ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Найактивніші піарники на Хмельниччині: облдержадміністрація та облрада і її очільники

27.09.2024, 12:18
Альона Береза

Кількість джинси й неналежно маркованої реклами в стрічках хмельницьких медіа збільшилася вдвічі порівнянні з тогорічним вересневим моніторингом. Водночас партійна політична джинса, як і минулого моніторингу, відсутня, а медіа дедалі активніше почали розміщувати джинсу від керівництва області. Серед п’яти найпопулярніших медіа, які потрапили до моніторингу, цю джинсу розміщували чотири медіа, на одне більше, ніж торік. З хороших новин: медіа не розміщували контрагітації.

Про це свідчить моніторинг п’яти хмельницьких медіа з 2 до 6 вересня 2023 року, який провів Інститут масової інформації. Визначалося, чи поширюють регіональні медіа політичну та комерційну джинсу, контрагітацію й чи є на сайті матеріали з неналежним маркуванням реклами, а також замовники політичної джинси.

Сайти за моніторинговий період загалом опублікували 339 новин, що майже на шість десятків новин більше, ніж минулого року. 24 новини, або 7%, були джинсою, один матеріал – неналежно маркованою рекламою. Серед матеріалів, які мали ознаки замовності, 19, або 5,6%, були політичною джинсою, ще 5, або 1,5%, – матеріалами з ознаками комерційної замовності. Поряд з тим замовниками політичної джинси в 95% стали органи й представники регіональної влади, в одному випадку, або 5%, – політикиня нацрівня.

Нагадаємо, що у вересні 2023 року сайти опублікували 281 новину. Серед них 15 новин були джинсою (5%), ще 10 (3,6%) – неналежно маркованою рекламою. Серед матеріалів, які мали ознаки замовності, дев'ять були політичною джинсою (3%), ще шість, або 2%, – матеріалами з ознаками комерційної замовності.

Політична джинса

Найбільше політичної джинси у вересні поширив ХМ-ІНСАЙД (шість новин, або 10,7% загальної кількості матеріалів на сайті) та "Поділля News" (шість новин, або 10% загальної кількості матеріалів). Незалежний громадський портал та vsim.ua опублікували три та чотири замовні політичні новини (або 6,4% та 4,3% загальної кількості матеріалів відповідно). Політичну джинсу в моніторинговий період не публікував лише сайт "Є". Минулого ж року таких сайтів було два, однак vsim.ua цього року поповнив лави тих, хто висвітлює позитивну діяльність Хмельницької обласної військової адміністрації та Хмельницької облради за бюджетні кошти.

Також варто нагадати, що минулого року хоч деякі новини в стрічці медіа "ХМ-ІНСАЙД", в яких згадувалося керівництво області, були марковані. Цього ж разу жоден матеріал не містив позначки, що вони опубліковані "на правах реклами".

 
Скриншоти стрічки новин ХМ-ІНСАЙД у вересні 2023 та вересні 2024 року

Загалом тенденція в хмельницьких медіа на збільшення політичної джинси дещо дивує, адже всі згадані медіа вже встигли пройти реєстрацію в Нацраді з питань телебачення і радіомовлення відповідно до нового медійного законодавства та потрапляють до поля зору медійного регулятора.

Про що джинсували медійники

Медіа писали про нагородження начальником облдержадміністрації нотаріусів з приводу їхнього професійного свята, допомогу із закордоння та передання чергової партії допомоги захисникам (тут відзначилося керівництво обласної ради й керівництво облдержадміністрації), про те, що працівників нафтопромислової галузі Хмельниччини привітали зі святом (керівництво обласної ради), і про те, що голова облради поїхала на форум до Польщі, а також що на Хмельниччині завершують будівництво нової школи в громаді. Тепер трішки детальніше про найяскравіші збіги в поданні інформації в кількох медіа одночасно.

Три з чотирьох медій, які потрапили під моніторинг, розмістили у своїх стрічках новину про те, що начальник Хмельницької ОВА Сергій Тюрін відзначив нотаріусів з нагоди їхнього професійного свята. Про це написали ХМ-ІНСАЙДПоділля News та НГП.

