Війна і кримінал: про що пишуть медіа Полтави
За пів року воєнного стану в Україні Полтавщина стала міцним гуманітарним тилом, тому головною темою новинних стрічок є війна.
Інститут масової інформації проаналізував*, наскільки повномасштабне вторгнення рф на територію нашої держави змінило контент регіональних ЗМІ, про що найчастіше пишуть інтернет-видання Полтави.
Минулого року провідна тема медій була відведена коронавірусу. Із 24 лютого 2022 року, коли росія розв'язала на території України повномасштабну війну, писати про ковід полтавські журналісти стали помітно менше.
Аналізуючи новинну стрічку п'яти популярних сайтів міста, стало зрозумілим, що пріоритетність новин про ковід та тема медицини загалом не дотягує навіть до півтора відсотка. Усього 1,42% публікацій зафіксовано на тему здоров'я під час моніторингу. Було проаналізовано 422 новини, і лише шість з них стосувалися тематики медицини. Наприклад, онлайн-медіа висвітлювати проблему трансплантації органів та трагедії через відсутність необхідної пересадки.
Про коронавірус найчастіше писали протягом тижня, що підпав під моніторинг, "Полтавська Хвиля" і "Зміст". Протягом минулих двох років буквально всі місцеві мали рубрики про щоденну або щотижневу статистику захворюваності на COVID-19. Зараз такої тенденції немає.
ЗМІ ведуть більш пріоритетну тему – війна та все, що з нею пов'язане. Найчастіше це ранкові зведення Генштабу про те, що діється на фронті; новини про загибель та похорони українських захисників, і інформацію про це ставлять усі полтавські сайти, обов'язково з посиланням на офіційні джерела – військкомат, Полтавську ОВА, облраду чи районні адміністрації; також пишуть історії про загиблих за незалежність України; публікують звіт про знищених ЗСУ ворогів та про ситуацію на тимчасово окупованих українських територіях. З початку повномасштабної війни ЗМІ в Полтаві почали активно писати про ситуацію в інших областях України.
З поміж усіх новин про окупацію були матеріали з нахилом до військової аналітики, щоправда без залучення місцевих полтавських експертів.
Кількісний показник новин про війну – 26,54% загальної кількості новин.
6,16% з усіх нових стосувалися соціальних наслідків війни. Це були переважно публікації про готовність шкіл до навчального процесу під час воєнного стану, про ситуацію з опаленням і готовність області до зими.
Наполовину менше, ніж про війну, писали про волонтерство та активізм – 9,72% загальної кількості публікацій на всіх проаналізованих сайтах. Це пов'язане з тим, що протягом моніторингового тижня не відбувалося частих заходів для збору коштів на ЗСУ, як-от благодійний ярмарок, зазвичай у Полтаві більше інформприводів для публікації про волонтерство. Разом з тим видання писали про хірурга, який рятує бійців на фронті, та про те, що його нагородив орденом президент; про волонтерів, які влаштували акцію – накрили українським прапором пам'ятник з російським орлом. Були новини про освітнє волонтерство – безкоштовне навчання для переселенців; добрі історії про дітей, які продають власні вироби, щоб зібрати кошти для ЗСУ.
Ще одна тема, яка постійно в стрічці, – надходження до області гуманітарної допомоги.
Поряд з позитивними та надихаючими новинами про волонтерські справи траплялись і публікації з негативним акцентом. Такий випадок був один, стосувався псевдоволонтера, який пропонував людям фейкову евакуацію із зони бойових дій.
Кримінал і місцеві проблеми продовжують бути в топі
"Чорнуха" нікуди не зникла з полтавських онлайн-видань. Кримінал тримається на рівні новин про війну й становить 24,17% загальної кількості публікацій на всіх проаналізованих сайтах. Найбільшу кількість таких новин опублікував PTV UA, "Полтавщина", "Полтавська Хвиля". Варто зауважити, що саме ці сайти загалом публікують багато матеріалів протягом дня, тоді як інші сайти, як стало відомо з моніторингу, кількість новин у стрічці скорочують. Лідерами кримінальної рубрики стали новини про ДТП, нетверезих водіїв, про надзвичайні події на кшталт укусу змії чи рятувальної операції з діставання дитини з каналізаційного колектора.
Як відомо, подібні новини є "клікабельними". Щоб зацікавити показниками відвідуваності потенційних рекламодавців, які потроху починають повертатися, судячи з відповідних позначок на статтях, та отримати фінансові можливості продовжувати працювати, медії публікують кримінальні новини практично на одному рівні з новинами про війну.
На чільному місці шпальт полтавських онлайн-медій також є новини на нагальну соціальну тематику. Найчастіше писали про ввімкнення світла в нічний час та хейт влади через це рішення, відсутність водопостачання через аварію, висвітлювали проблему ремонту доріг.
Зафіксовано одну новину з ознаками замовності (джинси). Цікаво, що в публікації з позначкою "Партнерський проект", а не "На правах реклами", йдеться про подяку помічнику депутата Полтавської міської ради Сергія Капліна, але не згадується прізвище помічника й що конкретно він зробив. Натомість депутат Капліна згадано двічі.
Як і про що писали полтавські сайти – інфографіка:
Теми, про які в Полтаві мовчать
Найменше медіа писали про екологію (усього 0,71% загальної кількості новин на аналізованих сайтах), медицину (1,42%), на такій же позиції політика, спорт – 2,13%. Кращі показники щодо тематики культури – 6,64% та економіки і бізнесу – 3,79%. Не було жодної новини про права людини.
Висновок, який можна зробити за підсумками аналізу сайтів: загалом журналісти пишуть на актуальні теми. Водночас редакції намагаються зберігати цікавість читача. Тому поряд з важливими новинами про те, що відбувається на лінії фронту, про рішення центральної та місцевої влади, бачимо інформацію, завдання якої здебільшого змусити читача тицьнути по заголовку.
Відсутність чи дуже мала кількість новин про права людини, екологію, спорт тощо зумовлені особливістю регіону: людям дають те, що вони хочуть читати. Зазвичай екологічна тематика поступається новинам про ДТП. А саме кримінальні новини допомагають сайтам, які існують здебільшого за кошт переглядів, триматися на плаву. Примітно, що сайтам вдається тримати баланс, і клікабельні новини все-таки не переважають у кількості новини, дійсно варті уваги читача, – про тих, хто наближає Перемогу України та тих, хто віддав своє життя заради цієї мети.
*Моніторинг тривав протягом 8–12 серпня, оглянули п'ять топових сайтів Полтави: Полтавщина, Коло, Зміст, Полтавська Хвиля, PTV UA.
Надія Труш, регіональна представниця Інституту масової інформації в Полтавській області
Help us be even more cool!