IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2019 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

4

41

1

10

Замовники передвиборчої джинси в інтернет-ЗМІ. Моніторинговий звіт за 4–8 березня

Хто замовляє найбільше передвиборчої джинси в онлайн-медіа та яким темам вона присвячена, проаналізували експерти ІМІ.

Протягом п’яти днів моніторингу в 14 інтернет-ЗМІ було зафіксовано 314 матеріалів політичного характеру з ознаками замовлення. З них лише 11% були марковані як рекламні, проте навіть це маркування не відповідало Закону “Про рекламу” (“Актуально”, “Новини компаній”, “Вибори”).

Про це свідчить дослідження політичної джинси, проведене Інститутом масової інформації в період з 4 по 8 березня 2019 року в 14 популярних інтернет-ЗМІ, повна вибірка становила понад 15 тисяч новин*.

Лідеркою з розміщення політичної джинси в онлайн-медіа, як і раніше, лишається Юлія Тимошенко: на її користь припало 17% від усіх замовних матеріалів політичного характеру, що потрапили до моніторингу. Цікаво, що найбільше цю кандидатку просували сайти “Обозреватель” (obozrevatel.com), “РБК Україна” (rbc.ua) та 24-й канал (24tv.ua).

13% матеріалів з ознаками замовлення було зафіксовано на користь партії “Опозиційна платформа – “За життя”. Майже половину матеріалів за цю політичну силу було розміщено на сайті 112.ua (45%).

Окремо кількість матеріалів на користь Юрія Бойка становила 11% від усіх матеріалів з ознаками політичної замовленості, і розміщувалися вони переважно на 112-му каналі (112.ua) та сайті телеканалу Newsone (newsone.ua).

Стільки ж (11%) матеріалів стосувалися діяльності Володимира Зеленського. Найбільше джинсових матеріалів на користь Зеленського розміщувалося на сайті “Знай.ua” (znaj.ua).

На користь чинного Президента Петра Порошенка було розміщено 10% матеріалів з ознаками замовлення від загальної кількості матеріалів.

Ще 8,5% матеріалів замовного характеру стосувалися діяльності Анатолія Гриценка. Найбільше таких матеріалів було зафіксовано на сайті “Обозреватель” (obozrevatel.com).

У межах аналізу також було зафіксовано 30 матеріалів з ознаками контрагітації та чорного піару. Цікаво, що 67% таких матеріалів були спрямовані проти Петра Порошенка.

Загалом найбільше політичних замовних матеріалів було зафіксовано на сайті “Обозреватель” (59), 112-го каналу (55) та на сайті “Знай.ua” (43).

Юлія Тимошенко

Юлія Тимошенко залишається лідеркою з розміщення джинси в онлайн-медіа вже другий моніторинговий період поспіль. 17% замовних матеріалів в онлайн-ЗМІ стосувалися саме цієї політикині. Найбільше матеріалів на її користь розміщували сайти “Обозреватель” (obozrevatel.com), “РБК-Україна” (rbc.ua) та 24-й канал  (24tv.ua).

4 березня суд визнав незаконним збільшення тарифів на газ для населення, відповідний позов було подано юристами Юлії Тимошенко. Ця перемога і стала головним меседжем у джинсі пані Тимошенко на початку березня. Замовні матеріали на цю тему вийшли на сайтах “Обозреватель”, 24-й канал, “РБК-Україна” та УНІАН. Так, на “Обозревателе” за п’ять днів моніторингу зафіксовано шість замовних матеріалів лише на цю тему. Тези, що просуваються в таких матеріалах, – це те, що президентські вибори ще не відбулись, а Юлія Тимошенко вже знижує незаконно завищені владою тарифи на газ і що це лише початок, наступним кроком буде зниження тарифів на інші комунальні послуги. І безумовно, якщо вірити джинсі Тимошенко, всі обіцяють і лише Юля діє:  “Можно говорить о “лживых обещаниях и реальных делах”, а можно идти в суд и бороться за людей, как это делает Тимошенко”, – каже народний депутат від “Батьківщини” Сергій Євтушок у джинсових матеріалах на користь Тимошенко.

Приклади замовних матеріалів на цю тему:

В умовах, коли в країні вже п’ятий рік триває війна, очевидним є те, що політики будуть активно використовувати тему припинення конфлікту у своїх замовних матеріалах. Тимошенко у своїй джинсі зазначає, що якраз війна і заважає країні рухатися вперед і першочерговим завданням нового президента має бути об’єднання країни. Також вона заявляє про недієвість Мінських переговорів, а спосіб вирішення конфлікту вбачає в новому форматі переговорів “Будапешт плюс”: “Новий формат переговорів “Будапешт плюс” – це шлях до миру в Україні. І новий президент одразу після виборів має розпочати його запроваджувати. Про це Юлія Тимошенко заявила під час програми “Право на владу” на телеканалі “1+1”, – пише “РБК-Україна”.

Ідентичні матеріали на цю тему виходили відразу на кількох сайтах.

У межах передвиборчої кампанії кандидати в Президенти продовжують свої тури регіонами. Тимошенко відвідала Хмельниччину та Вінниччину про це вона повідомляє в замовних матеріалах. Так, на Хмельниччині Тимошенко пообіцяла відновлювати аграрний комплекс, а у Вінниці нібито підписала меморандум з молоддю.

Після оприлюднення розслідування журналістів Bihus.info про розкрадання в Укроборонпромі більшість політиків у своїх замовних матеріалах відреагували на цю ситуацію. Тимошенко заявила про те, що після обрання її президентом всі причетні до розкрадань та корупції відповідатимуть перед законом.

