"Диво посеред війни" та відсутність контрагітації: як джинсують найпопулярніші медіа Тернопільщини
Найбільше політичної і комерційної джинси розміщує сайт "Тернополяни" – фактично кожна десята новина в них має ознаки замовності. Загалом же в стрічках п’яти найпопулярніших онлайн-медіа Тернопільщини політична джинса в середньому займає 1,7% новин, комерційна – 2,8%, а неналежно маркована реклама – 0,6%. У порівнянні з минулим роком показник політичної та комерційної джинси зріс, а от неналежно маркованої реклами поменшало в майже шість разів.
Такими є результати моніторингу, проведеного з 2 до 6 вересня 2024 року включно на сайтах "20 хвилин", "Терен", "Тернополяни", 0352.ua та "Перший онлайн". Всього ми проаналізували 723 новини. У межах моніторингу шукали матеріали, що є політичною чи комерційною джинсою, а також контрагітаційні тексти та неналежно марковану рекламу. До політичної джинси зараховували матеріали, що формують позитивне ставлення до політиків або посадовців, хоча особливої інформаційної цінності не мають, зате містять їхні емоційні висловлювання чи розповідають про їхні "досягнення". Комерційною джинсою вважаємо рекламні тексти, що розміщують без відповідного маркування на рівні з новинами про життя громади, міста чи суспільно важливими новинами. А от якщо мінімальне позначення та відділення таких матеріалів від решти новин усе ж було і рекламні рубрики зазначено у вихідних даних, їх рахували як неналежно марковану рекламу.
Політична джинса та контрагітація
За період моніторингу на жодному з обраних медіа ми не побачили контрагітаційних матеріалів. А от політичну джинсу опублікували 12 разів. Дев’ять з них, або 4,5% загальної кількості новин у стрічці, з’явилися на сайті "Тернополяни". Шість із них стосувалися Тернопільської міськради та міського голови Сергія Надала. Наприклад, міський голова піарився на бюджетній допомозі військовим (Тернопіль для ЗСУ: 6 вересня передали 10 тепловізорів для бійців 55 батальйону, – Сергій Надал) і на дітях. Точніше, дитсадку, побудованому за кредитні кошти банку, який теж фігурував у тексті: Оновлений термомодернізований дитсадок за 28 мільйонів гривень відкрили у Тернополі (ФОТО).
Такі самі новини опублікували й на 0352.ua.
У текстах про термомодернізацію, зокрема, постійно цитували міського голову Сергія Надала, навіть додаючи, як у 0352.ua, що коментує він "з гордістю".
Загалом на сайті 0352.ua вийшли два матеріали з ознаками політичної замовності, або майже 1% загальної кількості їхніх новин. Йшлося знову про допомогу військовим (Тернопіль для ЗСУ: Міська рада Тернополя передає 162 дрони та мультикоптера нашим захисникам – Сергій Надал) та дітей (Диво посеред війни: у Тернопільській громаді відкрили повністю термомодернізований дитячий садок).
У новинах про дрони, які дублюються на кількох сайтах, також ідентичні коментарі мера, що завершуються словами: "Слава Україні!" – заявив Сергій Надал".
До речі, про "диво" також написало далеко не одне місцеве медіа.
Текст про дитсадок опублікували також і на сайті Перший онлайн. Окремо зазначимо, що "20 хвилин" усі рекламні тексти – і політичні, зокрема про передання дронів та відкриття диво-дитсадка, і комерційні – маркує словом "Реклама", яке чітко видно перед прочитанням матеріалу. Навіть якщо в стрічці вони позначені як "Новини компаній" чи "Пресслужба", у разі переходу на сторінку новини вказано, що це саме реклама.
Джинса партійна та від нардепів
Джинсували також і нардепи. Зокрема, два таких матеріали вийшли на сайті "Тернополяни". Піарилися народні депутати родом з Тернопільщини: Микола Люшняк від депутатської групи "Довіра" та Андрій Богданець зі "Слуги народу": "Це важливий крок у нарощенні наших сил оборони", – Микола Люшняк про створення Сил безпілотних систем ЗСУ, Нардеп з Тернополя Богданець назвав законопроєкт про підвищення податків несправедливим та незбалансованим.
Зокрема, "слуга народу" Богданець у своєму дописі у фб, з якого і зробили новину, протиставляв "чорний бізнес і іноземні транснаціональні компанії", які "будуть "пухнути" від прибутків", громадянам і українському бізнесу, які "й далі затягуватимуть паски".
Натомість новина про Миколу Люшняка звелася до того, що нардеп "вважає, що ухвалений законопроєкт дозволить суттєво наростити спроможності ЗСУ щодо використання безпілотних і роботизованих повітряних, морських та наземних систем", та його розповіді про командира одного з батальйонів, якого пан Люшняк з "колегами-очільниками громад з Тернопільщини" підтримують "у його діяльності".
