Одеський медіапростір став прозорішим у 2021 році
Два одеських телеканали оприлюднили дані про своїх власників та стали відповідати вимогам прозорості відповідно до методології ІМІ, яка ґрунтується на українському законодавстві. Водночас один телеканал виявився абсолютно непрозорим. Серед онлайн-ЗМІ три регіональних сайти показали високі показники відкритості, а чотири медіа оцінюються як зовсім закриті від аудиторії.
Такі висновки можна зробити на основі вибіркового аналізу десяти онлайн-ЗМІ та п’яти місцевих телеканалів, який у вересні 2021 року провів Інститут масової інформації. Загалом були проаналізовані такі онлайн-ЗМІ: "Думська", 048, "Одеса.Онлайн", УСІ, "Одеса-медіа", "Ізбірком", "Бессарабія інформ", "Пушкінська", "Таймер", "Одесит" – і сайти телеканалів "Думська ТВ", ТРК КРУГ, "Перший міський канал", 7 канал, Odesa Live. Методологія дослідження охоплювала аналіз наявності контактних даних, відомостей про засновників, менеджерів та головного редактора, присутність інформації про аудиторію (лічильник), оприлюднення редакційної політики (статуту) та фінансових даних. Якщо інформація щодо певного пункту присутня – ЗМІ отримує 1 бал, якщо відсутня – 0 балів, якщо присутня не в повному обсязі – 0,5 бала. Максимально можна отримати 7 балів. Отже, 6–7 балів – це абсолютна прозорість; 3,5–5,5 бала – прозорість; 2–3 бали – непрозорість; 0–1,5 бала – абсолютна непрозорість.
Прозорі та закриті онлайн-медіа регіону
Найближче до максимальних показників прозорості наблизилися три місцевих медіа: 048, "Бессарабія-інформ" та "Ізбірком" (4,5–6 бали із 7 можливих).
Слід зазначити, що видання 048 (6 балів) у наших спостереженнях зазвичай очолює список найбільших порушників журналістських стандартів (1, 2, 3). Але не цього разу. На сайті 048 є інформація про власників, що досить рідко трапляється серед онлайн-медіа, та зазначено необхідні контактні дані. Присутні також відомості про головного редактора та аудиторію сайту. Крім того, цей ЗМІ має повноцінний оприлюднений документ із чіткою редакційною політикою. За результатами минулих моніторингів ми зазначали, що одеське медіа 048 – суто комерційний проєкт. На відміну від інших ЗМІ, які потрапили під моніторинг, воно не має політичного інвестора та цілком залежить від реклами. Саме цим можна пояснити значну відкритість зазначеного медіа в порівнянні з іншими ЗМІ міста. Для рекламодавця має бути зручно знайти контакти для розміщення реклами та бути впевненим в існуванні юридичної особи, якій, можливо, будуть переказані кошти за послуги. Цей приклад підтверджує, що незалежність та фінансова спроможність ЗМІ з часом призводить до збільшення прозорості його функціонування.
Нещодавно новинний сайт "Ізбірком" (5,5 бала), за даними НСЖУ (Національна спілка журналістів України), був визнаний кращим регіональним виданням України, що також підтверджується високим рівнем прозорості в цьому моніторингу ІМІ. У порівнянні з попереднім лютневим подібним дослідженням, де це медіа також отримало високу позитивну оцінку, редакція покращила свій рівень, оскільки сформувала та оприлюднила редакційну політику. Зазначимо, що "Ізбірком" також має незалежну редакцію та фінансується з донатів читачів і громадських проєктів підтримки медіа в Україні.
Наразі в Одесі лише ці згадані два онлайн-медіа мають повноцінний сформований документ, який описує принципи роботи журналістів у своїй повсякденній діяльності.
Слід зазначити, що редакція сайту "Бессарабія-інформ" (4,5 бала) має окрему рубрику "Про нас", де повноцінно описано контакти видання, зазначено головного редактора, його заступника та присутній список усіх журналістів.
