ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Хмельницькі медіа воліють не оприлюднювати інформації фінансового характеру

19.10.2021, 09:43
Альона Береза

Жодне медіа в Хмельницькій області не є абсолютно прозорим. Жодне онлайн-медіа не оприлюднило інформації фінансового характеру, а жоден телеканал не оприлюднює інформації про свою аудиторію. Чотири онлайн-ЗМІ та два телеканали отримали понад 3,5 бала і стали в регіоні прозорими.

Такими є результати дослідження прозорості регіональних медіа, що проведено ГО "Інститут масової інформації" у 20 регіонах України у вересні цього року*. В межах моніторингу досліджено 10 онлайн-медіа та п'ять телеканалів на Хмельниччині.

Це такі онлайн-ЗМІ, як сайт "Є" (https://ye.ua/); новинний ресурс "Всім" (https://vsim.ua/); Незалежний громадський портал (https://ngp-ua.info/); сайт "Поділля.News" (https://podillyanews.com/); сайт "Хм-інсайд" (https://www.xm-inside.com/); сайт газети "Проскурів" (https://proskuriv.khm.gov.ua/); сайт "Depo Хмельницький" (https://khm.depo.ua/); 0382.ua – сайт міста Хмельницького (https://www.0382.ua/news); сайт "Новини.Хмельницький" (https://newskm.net/); сайт "Актуально" (https://www.aktualno.km.ua/), сайт газети "Актуально для подолян", а також п'ять телеканалів: 33 канал (https://33tv.com.ua/); телеканал TV7+ (https://tv7plus.com/); суспільний мовник "UA:Поділля" (https://km.suspilne.media); телеканал "Перший Подільський" (https://1podilskiy.com.ua/) та комунальна телерадіокомпанія "Місто" (https://mistotv.com/).

Законодавчі вимоги та методологія моніторингу

Згідно з методологією моніторингу досліджувалися сайти медіа та телеканалів на наявність такої інформації, як контактні дані; інформація про власника медіа (для ТБ і радіо – обов’язкова наявність повної структури власності: кінцевих бенефіціарів та власників істотної участі, які мають понад 10%); інформації про керівництво медіа (директор, менеджер тощо); головного редактора; інформація щодо аудиторії (рейтинги / наклади / лічильники для інтернет-ЗМІ); наявність редакційної політики (за якими принципами й стандартами працюють журналісти, для теле- та радіоорганізацій має бути редакційний статут); інформація фінансового характеру (фінансові звіти, інформація про доходи, зокрема від реклами тощо).

Загалом критерії щодо визначення прозорості медіа можна умовно поділити на ті, що вимагаються профільним законодавством (для ТБ та радіо це Закон "Про телебачення і радіомовлення"; для преси це Закон "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні"), та ті, що не передбачені законодавчо, проте мають свою важливість для забезпечення споживачів повною інформацією про того суб’єкта інформаційної діяльності, послугами якого вони користуються, незалежно від типу засобу масової інформації.

Онлайн-ЗМІ Хмельниччини – не завжди вказують усю контактну інформацію, мовчать про редакційну політику та фінанси

Серед онлайн-медіа лише чотири отримали більш ніж 3,5 бала та стали прозорими, стільки ж медіа визнано абсолютно непрозорими. Прозорими є сайт "Є" (https://ye.ua/), новинний ресурс "Всім" (https://vsim.ua/), сайт "Хм-інсайд" (https://www.xm-inside.com/) та сайт "Depo Хмельницький" (https://khm.depo.ua/). Останній отримав свої бали завдяки оприлюдненій інформації на загальному порталі, а не в регіональному розрізі. Абсолютно непрозорими стали Незалежний громадський портал (https://ngp-ua.info/), сайт Поділля.News (https://podillyanews.com/), сайт Новини.Хмельницький (https://newskm.net/) та сайт "Актуально" (https://www.aktualno.km.ua/).

Повну контактну інформацію оприлюднила лише половина досліджуваних онлайн-медіа, а от інша половина не зазначила поштової адреси редакції чи хоча б номера абонентської скриньки. Повноцінну інформацію про власника вказало лише одне медіа, інші ж зазначали лише юрособу або ж узагалі не вказували цієї інформації. Тільки одне ЗМІ вказало інформацію про директора (менеджера), а чотири зазначили інформацію про головного редактора. Знову ж таки чотири медіа вказали повноцінну інформацію про свою аудиторію, а два – розмістили інфографіки, в яких згадуються дані про аудиторію. Лише два ЗМІ (сайт "Depo Хмельницький" та 0382.ua – сайт міста Хмельницького) мають розміщені повноцінні редакційні політики, а три – оприлюднили правила користування сайтом чи незначний опис редакційної політики. І, на жаль, жоден сайт не оприлюднює фінансової інформації (фінансові звіти, інформація про прибутки, дохід від реклами тощо).

Телеканали Хмельниччини – воліють не розмовляти про аудиторію, зрідка говорять про редакційну політику та фінанси

Лише два телеканали, а це регіональна філія Суспільного мовлення "UA:Поділля" (https://km.suspilne.media) та комунальна ТРК "Місто" (https://mistotv.com/), стали прозорими з набраними 6 та 4 балами відповідно. Один телеканал, Перший Подільський (https://1podilskiy.com.ua/), оприлюднив на своєму сайті лише повноцінну контактну інформацію, отримав 1 бал і в підсумку став абсолютно непрозорим.

Чотири з п’яти телеканалів отримали по 1 балу за розміщення контактної інформації, лише телеканал TV7+ (https://tv7plus.com/) не оприлюднив електронної пошти та отримав за це пів бала.

Інформацію про власника повноцінно оприлюднили два телеканали (тут розміщено інформацію про структуру власності, яка, згідно із законодавством, подається до Нацради) – 33 канал (https://33tv.com.ua/) та телеканал TV7+ (https://tv7plus.com/). Відповідно, інформацію про власників цих телеканалів і вказано повноцінно. Інформацію про керівника медіа (менеджера) зазначено в чотирьох з п’яти телеканалів, окрім Першого Подільського. Водночас інформація про головного редактора зазначається лише на сайті UA:Поділля. Редакційну політику та інформацію фінансового характеру оприлюднили лише два телеканали – регіональна філія Суспільного мовника та комунальний телеканал "Місто".

Загалом на Хмельниччині в межах моніторингу не виявлено жодного абсолютно прозорого медіа. Чотири медіа з 15 досліджуваних виявились абсолютно непрозорими. Онлайн-медіа та телеканали не воліють оприлюднювати інформації фінансового характеру та інформації про редакційну політику (зокрема, телеканали не оприлюднюють своїх статутів). ІМІ сподівається, що після проведеного моніторингу хмельницькі медіа звернуть увагу на результати дослідження, розмістять інформацію, якої наразі немає, і покращать у майбутньому свої загальні показники прозорості.

Альона Береза, регіональна представниця Інституту масової інформації в Хмельницькій області

Матеріал підготовлено в межах проєкту "Мережа медіаспостерігачів", який виконує ІМІ за підтримки Freedom House

Liked the article?
Help us be even more cool!