 окремої бригади територіальної оборони: кримінальне розслідування показало, що одним з автомобілів, призначених для військових, користувалася дружина тепер уже колишнього командира бригади.
Як бачимо, полтавські редакції збільшують частку новин на тематику війни. Якщо раніше видання більше приділяли уваги місцевим політичним та соціальним новинам, то зараз дедалі більше новин пов'язані саме з наслідками війни. Це зумовлено, звичайно, вимогою часу. Водночас слід зазначити, що акцент новин залишається саме на місцевому, регіональному аспекті. З позитивного: на жодному з промоніторених сайтів не було зафіксовано випадків мови ворожнечі. Це свідчить про те, що медіа турбуються не лише про кількість новин, але й про їхню якість, що є важливим для розвитку якісної регіональної журналістики.
Надія Кучер, регіональна представниця Інституту масової інформації в Полтавській області
Help us be even more cool!