ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

(Виправлено**) «Джинсовики» місцевих виборів на Житомирщині

По зав’язку заповнене інформаційна стрічка новин містить мало конструктивної інформації про партії та кандидатів. Кожна згадка про політиків - це, як правило, позитивний чи, інколи, й негативний піар. 57% джинси припало на партію “Слуга народу” і 29% - на партію “Пропозиція”, від якої балотується очільник Житомира і багато нинішніх голів ОТГ.

Такі результати проведеного Інститутом масової інформації моніторингу 5-7 жовтня цього року.  З 579 проаналізованих новин 22 (або 4%) містили ознаки замовності, із них 6 публікацій були контрагітаційними. Виявлено вісім неналежно маркованої політичної агітації  та три маніпулятивних матеріали. Аналізувались матеріали на сайтах «Журнал Житомира» «Житомир.Інфо», «Житомир.Онлайн», «20 хвилин. Житомир», «1.zt», «Рупор», «Times.ZT», «0412» та двох районних онлайн-ЗМІ: «Новоград-City» і «Коростень.Тудей».

Перегляд стрічки політичних новин більшості сайтів дає чітке розуміння симпатії до тієї чи іншої політичної сили. Першість за чисельністю з чотирма іміджевими матеріалами посідає партія «Слуга народу». Друге місце належить партії «Пропозиція» з двома замовними матеріалами, ще один замовний матеріал з’явився від партії «Наш край».

За кількістю джинси беззаперечним лідером є сайт «1.zt». За промоніторений період  шість (або 14 % з 43 опублікованих там статей) містили ознаки замовності. 

На другому місці знаходиться «Житомир.Онлайн», який опублікував п’ять новин, які мали всі ознаки немаркованої політичної реклами. В цих матеріалах, головним чином, висвітлювався кандидат на крісло мера від “Слуги народу” Віктор Євдокимов та кандидати в депутати від пропрезидентської партії.

На сайті «Рупор» за промоніторений період з’явилися  чотири матеріали з ознаками замовності. Згадку про діяльність партії “Наш край” без жодних відміток про політичну рекламу зробило онлайн-видання  «20 хвилин.Житомир».

За промоніторений період в онлайн-ЗМІ Житомирської області в 69% позитивних матеріалів із ознаками замовності йшлося про політиків місцевого рівня. Зокрема «джинсували» такі «важковаговики» як сестра екснародного депутата Борислава Розенблата («Олена Розенблат: Влада має чути людей») або дружина ексвіцепрем'єр-міністра Геннадія Зубка («Софія Федина про вибори мера Житомира: "Мені імпонує Людмила Зубко»). З'являлися замовні матеріали про кандидатів меншого калібру: «Андрій Руденький: «За інтереси округу потрібно боротися! Саме це є завданням депутата», «Коляда Богдан: «Я прагну, щоб влада стала сервісом для жителів мого рідного Бердичева», «У Малині команда партії «Пропозиція» більше 10 років організовує екофестивалі» та інші.

Політичну контрагітацію частіше всього розмішував сайт «Житомир.Онлайн». Онлайн-видання видало три негативних матеріали на політиків. На сайті знаходимо новини: «Любитель хитрих схем та швидкої їзди: топ-скандали навколо Сухомлина», «Руслан Годований і «Пропозиція» проводять у Житомирі «опитування» з брехливою анкетою. ФОТО» і «Олена Орлова: «У житомирських злиднях винен Сухомлин». Усі вони стосуються мера Житомира Сергія Сухомлина або політичної сили, від якої він балотується.

По одній таких публікації з’явилися і на сайтах «0412», «1.zt» і «Житомир.Інфо». До того ж останні два згадані сайти розмістили одну і ту ж новину, як на білбордах і сітілайтах кандидатки в мери від «Опозиційної платформи – За життя» намалювали російський триколор. В тексті одночасно вказується, що ініціатором вчинку є кандидат в депутати обласної ради від партії «Слуга народу».

Окремо слід зупинитися на новинах з наявною маніпуляцією, оскільки  читачу намагаються подати  інформацію не з точки зору пошуку істини, а з потрібного замовнику ракурсу або під кутом зору, вигідному певному кандидату.

До прикладу, у новині «Партія «ЗА МАЙБУТНЄ» вимагає відставки Степанова» наводиться твердження, що «лише за десяту частину вказаних коштів (від 64 мільярди гривень, - ред.) можна було повністю підготувати країну до боротьби з епідемією». Нічого, окрім голослівних партійних вигуків,  твердження не містить і є маніпулятивним, оскільки епідемія коронавірусу потребувала суттєвих витрат з бюджетів в усіх країнах світу і достатність у десятій частині від 64 мільярдів ніяких розрахунків за собою не має.

Скріншот з сайту "1.zt"

Перейдемо до наступної «партійної казки», озвученої на сайті «1.zt". Маніпуляція починається із заголовка матеріалу «У Малині команда партії «Пропозиція» більше 10 років організовує екофестивалі». Слід зауважити, що партія «Пропозиція» з’явилася на строкатому багатопартійному небосхилі України всього лише кілька місяців назад під вибори. Через наявність в її лавах багатьох мерів, «Пропозицію» охрестили партією мерів. Однак при реєстрації в грудні 2014 року вона отримала назву «Нова європейська Україна». І аж ніяк не 10 років назад, про які йдеться в матеріалі.

​Скріншот з сайту "0412.ua"

Повний нонсенс розмітив у своїй новинній стрічці і сайт «0412». Матеріал під гучною «Скандальний колишній нардеп Лозінський погрожує батькам кандидата на посаду голови Підвисоцької ОТГ?» не найменшого відношення до читачів видання немає. По-перше, згадана у новині громада знаходиться за більш ніж за 300 кілометрів від  Житомирщини, – далеко в глибині Кіровоградської області. Та попри це жодне місцеве видання Кіровоградщини чи бодай сусідніх областей не зацікавило шаленою «сенсацією», яку опублікувало житомирське видання. Один з українських агрегаторів новин взагалі відніс цю публікацію у розділ «маячня», де їй й місце.

У підсумку в читача повністю зникає довіра як до подібних новин, так і до онлайн-ЗМІ в цілому, що загалом негативно впливає на настрої громадян іще більше знижує культуру донесення і споживання інформації.

Тарас Боросовський, регіональний представник ІМІ в Житомирській області

*Матеріал було підготовлено ГО “Інститут масової інформації” за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”. Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково збігається з позицію Міжнародного фонду “Відродження”.

**В тексті було зазначено, що замовні матеріали містилися на сайті «Житомир.Інфо». Дана інформація не відповідає дійсності.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!