Майже без політичної джинси, але з неналежно маркованою рекламою: моніторинг онлайн-медіа Житомирської області
Практично відсутня політична реклама, немає контрагітації, але зустрічається комерційна джинса і неналежно маркована реклама – такі результати моніторингу п’яти популярних новинних сайтів Житомирської області, проведеного у вересні Інститутом масової інформації.
До моніторингу потрапили такі інтернет-видання: "Житомир.інфо", "Журнал Житомира", "Житомир онлайн", "Ріо Бердичів", "Новоград.City".
Загалом промоніторено 446 новин, опублікованих з 4 по 8 вересня. Усі публікації в новинній стрічці перевірялися на наявність джинси (політичної і комерційної), контрагітації (матеріали з ознаками замовності, які опубліковані проти когось), а також неналежно маркованої реклами (реклама, яка подається у вигляді журналістського матеріалу і позначена без використання слів "Реклама" або "На правах реклами").
Загалом за моніторинговий період виявлено п'ять публікацій з ознаками політичної замовності (1%) і вісім рекламних публікацій з неналежним маркуванням (1,8%). Такі показники є суттєво нижчими ніж ті, що фіксувалися восени 2020 року під час виборів. Це може пояснюватися декількома причинами: повномасштабна війна вплинула на рекламні бюджети, також зараз спостерігається суттєве затишшя в порівнянні з періодом виборів. Крім того, і самі журналісти більш свідомо ставляться до маркування рекламних матеріалів, оскільки дбають про репутацію і не хочуть зловживати довірою своєї аудиторії.
Водночас повномасштабна війна загострила фінансові проблеми медійників, тож часто вони йдуть на компроміс і, щоб не втратити рекламодавців, маркують замовні матеріали різноманітними "Промо", "Новини компаній", PR, "Точка зору" тощо.
Отже, повернемося до нашого моніторингу. Єдиний випадок політичної джинси під час моніторингу ми зафіксували на сайті "Ріо Бердичів".
Публікацію "Нардеп Пушкаренко: Центри ветеранського розвитку – важливий елемент повернення військовослужбовців до цивільного життя" розміщено в розділі "Політика", жодного натяку на замовність цього матеріалу на сайті нема.
Ідентичні статті з таким самим заголовком розміщено на багатьох інших сайтах, таких як "Коростень.today", "Перший житомирський" та "Новоград.City", частина яких не підпала під цей моніторинг.
Сайт "Новоград.City", який потрапив до нашого моніторингу, розмістив цей матеріал у розділ "Промо" і промаркував словом "Політика".
У редакційній політиці цього видання йдеться таке:
"Розміщення інформації в обмін на певну винагороду вважається рекламою. Усі рекламні матеріали мають належним чином маркуватися – позначками "Промо", "Спецпроект", "Партнерський матеріал" та поясненням у тексті того, що його зроблено в партнерстві або при підтримці / фінансуванні конкретного замовника". Це підтверджує, що матеріал публікувався на платній основі.
Водночас частина третя статті 9 Закону України "Про рекламу" зобов’язує медіа маркувати замовні матеріали рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами" безпосередньо на матеріалі або поруч з ним так, щоб споживач інформації міг побачити таку позначку без додаткового пошуку інформації. Отже, всі інші способи розміщення замовних матеріалів вважаються неналежно маркованою рекламою.
Зауважимо, що інших порушень на сайтах "Ріо Бердичів" та "Новоград.City" в моніторинговий період ми не виявили.
Рекордсменом же з розміщення комерційної джинси став сайт "Житомир онлайн": тут ми зафіксували чотири замовних матеріали (2,5% загального числа новин у цьому медіа). Замовні матеріали були про онлайн-казино, двосторонній скотч певного виробника, онлайн-магазин з продажу металевих ліжок, сайт з оренди автомобілів. У жодному з цих матеріалів, які рекламують товари або послуги, немає відповідного маркування.
Сайт "Житомир.інфо" за моніторинговий період розмістив 106 новин, 14 з яких – це рекламні статті. Вісім з них мають позначку "Реклама" біля заголовка, ще шість – позначено як "Новини компаній". У них розповідається про товари й послуги, міститься гіперпосилання на сайт рекламодавця чи партнера, але роз’яснення, на яких умовах розміщується така публікація, ми не побачили, тому зарахували до неналежно маркованої реклами.
На сайті "Житомир.інфо" є роз’яснення: "Матеріали, позначені значками: "Р", "Позиція", "Бізнес", "ПР", "PR", "Політика", розміщують на правах реклами або партнерства". Про рубрику "Новини компаній" тут не згадується, в редакційній політиці також роз’яснень на цю тему нема.
Також неналежно марковану рекламу ми виявили на сайті "Журнал Житомира". Тут у рубриці "Новини компаній" подали матеріал про урочистості до Дня газовика, організовані Житомирською філією ТОВ "Газорозподільні мережі України". Матеріал також не промарковано словом "реклама".
На цьому сайті також є роз’яснення, що матеріали з маркуванням "Рекламна стаття", "Політична реклама" та "Новини компаній" публікуються на правах реклами. Ми вважаємо цю публікацію неналежно маркованою, оскільки позначка "Новини компаній" законом не передбачена.
Моніторинг показав, що ситуація з джинсою в регіоні поліпшується, втім у деяких медіа продовжують уникати належного маркування рекламних матеріалів комерційного спрямування.
Водночас хочемо нагадати, нововведення до законодавства про рекламу у зв’язку з ухваленням Закону України № 3136-IX, що почнуть діяти з 2 жовтня 2023 року, стосуються, зокрема, й вимог до ідентифікації (маркування) реклами в медіа: порушення встановлених вимог та обмежень щодо ідентифікації та маркування реклами передбачають припис і штраф від 5 до 10 мінімальних заробітних плат.
Оксана Трокоз, представниця Інституту масової інформації в Житомирській області
Help us be even more cool!