ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

Наскільки відкриті медіа Волині: результати моніторингу медіапрозрорості

08.10.2021, 10:00
Мая Голуб

Тільки два з десяти промоніторених волинських сайтів можна вважати прозорими. На телеканалах ситуація краща, з чотирьох ТРК тільки одна абсолютно непрозора. Промоніторені онлайн-медіа Волині заповнюють здебільшого розділи "Контакти", але більшість не згадує про своїх власників на сайтах. Натомість у трьох телеканалів, які мають сайти, ретельно заповнено розділи "Контакти" із зазначеними іменами та прізвищами головних редакторів і журналістів.

Такими є результати моніторингу Інституту масової інформації, проведеного у вересні. 

Аналізувалися на кожному сайті онлайн-видань та телеканалів такі дані: наявність вказаних контактів, власників, керівників медіа, редакторів, фінансових звітів та редакційної політики та чи відкрита інформація про відвідування аудиторії сайту.

Відповідно до методології ІМІ, щодо кожного пункту медіа отримувало певні бали. Зокрема, якщо наявність певного пункту присутня – ЗМІ отримує 1 бал, якщо відсутня – 0 балів, якщо присутня не в повному обсязі – 0,5 бала. 

Максимальна кількість балів, яку могли отримати медіа, – 7. Тобто 6–7 балів означає абсолютну прозорість,  3,5–5,5 бала – прозорість, 2–3 бали – непрозорість, 0–1,5 бала – абсолютна непрозорість. Під аналіз потрапили сайти ІА Волинські новини, ВолиньPost, Волинь24, Район.in.ua, Волинь#Інфа, ІА Конкурент, Перший, Буг, Insider Media, Волинь.UA. Також аналізували сайти телеканалів: UA:Волинь, 12 канал, Громадське інтерактивне телебачення, ТРК "Аверс".

Відкритість онлайн-медіа перед читачами

Найбільше балів із прозорості набрали сайти "Конкурент" (4 бали) та Район.in.ua (3,5 бала). Це означає прозорість відповідно до моніторингу. Натомість по 3 бали отримали сайти "Буг" та "ВолиньPost", по 2 бали набрали сайти ІА "Волинські новини", "Перший" і потрапили під категорію непрозорості. Абсолютну непрозорість, по 1,5 бала, отримали сайти "Волинь24", Волинь#Інфа, Insider Media.

Скріншот із сайту Волинь24
Скріншот із сайту Волинь.Інфа
Скріншот із сайту Insider.Media

У виданні "Район.in.ua" є пояснення на сайті, що це мережа гіперлокальних сайтів, яка працює в складі компанії CID Media Group. Це медіахолдинг, до складу якого входять проєкти "Таблоїд Волині", "Сім’я і дім" та радіо СіД fm. Наразі "Район.in.ua" працює у Волинській, Рівненській та Закарпатській областях.

Крім того, CID Media Group є частиною інвестиційної групи VolWest Group, що працює на ринку приватного капіталу з 1992 року. Однак прізвища власника на сайті немає. Як раніше писав сайт "Сила правди", керує VolWest Group Віктор Корсак.

Cкріншот із сайту Район.in.ua

Хороший рівень прозорості показав сайт "Конкурент", але там теж немає прізвища медіавласника. Водночас є інформація про головного редактора, випускових, керівника проєкту, журналістів. Головним редактором сайту наразі є депутат Луцької міської ради Андрій Лучик. Після того як став депутатом, він продовжив діяльність у сфері медіа.

Cкріншот із сайту “Конкурент”

Сім із десяти промоніторених сайтів вказали головного редактора – це ІА "Волинські новини", "ВолиньPost", ІА "Конкурент", "Район.in.ua", "Перший""Буг", "Волинь.UA". Натомість не вказали редакторів сайти: "Волинь24", Волинь#Інфа та Insider Media.

В Insider Media також є розділ "Редакційна політика", але на момент публікації там не було розміщено ніякої інформації. Тож жоден промоніторений сайт не мав на момент публікації опублікованої редакційної політики та фінансових звітів. 

