Навідниця, шпигунка, колаборантка: старі тенденції і нові фемінітиви гендерного дослідження новин Донеччини
Не змінилася за цей період тематика залучення експерток, це “традиційно” соціальна проблематика. Жінок-експерток з інших галузей украй мало, а в новинах про перебіг війни жінки здебільшого жертви дій росіян – загиблі та поранені. У кримінальних новинах це нові фемінітиви – колаборантка, навідниця, шпигунка. Відсоток експерток-жінок стосовно експертів-чоловіків становив: 17% до 83%. Героїнь щодо героїв новин – 36% до 63% відповідно. А ще стало більше знеособлених новин, що також є тенденцією регіональних медіа, сформованою повномасштабною війною.
Такі результати моніторингу п’ятьох онлайн-медіа Донеччини: 0629.com.ua, bahmut.in.ua, novosti.dn.ua, vchasnoua.com, v-variant.com.ua. З новинної стрічки для моніторингу було відібрано по 50 новин поспіль починаючи з 5 лютого. До уваги не брали блоги та статті. Всього проаналізовано 250 новин. З'ясовували, скільки експерток і експертів зустрінеться за період моніторингу, хто є героїнями і героями регіональних новин і який їхній тематичний розподіл. Випадків сексизму й стереотипів щодо жінок не зафіксовано.
Експертки із “соціалки” – частка жінок-експерток у новинах
20 експерток проти 95 експертів – такий гендерний розподіл у регіональних новинах Донецької області. Одна експертка була в новинах видання vchasnoua.com, по три – у публікаціях 0629.com.ua, novosti.dn.ua, v-variant.com.ua, найбільше (10) – у новинах bahmut.in.ua.
Найбільша кількість експерток була в соціальних новинах – 66% загальної кількості експерток/-ів. Хоча 100% експерток були в медичній темі, але новина на тему здоров’я, де були героїні / герої, експертки/-и, була лише одна. Зокрема, українська Жіноча Варта анонсувала навчальний вишкіл з тактичної медицини для жінок та дівчат на сайті bahmut.in.ua. Редакція цього онлайн-ЗМІ найчастіше згадує про жінок як експерток. Їх 11 на 50 новин, причому чоловіків-експертів 12 – фактичний баланс. Сайт, описуючи жіночу спільноту, природно користується фемінітивами – членкиня, нардепка, фахівчиня. Пишуть про соцвиплати, проблему відшкодування зруйнованого житла, соціальні пільги для мам ВПО з дітьми, психологічну підтримку жінок.
Ще 9% – це експертки в темі війни. З огляду на те що тема війни охоплює і частину новин з тимчасово окупованих територій, то й експертки в публікаціях відповідні. Так, маріупольський сайт 0629 згадував іноземну експертку Айду Сойєр, керівницю департаменту криз і конфліктів HRW щодо теми підрахунку загиблих маріупольців. Відсоток експерток у темі окупованих територій на сайті 0629 також додала політикиня-колаборантка з ТОТ та російська пропагандистка-посадовиця. Іноземна експертка міністерка оборони Нідерландів Кайса Оллонгрен згадується як експертка в коментарі. Втім, у новинах сайту водночас редакція не використовує фемінітивів.
"Я сама звернула увагу на те, що з початком повномасштабного вторгнення РФ фокус змістився навіть у тих ЗМІ, які були флагманами гендерної чутливості та завжди "топили" за дотримання балансу. Безумовно, мені від цього гірко, але як редакторка мушу визнати, що через шок перших місяців, через нестачу ресурсу і нові вимоги до швидкості видавання матеріалів почала менше звертати уваги на дотримання гендерного балансу", – каже журналістка, редакторка Юлія Діденко.
Єдиний з випадків, коли експертка-жінка коментує факт обстрілу в темі війни, – речниця прокуратури Донеччини Анастасія Мєдвєдєва. Інші випадки стосуються жінок – жертв війни, родин загиблих військових, дружин та мам героїнь (32% жінок-героїнь із загальної кількості героїнь/-в).
Жінки-експертки відсутні й у темі політики. Не було експерток у темі спорту, суспільства, культури та шоубізу, а от героїні цих тематик були.
Нові фемінітиви та країна-агресорка
Героїні-жінки зустрічаються значно частіше, ніж експертки, – це 32% (із загальної кількості героїнь/-в). Співвідношення жінок-героїнь та чоловіків-героїв новин п’яти онлайн-ЗМІ Донецької області: 44 жінки до 91 чоловіка – героя новини.
Так, період моніторингу припав на тиждень Нацвідбору Євробачення. Там героїнями новинних статей у регіональних ЗМІ стали Альона Альона та Джері Хейл. Зачепили Донецькі медіа і ситуацію з етнічною українкою, тернополянкою, яка стала переможницею шоу краси в Японії, а потім відмовилася від титулу через порушення правил, пов’язаних зі стосунками з чоловіками. Незважаючи на “гарячу” тему з новин шоу-бізнесу, стереотипів, хейту та хайпу в регіональних новинах щодо жінок-виконавиць та жінок – учасниць конкурсів краси вдалось уникнути. У цієї теми – 83% жінок-героїнь.
75% героїнь новин – спортсменки. Новин спорту небагато, тут усього шість згадок жінок-спортсменок та трьох чоловіків-спортсменів. Наприклад, це легкоатлетка та яхтсмен – маріупольці. Додалася до теми чутлива тема людей з ампутаціями, військових з інвалідністю.
У темі “суспільство” можна пригадати низку новин довкола подій, що стосуються документальної стрічки про жахіття перебування в блокадному Маріуполі під час наступу росіян, – “20 днів в Маріуполі”. Регіональні ЗМІ не обійшли цієї теми й лише в новині від vchasnoua.com згадали не тільки про режисера Чернова, фотографа Малолетку, а й про їхню колежанку, журналістку, продюсерку Василісу Степаненко. Кількість героїнь у цій темі – 40% загальної кількості героїнь/-в у цій тематиці. Більше за чоловіків, 58%, жінок-героїнь у соціальній тематиці (вразливих груп населення, людей з інвалідністю). Втім, у цих новинах було всього 12 згадок героїв і героїнь.
Героїні кримінальних новин воєнного часу – це колаборантки та навідниці, шпигунки, інформаторки та зрадниці. Збільшення таких новин – нова реальність інформпростору під час війни. Жінок-героїнь, що “засвітилися” в кримінальних новинах, – 52% загальної кількості згадок героїнь / героїв. Співвідношення таке: 15 чоловіків – героїв кримінальних новин та 14 жінок, фактично порівну.
Деперсоналізація новин – підсумки моніторингу
У лютому 2023 року ІМІ проводив моніторинг, який показав, що в новинах було лише 2% експерток із загальної кількості експерток/-ів. У лютому 2024 року навіть з урахуванням заміни сайтів показник змінився на краще. Втім, слід зазначити, що зросла частка новин, де взагалі відсутні герої або коментатори. Можна говорити про тенденцію знеособленості, деперсоналізації новин. Таких новин майже чверть – 24% із 250 новин, що потрапили під моніторинг. Найбільше таких новин, 19 з 50, у сайту v-variant.com.ua. Значна частина деперсоналізованих новин свідчить про виснаженість редакцій, кадровий голод та інші дефіцити, які створила повномасштабна війна для медіа.
Юлія Гаркуша, регіональна представниця Інституту масової інформації в Донецькій області
Help us be even more cool!