ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Більше комерційної джинси, менше політичної – сумські медіа продовжують публікувати замовні матеріали

26.09.2024, 10:00
Альона Яцина
 

Нардепи, місцева депутатка від "Слуги народу", новопризначений ректор сумського нацуніверситету, "Сумитеплоенерго" і його бульдозери – всі ці люди і компанії джинсували в сумських медіа у вересні. Загалом онлайн-медіа опублікували 20 матеріалів з ознаками замовності. Шість новин були політичною джинсою, ще 14 – комерційною. Всього кількість замовних матеріалів у медіа становить 2,6% загальної кількості новин. Моніторинг також зафіксував по одному матеріалу з неналежно маркованою рекламою та контрагітацією.

У порівнянні з тогорічним моніторингом джинси в сумських онлайн-медіа трохи поменшало. Зокрема, якщо 2023 року сайти опублікували всього 1%  політичної джинси, то цього року її стало ще менше – 0,8%. Значно зменшилась і кількість неналежно маркованої реклами – до 0,1% (минулого року це становило 1%). Незначно побільшало комерційної джинси – 1,8%  проти 1,4%. Загалом незначне коливання кількості джинси в сумських онлайн-медіа зайвий раз підтверджує використання ЗМІ як майданчика для просування окремих політиків або бізнесів, а також готовність редакцій порушувати етичні стандарти та законодавчі вимоги.

Такими є дані моніторингу Інституту масової інформації, який проводився з 2 до 6 вересня включно. Аналізувалися сайти "Сумські дебати", "Данкор online", The Sumy Post, "0542 – Сайт міста Суми", Шостка.INFO на наявність політичної і комерційної джинси від замовників, контрагітації і неналежно маркованої реклами. Всього проаналізовано 784 новини.  

Політична джинса: маніпуляції на користь іміджу

Найбільше політичної джинси, як і минулого року, публікували "Сумські дебати" – чотири новини, або 1,5% загальної кількості новин на сайті. Замовниками цих матеріалів є представники політичної партії "Слуга народу". 

Так, двічі "Сумські дебати" розмістили новини про нардепа Михайла Ананченка з фракції ПП "Слуга народу". Спочатку він обговорив з дипломатами Молдови питання гуманітарної підтримки Сумщини, а потім прокоментував події у Верховній Раді, розповівши, що там "Замінили 50% міністрів: нардеп Михайло Ананченко прокоментував велике перезавантаження Кабміну".

Приклад політичної джинси від депутата зі "Слуги народу". Скрин: "Сумські дебати"

Ще один матеріал з ознаками політичної замовності на цьому ж сайті стосувався сприяння депутатки Охтирської міської ради від "Слуги народу" Людмили Бейзим у забезпеченні районної лікарні гуманітарною допомогою. Людмила Бейзим в Охтирській міській раді також представляє фракцію ПП "Слуга народу".

Політична джинса під виглядом надання гуманітарної допомоги. Скрин: "Сумські дебати"

"Сумські дебати" також повідомили про проблеми в бізнесі в депутата обласної ради від ПП "Слуги народу" Віталія Калініченка і про те, як він їх розв'язує, релокувавши свої підприємства. У новині, яка б могла висвітлити й повідомити про об’єктивні проблеми ведення бізнесу на прикордонні, наголошується, як це робить саме депутат облради. Який, до речі, повідомляє, що "цей крок не лише допоможе розвивати місцевий бізнес, але й стане значущим вкладом у покращення життя жителів регіону".

Політична джинса під виглядом новини про проблеми бізнесу на прикордонні. Скрин: "Сумські дебати"

А народний депутат України Ігор Молоток з партії "За майбутнє" переймався здоров’ям жителів свого округу. Про це детально написало онлайн-медіа Шостка.INFO в новині "На Шосткинщині працює мобільна клініка українсько-ізраїльської місії "Frida" + Відео". У тексті розповідається, що саме за сприяння та ініціативи депутата  жителям Шосткинського району надавалися медичні послуги. 

У матеріалі, розміщеному в рубриці "Медицина", загалом подається корисна інформація для жителів Шосткинщини. Зокрема, тут є перелік послуг, які надає мобільна клініка. Втім, не вказується, де саме вона працює і графік її відвідування мікрорайонів Шостки й сіл району. Натомість у новині піариться помічниця народного депутата Ігоря Молотка Христина Молоток, розповідаючи, що "вони допомагають українцям, які постраждали від війни і не можуть своєчасно отримати високоякісну медичну допомогу" й що саме за сприяння парламентаря "до нас приїхали медики-волонтери".

