Онлайн-медіа Сумщини: хто і де продовжує замовляти джинсу на другому році повномасштабного вторгнення?
Проаналізувавши роботу п'яти медіа, що входять до топ-20 за відвідуваністю на Сумщині, бачимо: замовні матеріали залишаються реаліями сьогодення. Політична та комерційна джинса, контрагітація та немаркована реклама досі є актуальними в онлайн-медіа Сумщини.
Вересневий моніторинг ІМІ новин п’яти регіональних онлайн-медіа Сумської області виявив політичну та комерційну джинсу, неналежно марковану рекламу та контрагітацію. Всього, за результатами моніторингу, онлайн-медіа сайтів "Данкор онлайн", "Шостка.INFO", "Сумські Дебати", "Голос Конотопа", "Панорама" з 4 до 8 вересня 2023 року включно опублікували 633 новини, з яких 1% становить політична джинса, 1,4% – комерційна джинса, 0,2% – контрагітація і ще 1% – неналежно маркована реклама.
Політична джинса, тобто прихована реклама, яка подається у вигляді журналістського матеріалу, спрямованого на поліпшення або ж створення позитивного іміджу окремих політиків, публікувалася лише на одному сайті "Сумські Дебати". Всього таких ми зафіксували шість матеріалів, або 2,5% усіх новин, які опубліковані на цьому ресурсі. Ймовірними замовниками цих матеріалів на 75% є народні депутати та на 25% – місцеві політики. А саме: народний депутат України Михайло Ананченко, три матеріали ("Нардеп Михайло Ананченко обговорив із керівником ГУР Кирилом Будановим питання звільнення сумчан із полону", "Нардеп Михайло Ананченко – про важливі кадрові рішення Верховної Ради", "Нардеп Михайло Ананченко: "Завдяки партнерам і містам-побратимам Суми отримали 10 автівок та 3 автобуси!"), по одному – народні депутати України Микола Задорожній ("За сприяння нардепа Миколи Задорожнього Охтирська районна лікарня отримала медпрепаратів на 420 тисяч гривень") та Максим Гузенко ("Нардеп Максим Гузенко: "Разом ми домоглися відновлення транспортного сполучення через Сейм") і голова Сумської районної ради Геннадій Дем’яненко ("Геннадій Дем’яненко: "Військові та науковці – гідний приклад наслідування").
Комерційна джинса за період моніторингу була опублікована на трьох сайтах – Шостка.INFO, "Сумські Дебати", "Голос Конотопа". Найбільше, по чотири матеріали, опубліковано в онлайн-медіа "Шостка.INFO".
Тут опублікували джинсу про таке: "Працівники АТ "Сумигаз" відзначили професійне свято" – промоматеріал про приватну компанію і внутрішні заходи, проведені всередині колективу, що не мають інформаційного навантаження, що становить суспільний інтерес. "Як вибрати планшет для навчання дитини" – рекламний матеріал, що має посилання на конкретний сайт із продажем планшетів. "Оксамитовий" сезон: встигніть відпочити в гармонії з природою!" – реклама бази відпочинку, назва якої згадується в невеликому тексті шість разів (майже в кожному абзаці). "Як обрати сервіс доставки продуктів у Києві?" – реклама одного із сервісів доставлення, який згадується в кожному повноцінному абзаці тексту з прямим посиланням на нього. "Найвідоміші українські казино з мінімальним депозитом" – у матеріалі йдеться про одне з онлайн-казино з посиланням на нього, а також представлено рейтинг подібних "розваг" та описано особливості гри.
У "Голосі Конотопа" також розмістили чотири матеріали з ознаками замовності. "Працівники АТ "Сумигаз" відзначили професійне свято", "Оксамитовий" сезон: встигніть відпочити в гармонії з природою!" – ті самі матеріали, слово в слово, що й на сайті "Шостка.INFO". Також є два відмінні рекламні матеріали без відповідних позначок, а саме "Якщо розбив екран – купуй новий смартфон… чи є сенс ремонтувати пристрій?" – реклама сервісу з трьома прямими посиланнями на нього і згадкою в кожному абзаці тексту; "ПриватБанк відновив послугу продажу валюти онлайн" – з детальним описом і коментарем представника банку та інструкцією як це зробити.
Ще одна новина була на сайті "Сумські Дебати" "5 рис, через які ноутбук вважається геймерським" – матеріал рекламує конкретний сайт продажу техніки з розміщенням прямого посилання. Це той самий сайт, що й у матеріалі про вибір планшетів.
Тобто в усіх цих матеріалах під виглядом новин або корисних порад подається інформація про конкретні товари, бізнес-структури чи комерційні пропозиції, що, безумовно, є комерційною джинсою.
Неналежно маркована реклама за період моніторингу була опублікована у двох онлайн медіа – Шостка.INFO та "Панорама" (по два матеріали відповідно). Відверто рекламні матеріали не мали належного маркування, як того вимагає законодавство ("Реклама", "На правах реклами"), натомість були опубліковані під маркуванням "Новини партнерів", "Послуги", "Споживач".
Єдиний матеріал з ознаками контрагітації, або чорний піар, опубліковано в онлайн-медіа "Сумські Дебати". Він, з припущеннями та оціночними судженнями, стосувався співпраці заступниці мера Сум з росією та плагіатом у її кандидатській дисертації, зокрема ймовірною участю заступниці мера в науковій конференції в росії 2015 року. Так, у статті автор ставить питання: "…Чи знав про такі дії своєї підлеглої сумський міський голова Олександр Лисенко? Чи дозволяв він їй участь у конференції? Чи дозволяв ділитися науковими напрацюваннями та особистим досвідом, який пані Мотречко здобула, перебуваючи на посаді в Сумській міській раді із представниками країни-агресора? Чи обмежилась співпраця Віри Мотречко із країною-агресором саме передачею своїх наукових напрацювань, чи, можливо, була й інша співпраця, адже, як чиновник, вона мала доступ і до державної таємниці?"
Зазначимо, що з усіх медіа, щодо яких проводився моніторинг, лише "Данкор онлайн" не публікував у згаданий період ні політичної, ні комерційної джинси, неналежно маркованої реклами чи контрагітації. Водночас "Сумські Дебати" публікували всі типи таких матеріалів.
Також зауважимо, що кількість джинси в медіа Сумщини, в порівнянні з довоєнним періодом, зменшилась, а наявні замовні матеріали комерційного характеру переважають політичну джинсу. Водночас політична джинса нікуди не зникла і поступово повертається в публікації онлайн-медіа Сумщини.
Альона Яцина, регіональна представниця ІМІ в Сумській області
Help us be even more cool!