Неналежно маркована реклама, політична і комерційна джинса: моніторинг найпопулярніших онлайн-медіа Тернопільщини
У новинних стрічках п'яти найпопулярніших онлайн-медіа Тернопільщини політична джинса в середньому займає трохи понад 1% контенту. Комерційна джинса становила 2% матеріалів, а неналежно маркованої реклами на сайтах було трохи більш ніж 3%. Відвертої контрагітації в моніторинговий період у новинних стрічках не публікували. Такими є результати моніторингу ІМІ з 4 до 8 вересня включно. Всього на наявність політичної та комерційної джинси і її замовників, контрагітації і неналежно маркованої реклами перевірили 669 новин на сайтах 0352.ua, "20 хвилин" / RIA+, "Тернополяни", "Терен" і "Перший онлайн". Саме ці регіональні ресурси мають найбільше переглядів, відповідно до результатів сайту Similarweb за червень-серпень 2023 року.
Неналежно маркована реклама і комерційна джинса
Почнемо із закону. Відповідно Закону "Про рекламу", "інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, у якому привертається увага до конкретної особи / товару та який формує / підтримує обізнаність / інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи / товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами". У жодному з проаналізованих медіа цієї вимоги не дотрималися. Щоправда, варто зазначити, що рекламні тексти зазвичай усе ж позначають або виносять в окрему рубрику. Так, наприклад, на сайті "20 хвилин" / RIA+, "Терен" і 0352.ua для цього є рубрика "Новини компаній". Тож усі випадки, коли рекламні тексти були в цих рубриках, ми зарахували до неналежно маркованої реклами. У 0352.ua з 230 матеріалів було 12, або 5% неналежно маркованої реклами, у "20 хвилин" / RIA+ – 5 зі 121, або 4% загальної кількості новин, на "Терені" – 4 з 92, або 4,4 % публікацій.
До комерційної джинси ми зарахували рекламні тексти, які взагалі ніяк не марковані чи потрапили до невідповідної рубрики. Як, наприклад, у 0352.ua матеріал "Переверте слух в Оксфорд Медікал Тернопіль!" (так, з опискою в заголовку) опублікували в рубриці "Суспільство". Загалом за проаналізований період з комерційної джинси на сайті вийшов лише цей один матеріал, або 0,4% новин.
"20 хвилин" / RIA+ розмістило два тексти – "Діагностика, тюнінг та детейлінг у Тернополі: зміни, що роблять ваше авто ще кращим (партнерський проєкт)" і "Дитяча стоматологія Тернопіль: з любов’ю до дітей (партнерський проєкт)", які помістили в рубрику "Огляди". Хоча оглядів як таких ці тексти не містять, це відверто копірайтерська робота, де кожна компанія розповідає про свої переваги й подає контактні дані. Зрештою, до цієї ж рубрики йдуть тексти геть іншого штибу, на кшталт "Головко узяв понад мільйон, а заступники – по 800 тисяч: які зарплати у працівників обласної ради?" чи "Будинок залізничників у Тернополі шукає нового власника – за 67 млн: ми дізналися деталі", тож явно відрізняються і за формою подання, і за змістом. За підсумком показник комерційної джинси у видання становить 1,7%.
На сайті "Тернополяни" рубрик "Новини компаній", "Промо" чи "Партнерський проєкт" немає. Тут рекламні тексти потрапляють у "Бізнес та фінанси". Тож серед бізнесових новин ми знайшли такі: "Вибір квадрокоптера: ключові аспекти", "Найкращі виграшні слоти в онлайн казино: ігри, на які варто зважитися". Також у стрічці були новини, скільки мережа "Трухи" передала коштів на ЗСУ. Загалом за вказаний період ми налічили дев'ять текстів, які можна зарахувати до комерційної джинси. Це – 5,2% зі 172 новинних матеріалів.
