Джинса в кропивницьких медіа: ЗМІ не беруть, замовники тиснуть
Топові онлайн-медіа Кіровоградщини не джинсують. Утім, на медійному полі складається нова тенденція: замовники реклами від онлайн-казино та подібних структур готові платити за “короткозорість” журналістів щодо їхнього рекламного контенту в кілька разів більше за стандартний рекламний прайс видання і не перестають пропонувати гроші. Кропивницькі онлайн-медіа не погоджуються.
Такі висновки можна зробити зі спілкування з редакторами й показників моніторингу, що тривав із 2 до 6 вересня включно. Ми проаналізували 274 новини п’яти найпопулярніших онлайн-видань області: “Гречка”, “Точка доступу”, “Без купюр”, CBN та “Перша електронна газета” – і не знайшли джинси чи немаркованої реклами.
Що стосовно статистики
Кропивницькі видання за останній рік не надто додали в кількості новин. Їх у середньому по пів сотні на тиждень у кожного медіа. Це найменший показник по Україні. Найближчі за кількістю видання Луганщини та Запоріжжя.
Втім, показники топових видань Кіровоградщини доволі стабільні. У жовтні 2023-го, коли ІМІ проводив аналогічний моніторинг, новин було трохи більше, 296. Торік місцеві медіа показали взірцевий результат. Стрічка новин не рясніла крикливими заголовками, політичною чи комерційною джинсою, а також немаркованою рекламою.
Цьогоріч же ми моніторили новини в пошуках не лише джинси та реклами без маркування, а й контрагітації і пропаганди. Вишукували й вияви політичних замовлень, якими, на жаль, трохи грішили кропивницькі видання у 2021 році.
Та цього року, як, власне, ми й згадували, жодних порушень під час моніторингу ми не виявили. Ба більше, видання не повернулися до давнішньої практики ховати рекламні матеріали за плашками “PR”, “Новини партнерів” чи подібне, продовжуючи називати речі своїми іменами.
Прикметно й те, що плашку “Реклама” тепер ставлять у стрічці новин два видання – “Гречка” і “Точка доступу”.
Торік цю практику на Кіровоградщині започаткувала саме “Точка доступу”. І хоча поки що її досвід перейняло лише одне видання, та все ж це рух у правильному напрямку – від звичайного виконання норм закону до створення зручних інструментів для пересічних читачів.
Казино готове платити за джинсу, редакції не готові її брати
Звісно, показники медійників Кіровоградщини, хай би які чудові вони були, – це результат кількох факторів. Тут і підвищення відповідальності перед читачем, і додатковий нагляд за контентом з боку донорських організацій, які дедалі активніше працюють з регіональними виданнями, і звичайне падіння ринку реклами та попиту на джинсу.
Ми поговорили про ситуацію з редакторами місцевих топових медіа і почули від них почасти схожі, однак дещо відмінні історії. Світлана Листюк, редакторка “Першої електронної газети”, розповідає, що в перший рік повномасштабного вторгнення рекламодавців, зокрема й місцевих, стало значно менше. Якщо раніше навчальні заклади, підприємства, установи й організації Кіровоградщини пропонували рекламувати послуги й товари, писати про досягнення і розвиток, то у 2022-му така практика майже зникла.
“Натомість згодом активізувалася реклама побутової техніки, гаджетів, ремонту і будівництва, навіть таунхаусів із власним бомбосховищем. А ще наша пошта рясніє численними пропозиціями про рекламу тютюну та ігор. Та ми не приймаємо такі замовлення, працюючи за законом”, – наголошує редакторка.
Втім, за її словами, відмови не зупиняють рекламодавців і вони відверто надокучають: маскують рекламу казино під тему кібербезпеки, а тютюну – під боротьбу зі шкідливими звичками, а ще пропонують робити публікації заднім числом, без рубрики. Усе, щоб такі новини не з'являлися на головній сторінці сайту, але були видимими за пошуком. Готові навіть платити втричі більше, ніж у прайсі.
“Надсилати відмови таким людям знову і знову – ще той стрес! Щодо джинси, то такі публікації завжди актуалізуються в період виборів, і ми намагаємося звести до нуля контакт із потенційними політично токсичними замовниками, незважаючи на їхній фінансовий ресурс”, – розповідає вона.
Редакторка СBN Мирослава Липа підтверджує, що найбільша кількість запитів щодо “рекламної інтеграції” приходить від онлайн-казино і подібного. Водночас такі “замовники” особливо наголошують, що не має бути приміток “реклама” і навіть “партнерський матеріал”.
“Звісно, на такі пропозиції ми не погоджуємося, але видно, що в цій сфері готові вкладати кошти в рекламу. Було, що пропонували помножити наш стандартний прайс на три”, – ділиться досвідом медійниця.
Підтримує колегу й редакторка “Точки доступу” Ольга Зима.
“Періодично приходять запити на пошту з пропозиціями розміщення джинси, проте ми в цьому питанні категоричні й відмовляємо. Ми дуже цінуємо свою репутацію та надаємо аудиторії лише правдиву та неупереджену інформацію, тож чітко маркуємо комерційний контент позначкою “Реклама”, – каже вона.
Що ж до офіційної маркованої реклами, тут “Точка доступу” пішла дещо далі своїх колег-конкурентів.
“У перший рік повномасштабної війни наше медіа відчуло значне зниження попиту на рекламу. Проте ми всіма силами намагаємося реабілітувати залучення реклами для додаткового фінансування медіа. Наприкінці 2022 року взяли в штат рекламну менеджерку, яка налагоджує співпрацю з місцевими бізнесами, співпрацюємо з майданчиками, де рекламодавці шукають сайти для розміщення PR-матеріалів. Тож цьогоріч щодо доходів від реклами нам вдалося вийти на довоєнні показники”, – ділиться успіхами редакторка.
Що ж, відсутність джинси в топових виданнях регіону все-таки не випадкове досягнення, а багаторічна робота над помилками та поступовий шлях до вдосконалення місцевого медіаринку від 0,8% джинси в новинах у 2021 році до нульового показника цьогоріч.
Павло Лісниченко, регіональний представник ІМІ в Кіровоградській області
Help us be even more cool!