Яка джинса переважала у вересні на Волині
Осінь 2023-го – не "джинсовий" сезон, адже зараз немає виборів, і прогнози щодо часу їхнього проведення ще дуже примарні. Однак прихована реклама в медіапросторі Волині все ж трапляється. Проаналізувавши, що писали пʼять волинських сайтів протягом другого тижня вересня, вдалося виявити випадки неналежного маркування, комерційної і навіть політичної джинси.
Втім, неналежне маркування рекламних текстів (0,7% загальної кількості новин. – Авт.) у проаналізованих онлайн-медіа Волині у вересні переважало кількість джинси, якої експерти Інституту масової інформації зафіксували не більш ніж 0,1% із загальної кількості проаналізованих матеріалів. Такі результати моніторингу медіа з 4 до 8 вересня 2023 року включно.
Аналізувалися сайти "ІА "Волинські новини", "ВолиньPost", "Волинь24", "Район.in.ua", "Конкурент" на наявність політичної і комерційної джинси від замовників, контрагітації і неналежно маркованої реклами. Всього під моніторинг потрапило 1343 новини.
Неналежно марковану рекламу можна побачити одразу, адже вона позначена знаком зірочки (*) чи сніжинки, але немає позначки "Реклама" або "На правах реклами". Це є порушенням вимог Закону України "Про рекламу". Відповідно до нього прихована реклама заборонена. Згідно зі статтею 9, реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, щоб її можна було чітко ідентифікувати.
Джинсу або матеріали з ознаками замовності маскують під звичайний текст, хоча рекламні проплачені тексти мають бути правильно позначені.
За період моніторингу політичну джинсу опублікували лише на одному сайті – "Волинські новини". Йдеться про публікацію про нардепку Ірину Констанкевич – у новині "Сьогоднішня війна з Росією – це війна не лише за території та майбутнє. А й за людське мислення", – нардепка з Волині". У новині опублікували думку політикині про війну, яка розповідає загальновідомі речі без жодної нової інформації.
Інформація про нардепку часто з’являється на цьому сайті. Нагадаємо, що "Волинські новини" пов’язують з політиком Ігорем Палицею. Крім того, Ірина Констанкевич є членом депутатської групи "За майбутнє", лідер партії – олігарх Ігор Палиця. Також, писав Рух ЧЕСНО, Констанкевич має впізнаваність за підтримки благодійного фонду Ігоря Палиці "Тільки разом". Наприклад, 2019 року, перед позачерговими парламентськими виборами до Верховної Ради України, Констанкевич під час відкриття дитячого майданчика в селі Череваха Маневицького району у своїй промові згадувала засновника фонду. До речі, про передані подарунки Іриною Констанкевич від благодійного фонду Ігоря Палиці "Тільки разом" перед виборами писала і Громадянська мережа ОПОРА. У 2019 році вона й стала депутаткою Верховної Ради.
За період моніторингу тільки два сайти публікували комерційну джинсу. Так, на сайті "Конкурент" розмістили комерційну джинсу із закликом "5 причин купити iPhone 14 саме зараз". Гіперпосилання в тексті спрямовує на сайт магазину "Moyo".
А сайт "Волинь24" опублікував новину з ознаками замовності про те, що відомий волинський співак Дмитро Монатік задонатив 100 тисяч для військових.
Зірочки замість "Реклами"
Неналежно марковану рекламу розміщували на сайтах "ВолиньPost", "Конкурент", "ІА "Волинські новини", "Волинь24". На цих сайтах з позначкою зірочки (*) публікували інформацію про товари й послуги без позначки "Реклама".
Так, на сайті "Волинь24" зафіксували майже 4% неналежно маркованої реклами, на "Конкуренті" – 1%, "Волинські новини" – 0,3% неналежно маркованої реклами із загальної кількості проаналізованих новин. Наприклад, про шини на сайті "Волинські новини", позначений лише зірочкою текст про бренд "Адідас" на сайті "Конкурент", на сайті "Волинь24" неналежне маркування про Приватбанк, про авто бренду Jaguar, 15 Apple Iphone, телефон Samsung від популярної мережі магазинів та послуги онлайн-кредитів.
Зауважимо, що під час моніторингу джинси у 2022 році матеріалів з ознаками замовності у волинських онлайн-медіа було небагато – 0,2% загальної кількості новин. Публікували сайти й неналежно марковану рекламу. Зокрема, на сайті ІА "Конкурент" було 2,7% неналежно маркованої реклами, а на "Волинських новинах" і "Волинь24" по 1% таких текстів. Загалом ситуація щодо кількості джинси й неналежно маркованої реклами не сильно змінилася за останній рік.
Нагадаємо, з 2 жовтня цього року почнуть діяти нововведення до Закону України "Про рекламу" (№ 3136-IX). За поширення реклами з порушеннями онлайн-медіа загрожуватиме штраф і припис. Так, якщо Нацрада дійде висновку про винесення припису, то підставою для такого засобу реагування буде акт моніторингу без проведення перевірки. Тоді в приписі міститиметься: застереження щодо недопущення порушення в майбутньому (якщо правопорушення має разовий характер); вимога щодо припинення порушення (якщо правопорушення триває); перелік документів, пояснення чи інформація в строк виконання припису (якщо такі документи, пояснення чи інформація не були попередньо надані на вимогу Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення).
Якщо медіа оштрафують, воно буде зобов’язане сплатити штраф у 60-денний строк з моменту оприлюднення відповідного рішення на сайті Нацради. Отже, зареєстрованому чи незареєстрованому онлайн-медіа за порушення розміщення в рекламі загрожує не лише припис, а й штраф у розмірі від 5 до 10 мінімальних заробітних плат на день вчинення порушення.
Тож медіа варто зважати не лише на штрафи, а й на завдану шкоду репутації, якщо редакції поширюватимуть матеріали з ознаками замовності.
Мая Голуб, регіональна представниця ІМІ у Волинській області
Help us be even more cool!