ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

Чи зуміли львівські ЗМІ втримати статус “медіапрозорих”?

07.10.2021, 10:13
Мар'яна Сич

У середньому прозорість львівських медіа становить 4,7 бала із 7 можливих. До когорти “абсолютно прозорих” увійшли два телеканали та три сайти. Ще сім ЗМІ можуть мати звання “прозорих”. Однак є питання до фінансової звітності та інформації про менеджмент медіа.

За даними дослідження Інституту масової інформації, яке експерти проводили в лютому цього року, львівські онлайн-медіа показали найвищий рівень прозорості серед 10 досліджуваних регіонів – 58%. У відсотковому співвідношенні прозорість львівських телеканалів становила 61%. І хоча ця цифра більша, ніж у сайтів, але серед телевізійних каналів вони посіли друге місце після ТБ на неокупованій території Донецької області. Попри високі результати експерти ІМІ все ж мали певні зауваження до ЗМІ. Що змінилося за пів року?

У моніторинг потрапили п'ять місцевих телеканалів (Перший ЗахіднийНТАUA:Львів (філія Суспільного мовника), ПравдаТУТ ЛьвівТРК “Броди”) та 10 онлайн-ресурсів (Вголос032Zaxid.netФорпостТвоє містоДивись.інфоГал-інфоДілоЛьвівський портал і Еспресо Захід).

Методологія дослідження охоплювала аналіз наявності контактних даних, відомостей про засновників, менеджерів, головного редактора, присутність інформації про аудиторію (лічильник для онлайн-медіа), оприлюднення редакційної політики (статуту для телеканалів) та фінансових даних. Якщо інформація щодо певного пункту присутня – ЗМІ отримало 1 бал, якщо відсутня – 0 балів, якщо присутня не в повному обсязі – 0,5 бала. Максимально можна було отримати 7 балів.

Одразу зазначимо, що вимоги до телеканалів є обов'язковими й регламентуються законом, тоді як щодо новинних інтернет-видань таких вимог не існує, але ця інформація є суспільно важливою, і її публікація є виявом поваги до читача.

У підсумку за методологією ІМІ телеканал “Перший Західний” (7 балів) та “UA:Львів” абсолютно прозорі (6 балів), прозорими є НТА (5,5 бала) та “ПравдаТУТ Львів” (4,5 бала). Абсолютно непрозорим залишається ТРК “Броди” з результатом 1,5 бала.

Що ж до сайтів, то цього разу абсолютно прозорих побільшало – “Твоє місто” (6,5 бала), “Форпост” та “032” (по 6 балів). Прозорими залишаються “Діло” (5,5 бала), “Дивись.Інфо” (5 балів), “Вголос” та “Zaxid.net” (по 4 бали), “Гал-інфо” (3,5 бала), непрозорим – “Львівський портал” (2,5 бала) та абсолютно непрозорим “Еспресо Захід” (1,5 бала). А тепер про всі по черзі.

Контактні дані

Найменше проблем у сайтів і телеканалів є з контактними даними, за якими можна знайти редакцію чи зв'язатися з нею. Виняток – лише “Еспресо Захід”. Редакція з'явилась у Львові минулого року. Вона має свою окрему кнопку на загальному сайті телеканалу “Еспресо”. І знайти її львівські контакти ще той квест. Потрібно відкрити новину, дочитати її і під публікацією є лінк на сторінку у Facebook. А вже на пабліку можна знайти електронну пошту видання та мапу з місцем розташування ЗМІ.

Також карти з локаціями медіа є на сайтах видань Дивись.Інфо, 032, телеканалів Першого Західний, НТА, UA:Львів. Серед зручних опцій для читачів та глядачів є й те, що написати редакції, повідомити новини можна через форму одразу на ресурсах таких ЗМІ: Форпост, Zaxid.net, Дивись.Інфо, Перший Західний. На сайті UA:Львів є кнопки “потрапити на Суспільне з проєктом, з пропозицією, зі скаргою”.

Як позитивну характеристику відзначимо, що львівські онлайн-видання і телеканали на своїх ресурсах мають активні іконки або лінки на соціальні мережі, через які також можна зв'язатися з редакціями. Так, у когось соцмереж більше, в когось менше, але вони наповнюються, контент трансформується для різних платформ. І це може свідчити про те, що ЗМІ йдуть у ногу з часом, через соцмережі розширюють свою аудиторію та хочуть бути з нею ближчими.

Власник та засновник ЗМІ

Засновників (власників) медіа переважно вказували. Вісім з десяти сайтів називали або імена людей, або товариства, або належність до медіахолдингу. На сайті "Вголосу" опубліковано структуру власності медіа. Досі жодної інформації про це не можна знайти на "Гал-інфо" та Львівському порталі.