Тимошенко: влада відповідатиме за завищені тарифи та розкрадання армії

І без привітань до 8 березня від Тимошенко українські жінки не залишились.

Весна неодмінно переможе – Юлія Тимошенко привітала українок із 8 Березня

 Опозиційна платформа “За життя”

13% матеріалів з ознаками замовлення в онлайн-ЗМІ на початку березня було розміщено на користь партії “Опозиційна платформа – “За життя”. Найбільше матеріалів на користь цієї політичної сили розмістили сайти “РБК-Україна” та 112-го каналу.

Як повідомляли ЗМІ, 112-й канал пов’язують з кумом президента Росії Володимира Путіна та олігархом Віктором Медведчуком, який об’єднався з Вадимом Рабіновичем і увійшов у партію “За життя”. Тож таке активне висвітлення цієї політичної сили може бути виявом редакційної політики. Можливо, саме завдяки цьому Медведчук став одним із головних спікерів цієї партії поряд із Вадимом Рабіновичем.

Проте сфери впливу вони між собою розділили.

Так, якщо Рабінович більше піариться на соціальних темах – реформах, комунальних тарифах, піднятті економіки, покращення стану доріг, – то головною темою Медведчука є збройний конфлікт на сході країни та налагодження нафтогазової сфери.

Об’єднала їх тема знесення Монументу слави у Львові, що обоє назвали вандалізмом.

На користь Віктора Медведчука та його мирного залагодження конфлікту на сході країни виступає політолог та викладач КНУ імені Тараса Шевченка Петро Олещук.

І ця новина ілюструється досить показовим фото.

Окрім того, ця політична сила у своїх замовних матеріалах підіймала і суто ідеологічні теми, такі як мова.

Так, щодо законопроекту 5670-Д “Про забезпечення функціонування української мови як державної” пан Рабінович слів не добирав і називав його “этой всей вакханалией” або ж “гранатою”.

Анонс: наступного тижня ІМІ проаналізує, які політики особливо активно використовували тему мовного закону.

Юрій Бойко

Опозиційна платформа “За життя” підтримала кандидатуру Юрія Бойка як кандидата в Президенти після того, як він від’єднався від Опозиційного блоку. Проте Бойко зареєстрований як самовисуванець.

На користь Юрія Бойка було зафіксовано 11% матеріалів замовного характеру, найбільше підтримували цього політика сайти 112-го каналу та телеканалу Newsone.

Бойко в замовних матеріалах на свою користь декларує, що його першочергове завдання – це припинення війни.

Вирішення конфлікту він вбачає передусім у політичному процесі через ведення переговорів “з усіма сторонами конфлікту”  і зауважує, що нинішня влада забула, що по той бік розмежування теж живуть українці.

Проте значно більше замовних матеріалів стосувалися соціальних тем: зниження тарифів на комунальні послуги, повернення пільг та захисту малозахищених груп населення.

Також Бойко у своїй джинсі особливу увагу звернув на аграрну сферу, а саме на ринок землі. Кандидат у замовних матеріалах стверджує, що Україна наразі не готова до відкриття ринку землі та про нібито рейдерське захоплення земель чинною владою.

І напередодні святкування 8 березня Бойко пообіцяв зберегти це свято “весни і кохання” та поспівчував українським жінкам.

Володимир Зеленський

На користь Володимира Зеленського теж було зафіксовано 11% замовних матеріалів.

Варто зазначити, що замовні матеріали на користь цього кандидата значно відрізняються від джинси інших учасників президентських перегонів. Найпоширенішим меседжем у замовних матеріалах Зеленського став тиск на нього.

Інші замовні матеріали на користь Зеленського стосувалися судової системи.

  • Зеленський поставив діагноз судам: смертельна епідемія
  • Зеленський вже вирішив, що зробить з українськими судами: не потрібно вигадувати велосипед

Петро Порошенко

На користь чинного Президента зафіксовано 10% замовник матеріалів політичного характеру.

Так, головною темою в замовних матеріалах Порошенка в досліджуваний період стало виправдовування головнокомандувача у зв’язку з розслідуванням журналістів Bihus.info про розкрадання в Укроборонпромі. У замовних матеріалах на цю тему виправдовувалися дії глави держави та повідомлялося, що розслідування вплине на рейтинги Порошенка як кандидата в Президенти.

Окрім того, це розслідування було розкритиковане.

Політтехнолог Володимир Макаровський назвав це розслідування “поддельным компроматом в отношении президента Украины Петра Порошенко”.

Зафіксовані і суто популістські матеріали про те, що, незважаючи на російську агресію, ми вистояли і навіть продовжуємо розбудову країни.  Наприклад, цитата: “Но мы выстояли. Мы с вами нашли альтернативу в виде рынков Евросоюза. Мы вывели экономику из кризиса. Компенсировали значительную часть потерь. Наполнили золотовалютные резервы, снизили инфляцию. Обеспечили макроэкономическую стабильность, очистили банковскую сферу”, – заявил глава государства” (“Сегодня”).

Загалом більшість замовних матеріалів політиків стосуються популістських тем і насправді мало різняться між собою. Практично в кожному замовному матеріалі можна змінювати імена кандидатів і ніхто не запідозрить обману.

*Моніторинг проводився в період з 4 по 8 березня 2019 року в таких ЗМІ: “Обозреватель”, “Знай.ua”, “Страна.ua”, 24-й канал, “Гордон”, “Українська правда”, “Новое время”, УНІАН, “Сегодня”, ТСН, 112.ua, Newsone,  RBC.ua, “Ліга”.

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews Network.

Ще Статті