ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Чи зуміли львівські ЗМІ втримати статус “медіапрозорих”?

07.10.2021, 10:13
Мар'яна Сич

У середньому прозорість львівських медіа становить 4,7 бала із 7 можливих. До когорти “абсолютно прозорих” увійшли два телеканали та три сайти. Ще сім ЗМІ можуть мати звання “прозорих”. Однак є питання до фінансової звітності та інформації про менеджмент медіа.

За даними дослідження Інституту масової інформації, яке експерти проводили в лютому цього року, львівські онлайн-медіа показали найвищий рівень прозорості серед 10 досліджуваних регіонів – 58%. У відсотковому співвідношенні прозорість львівських телеканалів становила 61%. І хоча ця цифра більша, ніж у сайтів, але серед телевізійних каналів вони посіли друге місце після ТБ на неокупованій території Донецької області. Попри високі результати експерти ІМІ все ж мали певні зауваження до ЗМІ. Що змінилося за пів року?

У моніторинг потрапили п'ять місцевих телеканалів (Перший ЗахіднийНТАUA:Львів (філія Суспільного мовника), ПравдаТУТ ЛьвівТРК “Броди”) та 10 онлайн-ресурсів (Вголос032Zaxid.netФорпостТвоє містоДивись.інфоГал-інфоДілоЛьвівський портал і Еспресо Захід).

Методологія дослідження охоплювала аналіз наявності контактних даних, відомостей про засновників, менеджерів, головного редактора, присутність інформації про аудиторію (лічильник для онлайн-медіа), оприлюднення редакційної політики (статуту для телеканалів) та фінансових даних. Якщо інформація щодо певного пункту присутня – ЗМІ отримало 1 бал, якщо відсутня – 0 балів, якщо присутня не в повному обсязі – 0,5 бала. Максимально можна було отримати 7 балів.

Одразу зазначимо, що вимоги до телеканалів є обов'язковими й регламентуються законом, тоді як щодо новинних інтернет-видань таких вимог не існує, але ця інформація є суспільно важливою, і її публікація є виявом поваги до читача.

У підсумку за методологією ІМІ телеканал “Перший Західний” (7 балів) та “UA:Львів” абсолютно прозорі (6 балів), прозорими є НТА (5,5 бала) та “ПравдаТУТ Львів” (4,5 бала). Абсолютно непрозорим залишається ТРК “Броди” з результатом 1,5 бала.

Що ж до сайтів, то цього разу абсолютно прозорих побільшало – “Твоє місто” (6,5 бала), “Форпост” та “032” (по 6 балів). Прозорими залишаються “Діло” (5,5 бала), “Дивись.Інфо” (5 балів), “Вголос” та “Zaxid.net” (по 4 бали), “Гал-інфо” (3,5 бала), непрозорим – “Львівський портал” (2,5 бала) та абсолютно непрозорим “Еспресо Захід” (1,5 бала). А тепер про всі по черзі.

Контактні дані

Найменше проблем у сайтів і телеканалів є з контактними даними, за якими можна знайти редакцію чи зв'язатися з нею. Виняток – лише “Еспресо Захід”. Редакція з'явилась у Львові минулого року. Вона має свою окрему кнопку на загальному сайті телеканалу “Еспресо”. І знайти її львівські контакти ще той квест. Потрібно відкрити новину, дочитати її і під публікацією є лінк на сторінку у Facebook. А вже на пабліку можна знайти електронну пошту видання та мапу з місцем розташування ЗМІ.

Також карти з локаціями медіа є на сайтах видань Дивись.Інфо, 032, телеканалів Першого Західний, НТА, UA:Львів. Серед зручних опцій для читачів та глядачів є й те, що написати редакції, повідомити новини можна через форму одразу на ресурсах таких ЗМІ: Форпост, Zaxid.net, Дивись.Інфо, Перший Західний. На сайті UA:Львів є кнопки “потрапити на Суспільне з проєктом, з пропозицією, зі скаргою”.

Як позитивну характеристику відзначимо, що львівські онлайн-видання і телеканали на своїх ресурсах мають активні іконки або лінки на соціальні мережі, через які також можна зв'язатися з редакціями. Так, у когось соцмереж більше, в когось менше, але вони наповнюються, контент трансформується для різних платформ. І це може свідчити про те, що ЗМІ йдуть у ногу з часом, через соцмережі розширюють свою аудиторію та хочуть бути з нею ближчими.

Власник та засновник ЗМІ

Засновників (власників) медіа переважно вказували. Вісім з десяти сайтів називали або імена людей, або товариства, або належність до медіахолдингу. На сайті "Вголосу" опубліковано структуру власності медіа. Досі жодної інформації про це не можна знайти на "Гал-інфо" та Львівському порталі.