 
 

Скриншоти новин про нагородження нотаріусів в усіх згаданих вище медіа

Про важливість цього інфоприводу, особливо в умовах повномасштабної війни, говорити не будемо. А от про ознаки політичної джинси точно скажемо: схожий текст та одні й ті самі світлини з цього надважливого для Хмельниччини заходу.

Не пасла задніх і голова Хмельницької обласної ради Віолета Лабазюк, тож тепер усі на Хмельниччині знають, що вона поїхала до Польщі. І не просто поїхала, а ще й відвідала Економічний форум та виступила там. І не просто виступила, а ще й узяла участь у дискусії про роль жінки у владі. Про це нам сповістили одразу всі чотири медіа, в стрічках яких зафіксовано політичну джинсу.

 
Скриншот новини про Форум vsim.ua та ХМ-ІНСАЙД

Однак найстараннішим під час висвітлення цієї інформації був Незалежний громадський портал, який одну за одною написав дві новини про цю подію. Спочатку медіа написало про те, що голова перебуває з робочою поїздкою в Польщі. А далі ще й розповіло про те, що посадовиця долучилася до обговорення теми ролі жінок у місцевому самоврядуванні.

 
Скриншот новин про участь голови облради. Незалежний громадський портал

Ці всі новини є яскравим відображенням політичної джинси, адже тут використано практично однакові тексти (з мінімальним редакторським корегуванням) та однакові фото, а також відсутня суспільна значущість таких повідомлень.

Не оминули увагою керівники області й тему волонтерства. Звичайно, це надважлива справа, адже потреби наших захисників потрібно закривати всіма можливими зусиллями. Але чому це неможливо робити без концентрації на одній особі: чи голові обласної ради, чи начальнику обласної військової адміністрації – питання відкрите. Як приклад: медіа писали про передання автомобілів облрадою в конкретизованій особі її очільниці, яка передавала автівки спецпризначенцям. Цю інформацію також поширило Поділля News.

Також декілька медій в унісон написали про те, що Хмельниччина отримала допомогу від польських партнерів. Тут відзначились: ХМ-ІНСАЙДПоділля News та vsim.ua. Для більшої наочності розміщуємо скриншоти цих новин.

 
Скриншот матеріалів про отримання допомоги. ХМ-ІНСАЙД та vsim.ua

Як уже згадувалося вище, медіа ще писали про добудову школи в одній із громад на Хмельниччині. На перший погляд, це паркетний матеріал. Однак якщо заглянути дещо глибше в три матеріали, то вони надзвичайно схожі, мають одні й ті самі фото та всі сконцентрували увагу в матеріалах на візитові очільника Хмельницької ОВА Сергія Тюріна. Такі матеріали розмістили ХМ-ІНСАЙДvsim.ua та Поділля News.

 
 

Скриншот новин про будівництво школи в трьох виданнях у відповідній черговості: vsim.uaХМ-ІНСАЙДПоділля News

Паркетні матеріали

Паркетні матеріали – це повідомлення про події, які мають суспільну значущість, але створені й для просування інтересів влади. Таких у стрічках медіа зафіксовано близько двох десятків.

До прикладу, всі чотири медіа, про які ми згадували вище та в яких зафіксовано політичну джинсу, розповідали про те, що в Хмельницькій ОВА відбулося засідання регіонального координаційного штабу, на якому обговорили роботу пунктів незламності, про готовність цих пунктів та про те, що вони працюють у постійному режимі, писали два інші видання. Про те, що ці новини пішли зі стін адміністрації та з-під руки пресслужби, підтверджують і однаковісінькі фотографії, якими ці новини ілюстровано. Звичайно ж, це також важлива тема, і мешканцям Хмельниччини було б добре дізнатися більше деталей. Але більше – саме про роботу пунктів, а не посадовців на нараді.

