Оцінні судження і сумнівні джерела: як дотримуються рівненські ЗМІ стандартів журналістики
Кожна сьома новина в найпопулярніших ЗМІ Рівного – з порушенням стандарту достовірності, а в кожній одинадцятій не дотримано стандарту відокремлення фактів від коментарів.
Такі результати квітневого моніторингу Інституту масової інформації.
Цього місяця ми перевіряли, як найпопулярніші онлайн-медіа Рівного, сайти "Радіо Трек", "Рівне вечірнє", "Рівне медіа", "ОГО" і "Рівне 1", дотримуються двох стандартів журналістики: достовірності і відокремлення фактів від коментарів. Крім того, проаналізовано стрічки на вміст мови ворожнечі.
Досліджувалися лише новини. Тож аналітика, анонси, блоги, розслідування, репортажі й інша аналітика на дотримання стандартів не перевірялися. Усього проаналізовано 603 новини за період 10–14 квітня.
Про стандарти
Достовірність передбачає, що кожен факт, який подається в матеріалі, повинен мати ідентифіковане та надійне джерело інформації, пояснює ІМІ. Кожна новина має містити посилання на джерело інформації. Ці джерела можна розділити на надійні – це офіційні сторінки органів влади, інформація пресслужб, авторитетних медіа, експерти тощо.
Сумнівними можна вважати такі джерела, як неверифіковані сторінки в соцмережах. Такими, наприклад, є телеграм-канали, в яких публікують місцеві новини. Сумнівними також є ті джерела, експертність яких викликає сумніви. Це і неназвані герої матеріалів, публікації із соцмереж, пропагандистські ЗМІ, навіть якщо вони подають правдиву інформацію тощо.
Перевірка джерел інформації є одним з першочергових завдань журналіста, зазначає ІМІ.
Стандарт відокремлення фактів від коментарів передбачає, що всі коментарі в матеріалі мають бути чітко відокремлені від коментарів і власних суджень журналістів. В інформаційних жанрах журналісти взагалі не мають давати власні оцінки подіям, а оперувати тільки фактами.
Моніторинг не виявив у стрічках ЗМІ мови ворожнечі. Зафіксовано один випадок вживання словосполучення "рашистські загарбники", однак Комісія журналістської етики заявила, що не вбачає порушень у використанні слів "рашизм", "рашисти" стосовно російських окупантів та інших носіїв російсько-фашистської ідеології.
Чи дотримуються рівненські ЗМІ стандарту достовірності?
Усього 86% новин (або 521 новина) містили посилання на надійні джерела інформації. Моніторинг виявив, що рівненські ЗМІ найчастіше посилаються на органи влади. Рідше джерелами є інші медіа або сторінки державних установ.
Трапляються випадки, коли попри посилання на надійне джерело ЗМІ неправильно трактує інформацію і в такий спосіб поширює неправду. Так, на сайті "Радіо Трек" у заголовку заявляють: "100% фальсифікат: українцям продають небезпечне для здоров’я масло".
У новині з посиланням на Головне управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області йдеться про виявлений фальсифікат масла. Повідомляється, що масло виготовляють без належних дозволів у напівзруйнованому приміщенні на Рівненщині. Після перевірки виробнику винесли припис щодо усунення порушень. Тим не менше, ЗМІ пише про "небезпечне для здоров’я масло", хоча в повідомленні встановлено лише, що продукт є фальсифікатом і його не потрібно розповсюджувати, натомість факт небезпеки для здоров’я не встановлено.
Інші медіа також публікували цю новину, але не називали продукт небезпечним для здоров’я.
Найчастіше на надійні джерела інформації посилається сайт "Рівне 1" – у 96% новин. Фактично кожна новина цього ЗМІ має ідентифіковане і надійне джерело. Сайт "Рівне медіа" посилається на надійні джерела у 95% новин: ОГО – у 91%; "Радіо Трек" – у 82%; "Рівне вечірнє" – у 76% новин.
9% новин аналізованих ЗМІ (або 53 новини) не мають жодного посилання на джерело. Переважно це пресрелізи, зі змісту яких читач може здогадатися, хто поширив цю інформацію. Однак ЗМІ чомусь не вказують джерело, чим порушують не тільки стандарт достовірності, а й авторське право на матеріал.
Найбільше новин без вказаного джерела – на сайті "Рівне вечірнє". 20% новин "вечірки" не мають ідентифікаційного джерела інформації. Переважно медіа публікує без посилань кримінальні новини авторства пресслужби поліції. Інші ЗМІ значно частіше вказують джерела. Сайт "Радіо Трек" не зазначає джерела інформації у 8% новин; "Рівне 1" – у 4%, ОГО – у 4,5% новин, а "Рівне медіа" – у 2%.
5% новин медіа, чиї стрічки перевірялися, мають посилання на сумнівні джерела інформації. Усього це 43 новини. Найбільше (10%) таких посилань – у стрічці "Радіо Трек". Наприклад, ЗМІ опублікував новину з посиланням на телеграм-канал загиблого пропагандиста Владлена Татарського, який однозначно є сумнівним джерелом. В іншій новині про штормове попередження медіа послався на неназваних "синоптиків". Крім того, іноді ЗМІ публікує новини з посиланням на "очевидців".