На одному з найпопулярніших медіа Одеси "Думська" (3 бали) відомості щодо головреда можна знайти лише в рубриці "Блоги". Також опублікована інформація щодо показників відвідування сайту та узагальнена інформація щодо редакційної політики. Водночас досить значна увага приділяється рекламному блоку, присутні цінники на розміщення рекламами, промоційні відео та презентація видання.
Усі інші онлайн-медіа, що потрапили під моніторинг, обмежилися лише контактними даними та кількома реченнями про принципи своєї роботи. Так, лише контактну інформацію розмістили видання "Таймер", "Одеса-медіа", "Одесит", "Пушкінська" (по 1 балу). На головних сторінках сайтів присутні електронні скриньки, телефони редакції та є реальна можливість зв’язатися з медіа й отримати фідбек. Короткі тези на кілька речень про головні принципи своєї роботи присутні на сайтах "УСІ" та "Одеса.Онлайн" (по 1,5 бала).
Відповідно до українського законодавства, електронні медіа перебувають поза правовим полем, недотримання ж вищезгаданих норм прозорості не спричиняють жодних санкцій з боку державних органів. Деякі одеські онлайн-ЗМІ зареєстровано як інформаційні агенції, що керуються іншим законодавством але, як і традиційні медіа, мусять оприлюднювати власників.
Публікація цих даних важлива для аудиторії та дає розуміння того, що це медіа працює відповідно до журналістських стандартів, редакції нічого приховувати від читачів і водночас можливий зворотний зв’язок, швидка реакція на події та виправлення можливих неточностей.
Одеське телебачення. Значні зміни за рік
Ще 2016 року Верховна Рада України ухвалила законопроєкт, відповідно до нових норм якого всі телеканали країни мусили подати до Нацради інформацію про медіавласників телерадіоорганізацій та опублікувати цю інформацію в себе на сайті.
Так, в Одесі та області зареєстровано понад 20 телеканалів. Наразі в ефір з новинним контентом постійно виходять близько десяти. Під цей моніторинг потрапила половина з них. У порівнянні з попереднім моніторингом одразу два телеканали ("Перший міський", Odesa.Live), відповідно до методології ІМІ, отримали статус прозорих ЗМІ, оскільки, крім виконаних у минулому показників відкритості, наразі вони оприлюднили дані про своїх власників. Слід зазначити, що під час моніторингу у 2016 році ця інформація спочатку містилася на сайті Першого міського каналу, проте через деякий час вона зникла. Крім того, в процесі цього моніторингу в телеканалу Odesa.Live була встановлена наявність редакційної політики.
Два інших медіа, ТРК КРУГ та 7 канал (3 та 2 бали відповідно), ще з моменту затвердження цієї вимоги оприлюднили інформацію про своїх власників, проте їхня оцінка не дотягує до статусу "прозорих" медіа, оскільки ці телеканали не опублікували даних про своїх керівників, головних редакторів, журналістів. У них також відсутні публічні редакційні політики. Зазначимо, що, відповідно до українського законодавства, редакційні політики також мають бути у відкритому доступі. Законодавець, ухвалюючи закон, не вказав, як ця інформація повинна бути опублікована на сайті та в якому розділі. Тому одеські телеканали, які опублікували інформацію про своїх власників, зробили це в дуже прихований спосіб. Такі дані зазвичай містяться знизу сторінки та прописані дрібним шрифтом.
Найзакритішим телеканалом під час моніторингу стала "Думська ТВ" (1 бал). Це медіа вказало лише свої контактні дані й отримало один бал та відповідну оцінку – "абсолютно непрозоре". У цього телеканалу відсутня інформація про власність і керівництво, головного редактора, аудиторію та редакційну політику.
Загалом зазначимо, що жодне медіа з усіх, які потрапили до цього моніторингу, не відзвітувалося про своє фінансове становище.
Нагадаємо, Нацрада з питань телебачення і радіомовлення може відмовити в ліцензуванні медіа, якщо структура його власності непрозора та існують порушення під час публікації цієї інформації на сайті. Те саме стосується й документа про редакційну політику.
Павло Колотвін, представник Інституту масової інформації в Одеській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!