На сайті "Тернополяни" опублікували ще одну політичну джинсу від партії "Удар" – Вимагаємо від влади зняти політичну облогу Чернігова, – заява "Удару".
Новина про те, що "5 вересня Чернігівську міську раду вкотре заблокували озброєні силовики. Застосували силу та паралізували роботу всіх структурних підрозділів, зокрема тих, які займаються забезпеченням ЗСУ, підготовкою Чернігова до опалювального сезону", зрештою, зводилася до того, що в Чернігові "борють" демократію. Зокрема, саме це слово – "демократія" – ключове в цій новині, воно є чи не в кожному абзаці. До чого тут Тернопіль і його громада, в замовному матеріалі не пояснювалось.
Люшняк та "Удар", між іншим, потрапили на сайті в рубрику "Політика", бо інших джинсовиків відправили в рубрику "Життя".
До речі, на сайті "Терен" упродовж 2–6 вересня 2024 року в новинних стрічках політичної джинси не було.
Комерційна джинса та неналежно маркована реклама
У частині 3 статті 9 Закону "Про рекламу" чітко вказано, що "інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару, який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів щодо цих особи чи товару та який розповсюджується за грошову чи іншу винагороду, повинен ідентифікуватися як реклама з дотриманням вимог цього Закону з використанням слова "реклама". Однак чимало видань неначе вогню бояться цього слова, тож рекламні матеріали часто поміщають у рубрики "Новини компаній", "Промо" та інші, які начебто й натякають на те, що матеріал є рекламним, однак прямо про це таки не кажуть. Часто про це вказано в "підвалі" ресурсів. Як, наприклад, на сайті 0352.ua.
Таких випадків неналежно маркованої реклами під час моніторингу було чотири, або 0,55% загальної кількості новин на проаналізованих медіа. Всі їх опублікував сайт 0352.ua. Це, наприклад, тексти Фурнітура для відкатних воріт як спосіб організації механізму відкату або Інвестиція у Тбілісі: місто краси та можливостей.
Новини з ознаками комерційної замовності публікували на сайті "Тернополяни" – 13 матеріалів, або 6,4% загальної кількості новин на сайті. Тут їх розміщують у рубриці "Бізнес і фінанси": Діагностика дисплазії шийки матки: ПАП-тест, кольпоскопія та біопсія, Вживані ноутбуки з Європи – якість за доступною ціною та інші.
П’ять матеріалів з ознаками комерційної замовності опублікував сайт "Перший онлайн". Тут варто зауважити, що новини в стрічці не мають конкретних рубрик, як і рекламні тексти. Зі 109 новин у стрічці комерційної джинси було 4,6%, як, наприклад, Вибір металевих сейфів для захисту документів, коштовностей та зброї або Все про віскі: історія створення напою, головні складові, особливості приготування. Наприкінці останнього тексту видно, що його розмістили в рубрику "Цікаво".
Також комерційну джинсу публікував і сайт 0352.ua, на кшталт Де найсучасніші методи лікування варикозу у Тернополі?, яка потрапила до рубрики "Суспільство".
"Терен" без рубрики розмістив матеріал На полях Тернопільщини збирають сою (відео). Причому вже в ліді вказано, що матеріал не про збір урожаю в регіоні, а про те, як це відбувається "на відділенні "Синява" ПАП "Агропродсервіс". Водночас заради справедливості зауважимо, що комерційна джинса про ПАП "Агропродсервіс" на "Терені" має стосунок до нардепа Івана Чайківського, який значиться засновником підприємства і який безпосередньо пов'язаний і із самим медіа.
У підсумку комерційної джинси на "Терені" було трохи більш ніж 1%, а на 0352.ua – 0,5% всієї кількості новин у їхніх стрічках. Зовсім не було комерційної джинси на сайті "20 хвилин".
Замість висновку
Попри те що наразі далеко не передвиборчий сезон, окремі політики все ж не втрачають нагоди нагадати про себе і свої досягнення потенційним виборцям, замовляючи джинсу в регіональних медіа. Це, зокрема, міський голова Тернополя Сергій Надал, нардепи Микола Люшняк та Андрій Богданець і партія "Удар". Також існує проблема з маркуванням комерційної реклами попри чіткі вказівки закону. Однак є й приємні зрушення, коли окремі медіа починають зазначати, що тексти на сайті є рекламою, навіть якщо це повідомлення пресслужби міської ради.
Ірина Небесна, регіональна представниця Інституту масової інформації в Тернопільській області
Help us be even more cool!