Cкріншот із сайту Insider Media

Юрист ІМІ Алі Сафаров пояснив, що законодавство України не передбачає обов’язку онлайн-медіа оприлюднювати свої фінансові звіти. Винятком є, лише якщо вони великі підприємства. Адже підприємства зобов’язані забезпечувати доступність фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності для ознайомлення юридичних та фізичних осіб.  

Однак важливо знати, хто фінансує медіа та є власником, щоб аудиторія могла зрозуміти, чи хтось може впливати на редакційну політику. Публікація ж фінансових звітів покаже, чи медіа є незалежними або хто дав гроші на публікацію тієї чи іншої інформації. 

Вплив на контент у ЗМІ мають насамперед редактори, отже на сайті їхні прізвища мають бути вказані. Кожна редакція має мати редакційну політику, а оприлюднений документ допоможе читачам зрозуміти, яких правил дотримуються і не можуть порушувати працівники того чи іншого ЗМІ. 

Прозоре і НЕпрозоре телебачення

Найбільше балів отримав телеканал UA.Волинь (6 балів). На сторінці Суспільного телебачення Волині є контактні дані, а також імена та прізвища редакторів. А от статут та фінансова звітність є на головному сайті Суспільного. Там зазначено, що станом на 2021 рік бюджет Суспільного становить 2 млрд 274 млн 158 тис. грн.  Керівних органів два – наглядова рада та правління. Детальніше про витрати та фінанси Суспільного можна почитати в розділі Документи. Також на сайті Суспільного зазначено, що працівники не залежать від олігархів чи політиків, не обслуговують жодних державних органів, політичних та бізнесових структур. Натомість у них немає даних про аудиторію.

Громадське інтерактивне телебачення (ГІТ) отримало 4 бали. За методологією ІМІ, є прозорим. Це телебачення зареєстровано як громадську організацію. Також на сайті є структура власності ГО. Продюсером ГІТ є Олег Величко, який раніше був генеральним директором ТРК "Аверс". Однак на сайті в розділі "Контакти" не вказано головного редактора, є лише номери телефонів та електронні адреси. Плюсом для сайту є опублікований редакційний статут: документ може подивитися кожен охочий.

12 канал (ТОВ "Слово Волині") отримав 4 бали і є також прозорим, відповідно до методології. На сайті вказано головного редактора, керівника проєкту, оприлюднено структуру власності. Канал пов’язують з народним депутатом Степаном Івахівим з парламентської групи "За майбутнє". Ним керує директор благодійного фонду нардепа "Патріоти Волині" – Павло Самолюк. Натомість на сайті 12 каналу немає фінансових звітів, редакційної політики, інформації про кількість аудиторії. 

ТРК "Аверс" не має власного сайту, тому отримав 0 балів. Щоправда, дані про канал є на сайті ІА "Волинські новини".  Зокрема, на сайті "Волинських новин" є номери телефонів редакції, е-mail телеканалу "Аверс" та редакційний статут телеканалу. Фінансовий звіт оприлюднено за грудень минулого року. Ця опублікована інформація потрібна телеканалу для звітування до Національної ради з питань телебачення і радіомовлення. Відео каналу можна переглядати в YouTube та на сторінці у Facebook телеканалу. Канал не отримав бали тому, що для читача може бути незрозумілий зв’язок цих медіа і аудиторія може не знати, де шукати інформацію про телеканал. 

Скріншот із сайту ІА "Волинські новини"
Скріншот із сайту ІА "Волинські новини"

Що більше медіа відкритіші перед своїми читачами, то більше до них довіри. Позитивом є те, що більшість сайтів усе ж указує імена та прізвища редакторів, а не лише номери телефонів та емейли. Хто цього не оприлюднив, повинен розуміти, що читач чи глядач має знати, до кого звертатися в разі потреби. Зручніше одразу побачити всю інформацію на сайті, а не шукати в інтернеті інформацію на інших сайтах.  

У порівнянні з дослідженням прозорості медіа Волині в лютому цього року, дані з медіапрозорості загалом змінилися на краще. Зокрема, більше, ніж попереднього разу, медіа почали називати своїх редакторів. 

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!