Медіабазі Житомир три роки! Відлік ми ведемо з моменту проведення найпершого тренінгу, який відбувся 19 листопада 2022 року й був присвячений темі фандрейзингу. Мережа регіональних хабів Інституту масової інформації з’явилася в непростий час. Наприкінці 2022-го журналісти й журналістки Житомира шукали не лише технічної підтримки, а й спільноту, яка допоможе втриматися в умовах війни та постійної інформаційної напруги.

Невипадково більшість тренінгів, які організовує “Медіабаза Житомир”, проходять в офлайн-форматі – журналісти та журналістки цінують спілкування не менше, ніж нові знання.

За три роки наш хаб став місцем, де поєднуються професійність, турбота й атмосферність. Місцем, куди приходять не лише для того, щоб узяти обладнання, а часто – щоб поділитися новинами, запитати поради, перевести подих і рухатися далі. У стінах медіабази ми неодноразово дізнавалися про рішення журналістів та журналісток піти до війська. Приїхавши до Житомира у відпустку, до нас приходять колишні журналісти, які мобілізувалися на початку повномасштабної війни, щоб просто розповісти про службу і розпитати про житомирську журналістику.

Про специфіку роботи

Житомирська область має свою журналістську спільноту: низка регіональних медіа, незалежні редакції, активне студентство, а також великий запит на якісну інформацію під час війни. Тому медіабаза стала природним продовженням того, що вже існувало, тільки тепер з можливістю отримати ресурси, навчання й підтримку в одній локації.

Попит стабільний і дуже різноплановий

Запити журналістів на послуги медіабази змінювалися залежно від викликів, які ставила повномасштабна війна. У перші місяці найчастішим запитом були бронежилети, каски й аптечки – таке спорядження просили ті, хто часто їздить у відрядження (як на прифронтові території, так і в деокуповані села на півночі Житомирської області).

Енергетичне обладнання – павербанки, зарядні станції – було справжнім порятунком під час блекаутів. На щастя, Житомир не страждав від надто тривалих відключень, але користування ними зростало восени 2022 та взимку 2023–2024 років.

Коворкінг має великий попит під час тривалих відключень електрики або коли в журналістів є важливий дедлайн і вони хочуть мінімізувати ризики. Тож медіабаза стала також місцем коротких “аварійних візитів”: журналісти забігають підзарядити техніку, швидко змонтувати відео чи провести онлайн-інтервʼю, коли вдома немає світла. Так, у серпні 2024-го після російської атаки на енергетику в медіабазі одночасно працювало 10 журналістів.

Час від часу ми читаємо відгуки про свою роботу, і це неймовірно мотивує. Ось один з відгуків, написаний журналісткою Укрінформу Іриною Чирицею:

“Хочу подякувати тим, завдяки кому цього тижня могла працювати. На щастя, у нас є Медіабаза Житомир, де для журналістів завжди знайдеться інтернет, розетка, стіл і стілець. Практично всі мої новини та інші матеріали писалися цього тижня там. І ще в нас є чудова Оксана Трокоз, яка опікується медіабазою і ніколи не відмовить у допомозі. Сьогодні вона в прямому сенсі врятувала моє чергування на роботі, коли примчала і відчинила офіс, аби я там змогла писати новини”.

Навчання, яке об’єднує

Житомир традиційно активний у навчальних програмах ІМІ, але тренінги медіабази дали можливість запустити теми, яких раніше гостро бракувало в регіоні. Найпопулярніші напрями: перша домедична допомога і особиста безпека – за три роки в нас відбулося щонайменше чотири великих навчання на цю тему від українських та іноземних фахівців;

Психологічна підтримка журналістів, робота з емоційним виснаженням, тренінги про висвітлення емоційно складних тем завжди збирають аншлаги. А ще фактчекінг і верифікація контенту – такі тренінги ми проводили для найрізноманітніших цільових груп.

У 2025 році ми зробили акцент на роботі зі студентами-журналістами з місцевих університетів. Якщо раніше вони час від часу відвідували наші заходи, то тепер ми налагодили співпрацю з Житомирською політехнікою. Ми не лише запрошуємо зацікавлених студентів відвідувати тренінги, але й організовуємо для них практичні заняття та знімання, зустрічі з журналістами.

Своїми думками про таку співпрацю поділився завідувач кафедри журналістики та філософських студій Державного університету “Житомирська політехніка” Вадим Слюсар: 

“Сучасна система освіти передбачає, що частину знань здобувач повинен отримувати самостійно. Формальна й неформальна освіта доповнюють одна одну, і студенти мають можливість самі обирати курси чи практики, які допомагають їм ставати професіоналами. Ми чудово розуміємо, що в межах однієї навчальної дисципліни неможливо навчити всього – має бути внутрішнє бажання та мотивація. Саме тому співпраця з партнерами, які реалізують власні проєкти й можуть давати студентам практичні завдання, є надзвичайно цінною. Журналіст – це той, хто постійно займається самоосвітою.

Тому можливість партнерства з такими ініціативами, як медіабаза, де ми впевнені в якості знань і практик, є для нас надзвичайно важливою. Це посилює й наш навчальний процес, робить освіту якіснішою та сучаснішою”.

Головний результат: сформована спільнота

Найцінніше, що з’явилося за три роки, – відчуття спільноти. Учасники наших тренінгів часто приходять знову, приводять колег, пропонують теми, ініціюють професійні дискусії. Медіабаза стала точкою входу в професію для студентів, місцем підтримки для медіа в кризові моменти й платформою для розвитку локальної журналістики.

Оксана Трокоз, координаторка журналістського хабу “Медіабаза Житомир”