Більше джинси й менше неналежного маркування реклами: моніторинг онлайн-медіа Житомирської області
Стало більше джинси, але поменшало неналежного маркування реклами – такі результати моніторингу п’яти найпопулярніших новинних сайтів Житомирської області, проведеного Інститутом масової інформації у вересні 2024 року. Комерційну джинсу, як і минулого року, зафіксували на сайтах "Житомир онлайн" та "Ріо Бердичів". А от "Житомир.інфо", на якому раніше зустрічалося неналежне маркування, виправився: усі матеріали з ознаками реклами тепер тут позначено відповідно до законодавства.
Моніторилися "Житомир.інфо", "Новоград City", "Житомир онлайн", "Ріо Бердичів" та "Журнал Житомира". Загалом проаналізовано 485 новин із 2 до 6 вересня включно на предмет наявності політичної та комерційної джинси, контрагітації та неналежно маркованої реклами. Виявлено сім випадків комерційної джинси й три приклади неналежного маркування.
Жодне з п’яти проаналізованих видань не містить матеріалів з політичною джинсою. Частково це можна пояснити повномасштабною війною Росії проти України й відсутністю виборчих кампаній у цей період. Торік, восени 2023 року, було зафіксовано п'ять матеріалів з ознаками політичної замовності (1% загальної кількості новин). Замовником цих матеріалів тоді був народний депутат від "Слуги народу" Арсеній Пушкаренко. Нині він рідше з’являється на житомирських сайтах, але почав випускати програму "АКТУАЛЬНО з Арсенієм Пушкаренком" на житомирському телеканалі СК1.
Комерційна джинса
Проте в онлайн-медіа продовжують публікувати комерційну джинсу. Якщо 2023 року регіональні онлайн-медіа опублікували чотири матеріали з ознаками комерційної замовності (1%), то цього року їхня кількість збільшилася до семи, або 1,4% загальної кількості новин. Рекордсменом за кількістю комерційної джинси став сайт "Житомир онлайн", який опублікував чотири комерційні джинси, або 2,2%. Переважно це були матеріали про споживчі товари, як-от статті про вибір кавоварок або пилососів з посиланнями на конкретні інтернет-магазини й моделі товарів.
Приклад джинси на сайті "Житомир.онлайн". Скриншот сайту
Сайт "Ріо Бердичів" опублікував ще три матеріали з ознаками комерційної замовності, або 6% загальної кількості новин на сайті новин.
На сайті джинсували на користь онлайн-магазину квітів, розповідали про важливість перевірки терміну придатності ліків і скеровували на конкретний сайт, а ще нагадували читачам про необхідність вчасного передання показників газових лічильників.
Приклад комерційної джинси на сайті "Ріо Бердичів". Скриншот сайту
Саме матеріал про показники лічильників показав ставлення медіа до маркування реклами.
Так, однаковий матеріал про це вийшов на чотирьох з п'яти проаналізованих сайтів.
"Житомир.інфо" та "Новоград.City" промаркували його позначкою "Реклама", "Журнал Житомира" – як "Новини компаній", а "Ріо Бердичів" подав як звичайну новину.
Приклади маркування одного й того самого матеріалу на сайтах "Житомир.інфо", "Новоград.City", "Ріо Бердичів" та "Журнал Житомира". Колаж
Неналежне маркування реклами
Рідше, але в медіа все ще розміщують неналежно марковані матеріали. Це реклама, яка видається журналістським текстом і має альтернативні позначки, що порушує частину третю статті 9 Закону України "Про рекламу".
Упродовж моніторингу баналізовані медіа опублікували три таких публікації. Крім матеріалу про показники газових лічильників, "Журнал Житомира" подав як "Новини компаній" матеріал про продаж вживаних автомобілів. Текст подається як інформаційний матеріал про купівлю автомобілів з пробігом, однак акцент у тексті зроблено на просуванні конкретної компанії і її дилерських центрів у Житомирі та інших регіонах. Публікація детально описує переваги купівлі автомобілів через цю компанію, але водночас текст не маркується словом "реклама". На сайті можна знайти дисклеймер "Матеріали з маркуванням "Рекламна стаття", "Політична реклама" та "Новини компанії" публікуються на правах реклами".
На сайті "Новоград.City" розмістили анонс осіннього ярмарку з позначкою "Партнерський матеріал". У редакційній політиці видання є роз’яснення: "Розміщення інформації в обмін на певну винагороду вважається рекламою. Усі рекламні матеріали мають належним чином маркуватися – позначками "Промо", "Спецпроект", "Партнерський матеріал" та поясненням у тексті того, що його зроблено у партнерстві або при підтримці / фінансуванні конкретного замовника".
Чіткіших роз’яснень, на яких саме "партнерських" умовах видання розмістило цей матеріал, ми не знайшли.
Скриншот сайту "Новоград.City"
Нагадаємо, як уже неодноразово зазначали медіаюристи ІМІ, частина третя статті 9 закону визначає, що інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, який є рекламою, має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами". Використання інших позначень, зокрема "Новини компаній", "Інформація від спонсорів" тощо, Законом України "Про рекламу" не передбачено.
Висновки
Моніторинг онлайн-медіа Житомирської області показав, що, хоча кількість політичної джинси зменшилася до нуля, проблема комерційної джинси продовжує існувати й навіть зросла в порівнянні з минулим роком. Сайти, такі як "Житомир онлайн" та "Ріо Бердичів", активно публікують матеріали з ознаками комерційної замовності. Водночас спостерігається зменшення кількості неналежно маркованих рекламних матеріалів, що свідчить про покращення маркування реклами. Основні проблеми стосуються некоректного використання позначок, таких як "Новини компаній" або "Партнерський матеріал", що не відповідає вимогам законодавства.
Оксана Трокоз, представниця Інституту масової інформації в Житомирській області
Help us be even more cool!