Топові онлайн-видання Кіровоградщини не джинсують. Принаймні зараз
Традиційний щомісячний моніторинг ІМІ у вересні був присвячений темі джинси, неналежно маркованої реклами й прихованої контрагітації. Кіровоградщина, яку представляли топові видання регіону Гречка, Dozor, Без купюр, Точка доступу і CBN, показали більш ніж гідні результати. За моніторинговий період з 4 до 8 вересня включно згадані видання не публікували матеріалів, що підпадають під вищезгадані визначення. Рекламу маркували рекламою, а джинси як такої не було взагалі.
Загалом за час проведення моніторингу п’ятірка онлайн-видань опублікувала 296 новин, що є одним з найменших показників по Україні. Менше матеріалів, лише 281, вийшло на сайтах Хмельниччини. Трохи більше, 317 текстів, видали новинарі Чернігівської області.
Два роки тому, у липні 2021-го, ми вже аналізували наявність джинси в регіональних онлайн-медіа. Тоді показники Кіровоградщини були дещо гіршими, хоча теж непоганими. Із загальної кількості новин 0,8% мали ознаки замовності.
Відсутність же немаркованої реклами в усіх її виявах можна пояснити кількома факторами. Перший – затишшя в політичному житті регіону. Звісно, тут свою роль відіграла війна та, як наслідок, несприйняття потенційним електоратом активних піар-кампаній політиків. Окрім того, протистояння між колишнім головою облради Сергієм Шульгою і нинішнім Юрієм Дроздом, дещо затихло. Точніше, відійшло в тінь, поступившись місцем іншому локальному скандалу – театральному, в якому теж знайшлося місце в політиці. Другим важливим фактором, звісно, стало професійне зростання самих видань, які тепер виваженіше ставляться до власної репутації та намагаються не припускатися помилок, які б коштувати їм втрати довіри аудиторії.
Ба більше, редакції не намагаються заховати рекламні матеріали за плашками “Новини від компаній” чи “Спонсорська інформація”. Плашки “Реклама” використовують усі медіа з нашого топу, окрім хіба Dozor, у якого реклами в стрічці новин не з’являлося вже дуже давно. А “Точка доступу” додає цю позначку навіть у стрічку новин.
Зі свого боку ІМІ нагадує медійникам про нововведення до законодавства про рекламу у зв’язку з ухваленням Закону України № 3136-IX. Зміни, що почнуть діяти з 2 жовтня 2023 року, стосуються серед іншого й вимог до ідентифікації (маркування) реклами в медіа. Зокрема:
- рекламні ролики (рекламні блоки) в лінійних аудіальних та аудіовізуальних медіа повинні бути чітко відокремлені від інших програм на початку і наприкінці рекламного блоку за допомогою звукових, візуальних, комбінованих засобів, титрів або коментарів ведучих з використанням слова “реклама”;
- реклама в інших медіа повинна бути чітко відокремлена від іншої інформації з використанням слова “реклама”;
- інформаційний, авторський чи редакційний матеріал повинен ідентифікуватися як реклама з дотриманням вимог закону з використанням слова “реклама”, якщо цей матеріал:
а) привертає увагу до конкретної особи чи товару;
b) формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів, користувачів) щодо цих особи чи товару;
c) поширюється за грошову чи іншу винагороду.
Підсумовуючи, зауважимо, попри зразкові результати топовим виданням Кіровоградщини не варто забувати, що дотримання медійного законодавства та ЗУ “Про рекламу” має бути постійним та неухильним. Адже окрім репутаційних втрат порушення може призвести до дисциплінарної та адміністративної відповідальності.
Павло Лісниченко, регіональний представник ІМІ в Кіровоградській області
Help us be even more cool!