4,5% посилань на сумнівні джерела у новинах ОГО. Це медіа публікувало прогнози погоди з посиланням на невідомих синоптиків.
3% новин "Рівне медіа" – з посиланнями на сумнівні джерела. Цей ЗМІ періодично публікує новини про ДТП, посилаючись на рівненський телеграм-канал "Рівне 1283", іноді називаючи його просто "місцевий телеграм-канал".
"Рівне вечірнє" посилається на сумнівні джерела в 3% новин. На сайті "Рівне 1" посилань на сумнівні джерела не виявлено.
Ситуація з дотриманням стандарту достовірності була б кращою, якби медіа не забували вказувати джерела пресрелізів і робили гіперпосилання на джерела інформації.
Власні коментарі на сайті "Радіо Трек" і хвалебна джинса
У 91% новин медіа дотримувалися стандарту відокремлення фактів від коментарів. На сайтах "ОГО" і "Рівне 1" не було жодної новини, де б медіа знехтували цим стандартом.
Майже всі випадки порушення цього стандарту зафіксовано на сайті "Радіо Трек". Цьому ЗМІ притаманна манера давати емоційні оцінки в заголовках і в ліді, а також робити власні висновки в новинах.
Наприклад, у новині про те, як у Рівному ремонтники закидали асфальт у калюжі, "Радіо Трек" щедро сипав судженнями. "Класика жанру: "Гарячий асфальт – у калюжі в Рівному". Як їх від цього відучити?", – низку суджень висловлено вже в заголовку.
У самій новині не описано жодних обставин події. Єдиним доказом того, що таке відбулося, є фото і відео з телеграм-каналу "Рівне 1283". Між цими фото є текст, який радше нагадує блог. Однак цей матеріал вийшов у стрічці новин.
"Вочевидь, у нестримному бажанні шляховиків кидати гарячий асфальт у калюжі та баюри м. Рівне, є якась потаємна причина. Причина, розкривши та осягнувши яку, ми, можливо, змогли б розгадати якісь ще невідомі людству закони природи та космічної світобудови", – пише ЗМІ в матеріалі, який радше нагадує блог, а не новину.
У новині про перевірку боєздатності армії Білорусі, ЗМІ подає низку власних суджень журналістів "Радіо Трек": "Лукашенко не припиняє підігрувати путіну", "Судячи з інформації, перевірку затіяли масштабну", "Такі маневри на тлі того, що зараз відбувається в Україні, не можуть не турбувати".
У заголовку новини про обіг коштів у Києво-Печерській лаврі медіа теж використовує низку суджень, які не є цитатою: "Стало відомо, скільки Лавра приносила УПЦ МП: тепер ясно, чому "Паша Мерседес" не хоче їхати". У ліді ЗМІ подає риторичне питання: "Бо як розпрощатись з усім нажитим?!"
Також "Радіо Трек" час від часу в ліді новинних матеріалів замість короткого викладу інформації, як передбачено стандартами, подає власні іронічні цитати. Щоправда, ЗМІ зазначає, що це є його власними судженнями. Наприклад, у новині про те, що в моделі Ешлі Грем порвався одяг під час публічного заходу, "Радіо Трек" у ліді публікує таке: "Бо не треба вже так затягуватися і вигинатись" (с). У вже згаданій новині про ремонт асфальту в ліді теж подано власну цитату: "Майстри працюють на Відінській" (с).
Окремо варто виділити приховану рекламу громадської організації "Рівне разом", яку очолює секретар Рівнеради Віктор Шакирзян (до речі, у міській раді є однойменна партія). Ідентичні новини про проведення благодійного ярмарку цією організацією вийшли на сайтах "Рівне медіа" і "Рівне вечірнє". У матеріалі досить виважено описано подію і здобутки організації, однак у кінці публікації подано власне досить сумнівне судження журналістів: "Долучилось до ярмарку, принісши свою випічку та інші наїдки, відразу декілька сотень рівнян. Тому з впевненістю можна сказати, що цей Великодній благодійний ярмарок стане для нашого міста наймасштабнішою акцією на підтримку ЗСУ". У Рівному постійно відбуваються акції і події, під час яких збирають кошти на потреби ЗСУ, і висновок про те, що ця є наймасштабнішою, лише підкреслює рекламний характер матеріалу.
Загалом найкраща картина з дотриманням стандартів достовірності й відокремленням фактів від коментарів – на сайті "Рівне 1" і "Рівне медіа". Щоправда, попри дотримання цих стандартів, моніторинг виявив приховану політичну рекламу, яка є грубим порушенням стандартів журналістики, на обох ресурсах. Зокрема, джинсу депутата Олександра Нестерука на "Рівне 1" і, як уже повідомлялося, джинсу секретаря Рівнеради Віктора Шакирзяна на "Рівне медіа".
Ганна Калаур, представниця Інституту масової інформації в Рівненській області
Help us be even more cool!