ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Більшість новин в одеському медійному просторі – пресрелізи й повідомлення посадових осіб

Війна значно вплинула на інформаційний простір регіону. У моніторинговий період зафіксовано, що 70% усіх новин ґрунтуються на пресрелізах та заявах речників. Лише 8% – це власна робота кореспондентів проаналізованих медіа.

Такі дані були, отримані в межах точкового аналізу п’яти відомих одеських новинних вебсайтів на предмет дослідження джерел інформації з 12 до 16 вересня 2022 року включно, що провів Інститут масової інформації. Загалом були проаналізовані 611 новин та джерел у стрічках сайтів ("Думська", 048, Odessa.Online, УСІ, "Одесская жизнь").

Слід зазначити, що цього року відсоток новин, створених на основі пресрелізів,  опинився на рівні 2018 року. Тоді під час подібного дослідження одеських медіа, відсоток новин із пресрелізів досягав 70%. У 2020 році цей коли показник становив 60% загальної кількості проаналізованих джерел інформації.

Цього разу найбільше власних новин опублікував сайт "Думська". Під час моніторингу встановлено, що 16% усіх повідомлень були створені власними кореспондентами медіа (у 2020 році показник сягав 33%). Наприклад, у своїй новині "Зернові каравани: з портів Великої Одеси вирушило дев`ять суден" журналіст видання аналізує дані з відкритих джерел та онлайн-сервісів, присутні фотографії суден на рейді.

Сайт "УСІ" відстає з показником у 10%, проте в цього медіа у два-три рази скоротилася кількість новин з довоєнних часів. В Odessa.Online зафіксовано 7% власних матеріалів. Наприклад, під час моніторингового періоду був опублікований репортаж зі звільнених територій Харківщини "Ізюм: перші дні життя без окупації". У сайту "Одесская жизнь" показник власних матеріалів становить лише 6%, а в 048 узагалі близько 2%. Очевидно, що пів року війни вплинули на фінансову спроможність місцевих ЗМІ, відбулися скорочення та оптимізація редакцій. Через це й значно скоротилася чисельність власних матеріалів в основних онлайн-медіа регіону. Фактично зник ринок рекламних послуг, політичної джинси, скоротилася підтримка з боку інвесторів та власників  ЗМІ. За останніми даними ІМІ, фінансовий стан журналістів суттєво погіршився. Про це зазначають 74% опитаних ІМІ медійників з усіх регіонів України.

Відбиваються на інформаційному порядку денному й певні заборони для роботи ЗМІ через дію правового режиму "воєнний час". Наразі обмежено можливість висвітлювати діяльність військових та армії без погодження інформації з пресофіцерами, що вимагає багато часу та бюрократичних перепон. Через це місцевим медіа простіше і швидше опублікувати зведення генштабу типу "За добу Сили оборони витіснили ворога з понад 20 населених пунктів".

Також нікуди не ділися й популярні серед місцевих ЗМІ кримінальні хроніки від поліції та надзвичайні події від рятувальників. Але тут слід відзначити якісну роботу пресслужб цих органів в Одеській області, які оперативно та вчасно надають матеріали журналістам. Досить часто в одеських медіа цитують посадових осіб (13% новин із проаналізованих). Зазначимо, що саме посадові особи наразі мають повноваження повідомляти про результати ракетних обстрілів інфраструктурних об’єктів у регіонах країни. Як-от у новині "Окупанти з "Ураганів" обстріляли Дніпровщину: загинули двоє людей" ситуацію коментує голова місцевої облради.

Проаналізовані локальні медіа не посилаються у своїх новинах на інформацію російських пресслужб та ЗМІ. За весь час моніторингу виявлено лише одну новину, яка має джерелом медіа з Росії. В цьому повідомленні йшлося про притягнутих до відповідальності шістьох учасників весілля в Криму, на якому лунали українські пісні.

Важливо, що під час моніторингу практично не були зафіксовані новини без джерел (0,65%), що є дуже добрим показником не лише для Одеської області, а й узагалі для всієї країни. Проте без першоджерел були такі новини, як "Помер відомий французький режисер Жан-Люк Годар" та "Магнітні бурі: яким буде понеділок 12 вересня".

Нагадаємо, у 2018 році місцеві медіа підлягали схожому моніторингу ІМІ. Тоді кількість новин без зазначених джерел коливалася від 2% до 10% залежно від сайту. Важливим чинником дотримання цього стандарту в місцевих медіа є внутрішній журналістський дискурс у середовищі місцевих медійників. Питання зазначення джерел або посилання на інформацію від інших ЗМІ неодноразово порушувалися як у професійному обговоренні під час круглих столів та семінарів, так і в процесі неформальних гарячих дискусій у журналістських чатах. 

До речі, лише 4% новин мали першоджерела в соціальних мережах, що теж обнадійливий показник з огляду на низький рівень верифікації цих повідомлень. Так, із соціальних мереж стало відомо про звільнення Святогірська до того моменту, коли це підтвердило керівництво країни.  

Лише у 2% новин посилаються кореспонденти проаналізованих медіа й на своїх колег – як з українських, так і іноземних редакцій.

Війна продовжує стрімко змінювати інформаційний ландшафт регіону. Попри скорочення, фінансові негаразди та інформаційні обмеження місцеві журналісти продовжують оперативно інформувати населення та тримати свій фронт у боротьбі з ворогом, ґрунтуючись лише на перевірених джерелах. 

Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області.

Liked the article?
Help us be even more cool!