Політична і комерційна джинса: як медіа Волині обходили правила у вересні
Волинські медіа публікують політичну і комерційну джинсу, а також неналежно марковану рекламу. Під час моніторингу Інституту масової інформації у вересні медіа розмістили 0,7% політичної та комерційної джинси із загальної кількості новин. І хоча наразі триває повномасштабна війна і про вибори не йдеться, відсутність політичних "перегонів" не стала причиною зникнення замовних політичних матеріалів.
Такими є дані моніторингу Інституту масової інформації, який проводився з 2 до 6 вересня включно. Аналізувалися сайти "Волинські новини", "ВолиньPost", "Волинь24", "Район.in.ua", "Конкурент" на наявність політичної і комерційної джинси від замовників, контрагітації і неналежно маркованої реклами. Всього під моніторинг потрапило 1245 новин. У період моніторингу в медіа не зафіксовано контрагітаційних текстів.
Цього року кількість замовних матеріалів у медіапросторі збільшилась: 0,2% проти 0,1% у 2023 році. Комерційної джинси цього року було 0,3% із загальної кількості новин, а минулого – 0,14% комерційної джинси. У 2022 році, під час моніторингу ІМІ, комерційної джинси було всього 0,2% загальної кількості новин.
Також 2022 року була дещо інша ситуація з неналежним маркуванням на сайтах в онлайн-медіа. Наприклад, на сайті ІА Конкурент було 2,7% неналежно маркованої реклами, на сайті "Волинські новини" та "Волинь24" – 1% таких текстів. Водночас на сайтах "ВолиньPost" та "Район.in.ua" не було тестів з неналежним маркуванням.
Політики за допомогою деяких медіа намагаються й надалі створювати позитивний імідж нечесним способом. Так, замовниками політичної джинси в регіональних медіа виступали політики місцевого рівня (75% усієї політичної джинси) і благодійні фонди (25%).
Політична і комерційна джинса
Політичну джинсу публікували на сайтах "Волинські новини" (1% із загальної кількості новин на сайті) та "ВолиньPost" (0,7%).
Так, "Волинські новини" розмістили фото з різних ракурсів луцького міського голови Ігоря Поліщука у двох новинах, коли він передавав допомогу для військових.
Схожа публікація була й на сайті "ВолиньPost". І хоча йдеться про передання допомоги від луцької громади, за кошти міського бюджету, мер відверто піарився на цьому як на власному здобутку. Зауважимо, що у 2013–2016 роках Ігор Поліщук працював головним юрисконсультом благодійного фонду "Фонд Ігоря Палиці "Новий Луцьк", а з 2016 по 2017 року – заступником правління БФ "Фонд Ігоря Палиці "Тільки разом". Під час моніторингу сайт "Волинські новини" розмістив один матеріал з ознаками замовності про захід, реалізований саме благодійним фондом.
Комерційну джинсу публікували сайти "Волинь24", "Конкурент" та "Район.in.ua". Наприклад, на сайті "Волинь24" ніяк не позначено рекламний текст із назвою "Як орендувати найкращий тенісний корт у Луцьку". У тексті навіть є навіть номер телефону для замовлень оренди.
Зокрема, на сайті "Район.in.ua" мають ознаки замовності тексти "Картки ПриватБанку тепер доступні для доставки в Іспанію, Францію та Угорщину через "Нову пошту" і "Понад 300 тисяч українців вже відкрили картки "Кешбек "Зроблено в Україні" в ПриватБанку".
На сайті "Конкурент" серед комерційної джинси також були тексти про те, куди віддати дитину на спорт і танці з переліком закладів та як вибрати парфуми з назвою бутика в Луцьку.
Неналежне маркування
Неналежно марковану рекламу публікували на двох сайтах – "Волинь24" та "Конкурент". Замість позначок "Реклама" чи "На правах реклами" в рекламних текстах використовували значок "*". Таких текстів із зірочкою було чотири.
Неналежно маркували рекламні тексти й на сайті "Волинь24" – у тексті про українську енергетичну біржу і фірму, що виробляє тримери, інструменти для коригування довжини волосся для чоловіків.
Також на сайті була реклама з неналежним маркуванням з посиланням на фірму, що продає міжкімнатні двері.
Моніторинг волинських медіа, проведений Інститутом масової інформації, показав зростання кількості замовних матеріалів у порівнянні з минулими роками. Медіа мають більше приділяти уваги якості текстів та правильно їх маркувати, щоб читач одразу бачив, реклама перед ним чи ні.
Мая Голуб, регіональна представниця Інституту масової інформації у Волинській області
Help us be even more cool!