На Дивись.Інфо є документ зі структурою власності, однак ця інформація вже не актуальна. У серпні цього року журналісти опублікували матеріал про те, що новим власником медіа став СЕО "Львівська інвестиційна компанія" Назарій Бербека. Бербека є ще й депутатом Львівської міської ради від "Європейської солідарності".

Структуру власності опублікували телеканали Перший Західний, НТА, ПравдаТУТ Львів. На ресурсі UA:Львів зазначено, що це є філія акціонерного товариства "Національна суспільна телерадіокомпанія України". ТРК "Броди" на своєму сайті зазначає, що її засновником була Бродівська районна рада. А про те, що зараз телерадіокомпанія є комунальним підприємством Бродівської міської ради, хіба можна дізнатися з Facebook-сторінки медіа або ж з відкритих ресурсів.

Менеджмент медіа

Куди гірша ситуація з інформацією про те, хто є директором (керівником) чи головним редактором (продюсером) ЗМІ. А це не менш важливі дані, щоб розуміти, хто безпосередньо впливає на контент і визначає напрям руху ЗМІ.

Шість із десяти онлайн-видань вказують, хто керує ЗМІ, і називають головних редакторів. Немає даних про керівництво на "Захід Еспресо", Zaxid.net, Львівському порталі, "Гал-інфо". Андрія Маринюка на ресурсі "Гал-інфо" вказано як головного редактора, хоча він є ще й керівником товариства. На сайті "Вголосу" про те, що гендиректоркою є генеральна продюсерка телеканалу "НТА" Наталія Струк, можна дізнатися лише з документів про структуру власності. Натомість про головних редакторів не повідомляють "Захід Еспресо", "Вголос", Zaxid.net, Львівський портал.

Що ж до телеканалів, то інформація про менеджмент є на Першому Західному, НТА, UA:Львів. На ресурсах цих трьох телекомпаній можна познайомитись і з колективом медіа в рубриках Наша команда, Обличчя, Команда відповідно. Про те, що директором "ПравдаТУТ Львів" є Сергій Смаль, а головною продюсеркою Оксана Гнатишин, дізнатися можна хіба з їхніх інтерв'ю, якщо добре і довго пошукати на сайті. Жодного слова про менеджмент не має на сайті ТРК "Броди". Керівником комунального підприємства нині є Сніжана Демчук.

Інформація про аудиторію

Для онлайн-медіа передбачені лічильники. І з цим проблем у видань немає, окрім сайту "Захід Еспресо". Редакція "Гал-інфо" ще й опублікувала у формі презентації інформацію про аудиторію та рейтинги в розділі Реклама.

Також у вигляді презентацій рейтингів, даних про аудиторію можна знайти на Першому Західному (рубрика "Презентація ТРК"), НТА (рубрика "Реклама"), "ПравдаТУТ Львів" (рубрики Про медіагрупу, Реклама). ТРК "Броди" та "UA:Львів" про свою аудиторію не розповідають. Щоправда, рейтинги та дані про аудиторію є на загальному сайті Суспільного.

Редакційна політика (статут)

Для телевізійних каналів є вимога оприлюднення редакційного статуту. Такий документ можна знайти на сайті Першого Західного. На НТА лише вказано, що "канал працює в напрямку інформаційного мовлення з чітким проукраїнським позиціонуванням. Інформаційно-аналітичні проєкти оперативно і неупереджено розповідають глядачу про актуальні проблеми сьогодення". А "ПравдаТУТ Львів" зазначає, що їхня місія – інформувати, допомагати та бути корисним медіаресурсом. ТРК "Броди" не оприлюднила навіть такої інформації. Окремого редакційного статуту "UA:Львів" немає, оскільки для всіх філій правила однакові, і цей документ опубліковано на загальному сайті Суспільного.

Що ж до сайтів, то про принципи роботи можна прочитати на дев'яти з десяти видань. Одні публікують коротку інформацію, інші – розлогу. Жодної інформації про редакційні принципи немає на "Еспресо Захід". З пабліка в соцмережі можна дізнатися, що це "львівський погляд на світ". На сайті вказано лише, на які теми журналісти готують матеріали.

Фінансова звітність

Найгірша ситуація у львівських медіа залишається з фінансовою звітністю. Відсутність такої інформації може впливати на довіру читачів, яким важливо розуміти, хто і як фінансує ЗМІ. "Перший Західний" опублікував останні фінзвіти, датовані 2018 роком, хоча є цьогорічний план закупівель. Рубрику "Документи" почала наповнювати регіональна філія Суспільного. У них, наприклад, ідеться про обґрунтування закупівель послуг, проєктів, конструкційних матеріалів чи одягу для ведучих. Інші дані про фінансування є на загальному сайті мовника. Інформація про фінансування на трьох інших телеканалах відсутня.

Аналогічна ситуація із сайтами. Згадки про фінансування з 10 сайтів є лише на Твоє місто, Форпост та 032.

Мар'яна Сич, регіональна представниця Інституту масової інформації у Львівській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!