Політична джинса під виглядом новини про надання медичних послуг. Скрин: Шостка.INFO

Комерційна джинса: Сумитеплоенерго, ректор і ремінці для Samsung

Майже всі досліджувані ресурси під час моніторингу публікували комерційну джинсу. Не було її лише в на одному сайті, Шостка.INFO. Загалом медіа опублікували 14 джинсових новин, які просували інтереси компаній чи сприяли продажу товарів. На сайті 0542 таких новин було найбільше – 4% загальної кількості матеріалів. "Сумські дебати" шість разів розмістили комерційну джинсу. Це 2% загальної кількості новин на сайті. На The Sumy Post також 2% новин (або три матеріали) були ознаками комерційної замовності. 

Так, "Сумські дебати" в рубриці "Суспільство" публікували новини із заголовками, які одразу вказували на комерційну замовність матеріалів. Наприклад, про ремінці для Samsung Galaxy Watch Ultra або штучний інтелект в phone.

 

Відвертий заголовок комерційної джинси в рубриці "Новини. Суспільство". Скрин: "Сумські дебати"

Сайти The Sumy Post та 0542 одночасно опублікували інтерв’ю про пріоритетні напрями розвитку університету з ректором Сумського національного аграрного університету Ігорем Коваленком. Це ідентичне інтерв’ю подано в рубриках "Суспільство" та "Новини" відповідно.

Комерційна джинса в рубриці "Суспільство" – інтерв’ю з ректором університету. Скрин: The Sumy Post 

До комерційної джинси належить і спланована серія публікацій про  відсторонення від виконання обов’язків керівника ТОВ "Сумитеплоенерго" та порушення з боку підприємства законодавства України. 

Відомо, що керівника Сумської ТЕЦ у межах кримінальної справи нібито звинуватили в заволодінні двома бульдозерами, які перебувають у комунальній власності. Тож у перший тиждень вересня в місцевих медіа одночасно вийшла низка незбалансованих матеріалів про те, що ТОВ "Сумитеплоенерго" заперечує факт заволодіння і наголошує на законності придбання техніки, і про те, що Сумська міська рада фактично стала на бік Сумитеплоенерго. Втім, паралельно в медіа з'явилися новини від Сумської міськради, що на жодну сторону вона не ставала. Тож далі буде. Такі матеріали були опубліковані в чотирьох з досліджуваних медіа – The Sumy Post, 0542, "Данкор online" та "Сумські дебати". Сукупно вони опублікували шість аналогічних текстів про ТОВ, що становить 43% всіх новин з ознаками комерційної замовності.

Контрагітація: негативні кампанії

Під час моніторингу ми виявили мінімум один приклад контрагітації. Так, "Сумські дебати" в розміщеному тексті дискредитували колишнього міського голову Сум, який наразі оскаржує своє відсторонення в суді. У тексті "Сумчани не бажають бачити Олександра Лисенка знову в кріслі мера – хочуть, щоб посадили!" йдеться про те, що сумчани нібито не хочуть повернення чиновника на свою посаду, оскільки він є корупціонером. І хоча обвинувального вироку щодо Олександра Лисенка немає, у матеріалі наводяться цілком однозначні твердження сумчан, які "не поділяють прагнення Лисенка повернутися на посаду. Вони радше бачать його в іншому кріслі – але не в мерському, а в такому, що стоїть у камері, а дехто навіть і на електричному…". У матеріалі присутні маніпулятивні твердження на кшталт "Схоже, колишній мер Сум Олександр Лисенко вирішив, що раз його звинувачують у хабарництві на 2 130 000 грн, то найкращий варіант – це повернутися на своє робоче місце. Ну, звісно, а чому б ні? Зрештою, в Україні ж так прийнято, правда?.." і немає позиції колишнього мера.

Контрагітація щодо колишнього мера Сум на сайті "Сумські дебати"

Замість висновків

У сумських медіа другий рік поспіль стабільний рівень політичної та комерційної джинси. Фактично всі найбільші онлайн-медіа публікують джинсу. Також медіа продовжують публікувати комерційні матеріали без відповідного маркування, що порушує законодавчі норми та вводить аудиторію в оману. Про відповідальність ЗМІ щодо порушення Закону "Про медіа" можна детальніше прочитати в аналізі змін до медійного законодавства від експертів ІМІ.

Альона Яцина, регіональна представниця Інституту масової інформації в Сумській області 

Liked the article?
Help us be even more cool!