ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Херсонські медіа майже очистилися від джинси

Частина херсонських медіа за півтора року, що минули з початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну, очистилися від політичної джинси, але продовжують розміщувати комерційні матеріали з ознаками замовності.

Такі дані Інститут масової інформації отримав під час чергового моніторингу п’яти онлайн-медіа Херсонщини на наявність політичної і комерційної джинси, контрагітації і неналежно маркованої реклами. Всього з 4 до 8 вересня 2023 року включно експерти ІМІ проаналізували 526 новин у виданнях "Херсон онлайн",  "Суспільне: Херсон", "Типовий Херсон", "Вгору" та "Кавун.city".

У вказаних медіа ми не зафіксували жодного матеріалу, який би містив ознаки політичної замовності. А ще два роки тому, коли ми проводили подібне дослідження, приблизно 4% матеріалів у херсонських медіа мали ознаки замовності, а політичну джинсу публікували вдвічі частіше за комерційну. Втім, треба розуміти, що в період моніторингу в 184-му округу на півночі Херсонщини проходили позачергові вибори до Верховної Ради.

Під час цьогорічного дослідження ми не виявили жодної публікації з контрагітацією. Очевидно, це повʼязане з тим, що політичне життя в Херсоні завмерло 17 місяців тому, і відлиги поки не очікується з огляду на безпекову ситуацію в місті та області. 

Утім, ми зафіксували факти розміщення немаркованої комерційної реклами та неналежного маркування такої реклами. Так, кожна сота новина в моніторингу мала ознаки немаркованої політичної реклами, водночас такі тексти були зафіксовані у двох медіа: "Херсон онлайн" і "Типовий Херсон".  На сторінках "Херсон онлайн" ми зафіксували 2,7% таких матеріалів із загальної кількості новин, а  в стрічці "Типового Херсона" – 0,7%. 

"Херсон онлайн" переважно рекламував онлайн-казино. Тут же ми знайшли й приклад забороненої законом реклами. Так, 7 вересня видання розмістило матеріал з рекламою тютюну для кальянів, що однозначно порушує чинні з 11 липня норми закону № 1978, якими внесено чимало змін до антитютюнового законодавства, а саме заборону реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів, електронних сигарет та рідин до них.

Відповідно до Закону “Про медіа”, Нацрада має контролювати такі порушення та оголошувати попередження їхнім власникам, хоча, наскільки можна зрозуміти з інформації на сайті, його власника ніде не вказано, а саме видання не зареєстровано відповідно до закону. Але законодавець це передбачив. У новому Законі “Про медіа” йдеться про те, що для незареєстрованого суб’єкта у сфері онлайн-медіа, особу якого не вдалося встановити, є два види покарання за порушення, зокрема й вимог до реклами, – припис та заборона поширення медіа.

“У разі вчинення впродовж одного місяця трьох незначних порушень, за які було винесено приписи, не скасовані у визначеному законом порядку, якщо вимоги приписів не виконано, суб’єкт у сфері онлайн-медіа може отримати заборону на поширення”, – вказано в законі. 

Тож тепер у Нацради є можливість впливу навіть на тих, хто не хоче реєструвати медіа. 

"Типовий Херсон" тим часом джинсував біржі криптовалют.

Вся немаркована реклама в цих виданнях має ознаки SEO-просування, де головною вимогою замовника є не реклама певних товарів чи послуг, а просування сайту в пошуковиках. 

На сторінках видання "Кавун.city" ми зафіксували декілька випадків неналежно маркованої реклами. Тут рекламні тексти розміщують під плашкою "Промо", але виходять вони як у відповідному розділі на сайті, так і в стрічці новин. Таких матеріалів ми зафіксували 0,95% з усіх промоніторених новин.

Жодного випадку немаркованої чи неналежно маркованої реклами ми не виявили на сторінках "Суспільне. Херсон" та "Вгору". 

З огляду на те що законодавством тепер передбачено досить широкий спектр можливостей Нацради в питанні притягнення медіа до відповідальності за приховування чи неналежне маркування реклами, медіа слід враховувати, що всяке порушення має свою ціну. Навіть для тих, хто вирішив не реєструвати свій сайт як онлайн-медіа. Про санкції за порушення закону детальніше можна прочитати на сайті ІМІ. 

Сергій Нікітенко, регіональний представник Інституту масової інформації в Херсонській області

Liked the article?
Help us be even more cool!