На сайті "Перший онлайн" також немає рубрик для розміщення рекламних матеріалів, та й загалом у новинній стрічці, якщо її повністю розгорнути, окремі рубрики ніяк не підсвічують. Тож обидва рекламні тексти, "Як навчитися грати в ігрові автомати онлайн" і "Все, що потрібно знати про телевізори Samsung", мали ознаки комерційної замовності.
Отже, неналежно маркованої реклами в новинних стрічках найпопулярніших сайтів Тернопільщини – 21 текст із 669 проаналізованих, а це, як кажуть, у середньому по палаті, 3%. Кількість комерційної джинси в онлайн-медіа становила 2%, або 14 матеріалів.
Політична джинса
Під час моніторингу ми не виявили політичної джинси в трьох медіа з п’яти: 0352.ua, "20 хвилин" / RIA+ і "Перший онлайн". Загалом до політичної джинси потрапили сім матеріалів, або трохи більш ніж 1% із 669 проаналізованих текстів.
Так, на сайті "Терен" до матеріалів з ознаками політичної замовності ми зарахували два матеріали. У першому тексті "Волонтери з Тернопільщини доставили допомогу воїнам на Донеччину" вже на фото зробили акцент на першому заступнику голови Тернопільської облради Володимирові Болєщуку і депутатці облради та волонтерці Наталії Онишків. Другий текст із цієї категорії – "Захисник подякував за допомогу своїй бригаді волонтерці і депутатці з Тернопільщини" – зроблено з фейсбук-допису бійця ЗСУ Геннадія Бутенка про депутатку Тернопільської облради й волонтерку Аллу Стечишин. У матеріалі йдеться про те, як військовий "був приємно вражений її діяльністю та реальною допомогою, яку вона вже встигла надати третій штурмовій бригаді, де служить захисник". Загалом ці тексти становили 2,2% матеріалів з ознаками замовності із загальної кількості новин на сайті.
На "Тернополянах" зі 172 текстів п’ять, або 3%, також мали ознаки політичної замовності. З них два – про Кличка, який спершу "домовився з німецькими партнерами про відновлення аеропорту "Київ", а тоді "побував у військовій частині, яка отримує допомогу з бюджету Києва". Ще одна новина також безпосередньо має стосунок до партії очільника столиці, хоча й незрозуміло, який – до Тернополя та області: "Справжня причина обшуків у в.о мера Чернігова Ломако – тиск на місцеве самоврядування, – заява УДАРу".
Не надто інформативною і суспільно важливою є і новина про те, як "Чиновники з Тернопільщини поїхали на підмогу у Херсонську область (фото)", в якій ідеться про двох працівників Шумської міськради, що "були у відрядженні в Херсоні… документуванні наслідків підтоплення житлових будинків, що виникли внаслідок підриву греблі Каховської ГЕС… здійснювали опис завданих збитків через обстріли".
Що стосується замовників політичної джинси, то замовниками у двох випадках є політики всеукраїнського рівня (28,57%), в одному випадку – партія (14,29%), у трьох випадках – представники місцевої влади та посадовці (42,86%). Ще один випадок ми зарахували до категорії "інше" (14,29%). Це текст "Андрій Ярема, Юрій Ханін та Ігор Гуда відвідали з допомогою українських військових". Здавалося б, усіх їх представлено в тексті як підприємців, однак матеріали з аналогічним заголовком вдалося знайти ще на кількох сайтах (які не потрапили під моніторинг), що можна вважати ознакою його замовності.
Нагадаємо, в жовтні 2020 року, якраз напередодні парламентських виборів, ми аналізували 10 найпопулярніших онлайн-медіа Тернопільщини на предмет політичної джинси. Тоді всі п'ять медій, про які йшлося вище, також потрапили під перевірку. У той час відвертої політичної джинси було 0,7% всіх новинних матеріалів, проаналізованих у ЗМІ, тоді як неналежно маркованих – 12%, тобто кожен дев’ятий текст не був позначений як політична агітація.
Ірина Небесна, регіональна представниця Інституту масової інформації в Тернопільській області
Help us be even more cool!