На Дивись.Інфо є документ зі структурою власності, однак ця інформація вже не актуальна. У серпні цього року журналісти опублікували матеріал про те, що новим власником медіа став СЕО "Львівська інвестиційна компанія" Назарій Бербека. Бербека є ще й депутатом Львівської міської ради від "Європейської солідарності".

Структуру власності опублікували телеканали Перший Західний, НТА, ПравдаТУТ Львів. На ресурсі UA:Львів зазначено, що це є філія акціонерного товариства "Національна суспільна телерадіокомпанія України". ТРК "Броди" на своєму сайті зазначає, що її засновником була Бродівська районна рада. А про те, що зараз телерадіокомпанія є комунальним підприємством Бродівської міської ради, хіба можна дізнатися з Facebook-сторінки медіа або ж з відкритих ресурсів.

Менеджмент медіа

Куди гірша ситуація з інформацією про те, хто є директором (керівником) чи головним редактором (продюсером) ЗМІ. А це не менш важливі дані, щоб розуміти, хто безпосередньо впливає на контент і визначає напрям руху ЗМІ.

Шість із десяти онлайн-видань вказують, хто керує ЗМІ, і називають головних редакторів. Немає даних про керівництво на "Захід Еспресо", Zaxid.net, Львівському порталі, "Гал-інфо". Андрія Маринюка на ресурсі "Гал-інфо" вказано як головного редактора, хоча він є ще й керівником товариства. На сайті "Вголосу" про те, що гендиректоркою є генеральна продюсерка телеканалу "НТА" Наталія Струк, можна дізнатися лише з документів про структуру власності. Натомість про головних редакторів не повідомляють "Захід Еспресо", "Вголос", Zaxid.net, Львівський портал.

Що ж до телеканалів, то інформація про менеджмент є на Першому Західному, НТА, UA:Львів. На ресурсах цих трьох телекомпаній можна познайомитись і з колективом медіа в рубриках Наша команда, Обличчя, Команда відповідно. Про те, що директором "ПравдаТУТ Львів" є Сергій Смаль, а головною продюсеркою Оксана Гнатишин, дізнатися можна хіба з їхніх інтерв'ю, якщо добре і довго пошукати на сайті. Жодного слова про менеджмент не має на сайті ТРК "Броди". Керівником комунального підприємства нині є Сніжана Демчук.

Інформація про аудиторію

Для онлайн-медіа передбачені лічильники. І з цим проблем у видань немає, окрім сайту "Захід Еспресо". Редакція "Гал-інфо" ще й опублікувала у формі презентації інформацію про аудиторію та рейтинги в розділі Реклама.

Також у вигляді презентацій рейтингів, даних про аудиторію можна знайти на Першому Західному (рубрика "Презентація ТРК"), НТА (рубрика "Реклама"), "ПравдаТУТ Львів" (рубрики Про медіагрупу, Реклама). ТРК "Броди" та "UA:Львів" про свою аудиторію не розповідають. Щоправда, рейтинги та дані про аудиторію є на загальному сайті Суспільного.

Редакційна політика (статут)

Для телевізійних каналів є вимога оприлюднення редакційного статуту. Такий документ можна знайти на сайті Першого Західного. На НТА лише вказано, що "канал працює в напрямку інформаційного мовлення з чітким проукраїнським позиціонуванням. Інформаційно-аналітичні проєкти оперативно і неупереджено розповідають глядачу про актуальні проблеми сьогодення". А "ПравдаТУТ Львів" зазначає, що їхня місія – інформувати, допомагати та бути корисним медіаресурсом. ТРК "Броди" не оприлюднила навіть такої інформації. Окремого редакційного статуту "UA:Львів" немає, оскільки для всіх філій правила однакові, і цей документ опубліковано на загальному сайті Суспільного.

Що ж до сайтів, то про принципи роботи можна прочитати на дев'яти з десяти видань. Одні публікують коротку інформацію, інші – розлогу. Жодної інформації про редакційні принципи немає на "Еспресо Захід". З пабліка в соцмережі можна дізнатися, що це "львівський погляд на світ". На сайті вказано лише, на які теми журналісти готують матеріали.

Фінансова звітність

Найгірша ситуація у львівських медіа залишається з фінансовою звітністю. Відсутність такої інформації може впливати на довіру читачів, яким важливо розуміти, хто і як фінансує ЗМІ. "Перший Західний" опублікував останні фінзвіти, датовані 2018 роком, хоча є цьогорічний план закупівель. Рубрику "Документи" почала наповнювати регіональна філія Суспільного. У них, наприклад, ідеться про обґрунтування закупівель послуг, проєктів, конструкційних матеріалів чи одягу для ведучих. Інші дані про фінансування є на загальному сайті мовника. Інформація про фінансування на трьох інших телеканалах відсутня.

Аналогічна ситуація із сайтами. Згадки про фінансування з 10 сайтів є лише на Твоє місто, Форпост та 032.

Мар'яна Сич, регіональна представниця Інституту масової інформації у Львівській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!