 
Скриншот матеріалів про роботу пунктів незламності. Поділля News та НГП

Також медіа в моніторинговий період розповідали про те, що на Хмельниччині ліквідовано сім шкіл та 25 дитсадків. Про це писали ХМ-ІНСАЙД та vsim.ua. Ще була новина про нагородження посадовцями підлітка з Хмельниччини, який став майстром спорту, про те, що на Хмельниччині до реалізації проєкту "Адреса дитинства" долучилася Словенія (vsim.uaНГП та ХМ-ІНСАЙД), та про те, що новий навчальний рік діти в Славуті почали в оновленому приміщенні ліцею.

Загалом на Хмельниччині існують свої традиції поширення таких новин. Органи влади можуть ще й підкидати кошти за їхнє поширення з тих бюджетів, які виділяються на висвітлення їхньої діяльності в медіа. Це, до прикладу, підтверджують тогорічні акти до договорів на висвітлення діяльності, в яких міститься перелік публікацій, що було розміщено за бюджетні кошти. Наприклад, в актах згадуються такі матеріали:

  • "Як долати наслідки негоди в області обговорили у Хмельницькій ОВА";
  • Хмельницькій ОВА провели засідання робочої групи з питань створення безпечного простору в закладах освіти";
  • Хмельницькій ОВА провели чергове засідання робочої групи "Прозорість і Підзвітність": звітували представники громад";
  • "Силам ППО на Хмельниччині передали ще 35 позашляховиків, – ОВА".

Як уже зазначалось, на перший погляд, це паркетні новини. Однак акти за минулий рік показують нам, що і за паркет медіа на Хмельниччині отримують бюджетні гроші. Ці матеріали в листопаді минулого року поширювали чотири медіа, в яких ми зафіксували політичну джинсу в межах нинішнього моніторингу. До речі, 2023 року Хмельницька обласна військова адміністрація на висвітлення своєї діяльності витратила 746 тисяч гривень. Цього ж року попередньо передбачено витратити вже 844 тисячі гривень та, до прикладу, вже укладено договір з ТОВ "ХМ-ІНСАЙД" на висвітлення діяльності адміністрації на замалим не 550 тисяч гривень. На що їх витратили, ми обов’язково розповімо пізніше.

Комерційна реклама та неналежне маркування

Якщо говорити про комерційну рекламу та її маркування, то тут ситуація значно краща. По-перше, її небагато. По-друге, більшість медій її маркують і маркують коректно.

До прикладу, видання vsim.ua за моніторинговий період розмістило п’ять новин, що були комерційною рекламою, та маркувало їх. І що тут ще хорошого – поряд з написом "Новини компаній" медіа почало писати чітке слово "Реклама".

Скриншот маркованої комерційної реклами. vsim.ua

Аж дев’ять новин у стрічці сайту "Є новини" були комерційною рекламою, вісім з яких марковано коректно, як того вимагає чинне законодавство. Лише один матеріал був позначений значком "гривні", який медіа використовує під час маркування реклами, і рубрикою "Офіційне повідомлення", що підпало під визначення "неналежно маркована реклама".

Скриншот неналежно маркованої реклами. Сайт "Є новини"

Однак найпроблемнішим був та залишається Незалежний громадський портал, який у моніторинговий період розмістив шість новин, які, по суті, є комерційною рекламою, однак, як і завжди, не маркував ні дві новини про продаж техніки (цього разу це фени та генератори), ні про діяльність Хмельницької АЕС. Останній тренд спостерігався і рік тому. Що цікаво, кількість новин про АЕС що цього разу, що рік тому була аналогічна – всього чотири новини.

Замість висновків

Результати моніторингу зафіксували досить сумну тенденцію: медіа, які розміщують політичну джинсу, в регіоні стало більше. Новин з такою джинсою, у порівнянні з минулим роком, теж стало більше. Все це спостерігається на тлі нового медійного законодавства, яке передбачає певну відповідальність за відсутність маркування реклами, і на тлі перманентного дефіциту бюджету, коли всі гроші йдуть на захист і, по суті, виживання нашої країни.

Альона Береза, регіональна представниця Інституту масової інформації в Хмельницькій області

Liked the article?
Help us be even more cool!