Період "затишшя": полтавські медіа майже очистилися від джинси
Полтавські медіа, як і минулого року, не публікують джинсу, ні політичну, ні комерційну. Моніторинг п'яти найпопулярніших сайтів регіону ("Полтавщина", "Полтавська хвиля", "Коло", "Зміст", "Кременчуцький ТелеграфЪ") свідчить про те, що рівень замовних матеріалів, у порівнянні з 2023 роком, зменшився вдвічі. Наразі ситуація така: кількість джинси становить 0,2% загальної кількості новин, хоча у 2023 році цей показник становив 0,6%. Це свідчить, як бачимо, про тенденцію зменшення кількості джинси, що не може тішити. Бо ще кілька років тому Полтава була в топі регіонів, де ЗМІ найбільше публікували матеріалів з ознаками замовності.
Під час моніторингу, який провели експерти Інституту масової інформації протягом 2–6 вересня, дослідили 504 новини. Жоден із промоніторених п'яти сайтів не публікував політичної джинси. Ми аналізували наявність джинси, неналежно маркованої реклами, контрагітації та замовників політичної джинси.
Сайти здебільшого маркують рекламні матеріали відповідною позначкою "Реклама" або "На правах реклами", що свідчить про дотримання з боку видань норм Закону "Про медіа".
Однак можна побачити випадки неналежно маркованої реклами, щоправда поодинокі. До прикладу, сайт "Полтавщина" промаркував публікацію "Посвята у студенти ПДМУ: репортаж з урочистостей" не як рекламу, а "партнерський проект". Репортажів з урочистостей з інших навчальних закладів на "Полтавщині" за період моніторингу не було.
Під час моніторингу досліджували також наявність на сайтах контрагітації (матеріалів з ознаками замовності, які опубліковані проти когось). Новину з такими ознаками зафіксовано лише на "Полтавщині". У публікації "Військові медики: вже півтора року чекаємо на передачу лікарні для потреб військового шпиталю" без жодної прямої мови та вказання прізвищ спікерів йдеться про те, що "військові лікарі, працюючи в даній будівлі, не мають можливості надати повний спектр допомоги та вимушені направляти військовослужбовців до інших лікарень, що створює багато проблем для поранених" та що "відсутність реальних дій з боку міської влади може свідчити про справжнє її ставлення до військових". Думку іншої сторони (міської ради) не представлено. А новину підписано без конкретних прізвищ: "Полтавські військові медики, учасники бойових дій".
Цікавий факт: під час тогорічного моніторингу джинси ми дослідили, що в полтавських медіях найчастіше піарилися депутат Полтавської міськради Сергій Каплін та заступник голови Полтавської облради Олексій Чепурко. Цього року, принаймні протягом моніторингу, не було помічено замовних матеріалів зі згадками цих депутатів. Наразі зазвичай для власного піару вони використовують власні сторінки та телеграм-канали.
А от що залишається без змін, так це те, що внаслідок повномасштабної війни рекламний ринок у медіа неабияк упав донизу і кількість джинси в новинних стрічках іде до зменшення. Також спостерігається тенденція використання посадовцями власних ресурсів для демонстрації своєї політичної діяльності – особистих сторінок та каналів у соціальних мережах. Утім, звичайно, не варто відкидати випадки, коли джинсу можна побачити на полтавських телеканалах чи виданнях поза моніторинговим періодом.
Надія Кучер, регіональна представниця Інституту масової інформації в Полтавській області
Help us be even more cool!