IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2019 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

4

41

1

10

Джинса в інтернет-ЗМІ. Моніторинговий звіт за 11–17 лютого 2019 року

Сайтами-антилідерами з розміщення матеріалів з ознаками замовлення стали “Обозреватель” (70 матеріалів, виявлених протягом тижня моніторингу), “РБК Україна” (58 матеріалів), та “Гордон” (40 матеріалів).

Про це свідчить дослідження ІМІ, проведене в лютому 2019 року*.

Не було виявлено замовних матеріалів на сайтах “Українська правда” та “Ліга”. На сайтах NV.ua та ТСН були виявлені лише неналежно марковані матеріали, переважно комерційного спрямування.

Загалом лише 12% матеріалів з ознаками замовлення були умовно марковані як реклама. Проте це маркування не відповідає законодавству, тому такі матеріали було віднесено до неналежного  маркування.

Чверть матеріалів (24%) з ознаками замовлення в інтернет-ЗМІ стосувалися діяльності Юлії Тимошенко. Загалом протягом тижня моніторингу на 11 найрейтинговіших інтернет-ЗМІ було зафіксовано 295 матеріалів, що містили ознаки замовлення. З них 12% були марковані як рекламні, проте це маркування не відповідає Закону “Про рекламу” (“Актуально”, “Новини компаній”).

Напередодні виборів рівень політичних замовних матеріалів значно переважає над економічними: лише 17% матеріалів з ознаками джинси мали економічне спрямування, відповідно 83% були політичного характеру.

Беззаперечним лідером з розміщення джинси стала Юлія Тимошенко. Найбільше матеріалів на її користь розміщували сайти “Обозреватель” (obozrevatel.com) та “РБК Україна” (rbc.ua).

8% матеріалів від політичної джинси стосувалися чинного мера Львова та, на момент моніторингу, одного з кандидатів на пост Президента Андрія Садового. Матеріали на його користь розміщувалися переважно на сайті 24-го каналу (24tv.ua).

Кількість матеріалів на користь Анатолія Гриценка становила 6,5% від кількості замовних матеріалів політичного характеру. Замовні матеріали на його користь розміщувалися переважно на сайті “Обозреватель” (obozrevatel.com).

Стільки ж (6,5%) матеріалів стосувалися діяльності Опозиційного блоку та кандидата в Президенти від цієї політичної сили Олександра Вілкула. Найбільше матеріалів на користь Опозиційного блоку містилося на сайті “Сегодня” (segodnya.ua).

5% джинсових матеріалів стосувалися “Опозиційної платформи – За життя”, в цих матеріалах основним спікером був Вадим Рабінович, і найбільше їх було зафіксовано на сайті “РБК Україна” (rbc.ua).

Така ж кількість матеріалів (5%) стосувалася  Володимира Зеленського та Віталія Кличка.

Близько 3% матеріалів мали ознаки чорного PR, найбільше таких матеріалів стосувалися діяльності чинного Президента Петра Порошенка, а також Юлії Тимошенко.

ОГЛЯД ОСНОВНИХ ЗАМОВНИКІВ ДЖИНСИ

Юлія Тимошенко

Беззаперечним лідером з розміщення джинси стала Юлія Тимошенко, найбільше матеріалів на її користь розміщували сайти “Обозреватель” (obozrevatel.com) та “РБК Україна” (rbc.ua).

Головними темами, що піднімала Юлія Тимошенко у своїх замовних матеріалах, були просування власного “Нового курсу”, зниження комунальних тарифів та врегулювання конфлікту на сході країни.

Так, Юлія Тимошенко в межах просування “Нового курсу” багато уваги приділяла соціальним проектам.

Тимошенко обіцяє вирішити проблему з житлом для українців (“Тимошенко назвала три конкретні кроки для забезпечення українців житлом”), допомогти матерям у догляді за дітьми (“Тимошенко пообіцяла фінансову допомогу матерям”), зменшити трудову міграцію (Тимошенко: Ми створимо всі умови, щоб українці жили і працювали на Батьківщині”) та покращити фінансове становище українців (“Тимошенко: Наше завдання – збільшити доходи українців”).

Тема зниження комунальних тарифів є однією з найтоповіших у замовних матеріалах, не є винятком і джинса від Тимошенко: “Тимошенко обґрунтовано знизить ціну на газ – експерти”, “Тимошенко объяснила директору МВФ Кристин Лагард, почему цена на газ для украинцев будет снижена вдвое.

Ще однією з найбільш обговорюваних у джинсі тем є врегулювання конфлікту на сході, зокрема про це говорила і Юлія Володимирівна (“Юлия Тимошенко: Никаких компромиссов с врагом в вопросе завершения войны”, “Ми маємо детальний план: Тимошенко розповіла, що робитиме для встановлення миру”).

Досить уваги Тимошенко приділяє і своїй діяльності на міжнародній арені, принаймні замовні матеріали з її висвітленням зустрічаються регулярно (“Тимошенко бере участь у Мюнхенській безпековій конференції”, “Тимошенко зустрілася з президентом Естонії”).

Андрій Садовий

На другому місці опинився чинний мер Львова та кандидат у Президенти Андрій Садовий (8% від матеріалів з ознаками замовності). Практично всі ці матеріали припали на сайт 24-го каналу (24tv.ua), однією з власників якого є дружина Садового Катерина Кіт-Садова.

Основну увагу у своїх замовних матеріалах Андрій Садовий сконцентрував на критиці нинішньої влади. І найбільше критики дісталося чинному Президенту Петру Порошенку: Садовий розповів, як Порошенко пропонував зняти сміттєву блокаду зі Львова”, “Хотів, щоб “Самопоміч” була клоуном, – Садовий про “сміттєву” угоду Порошенка”. Ще Садовий порадив чинній владі ремонтувати в’язниці з натяком на те, що скоро їй там і сидіти, – “Ремонтуйте тюрми, щоб потім вам комфортно було сидіти – Садовий дав пораду високопосадовцям”.

Анатолій Гриценко

На користь кандидата в Президенти Анатолія Гриценка в інтернет-ЗМІ було зафіксовано в середньому 6,5% від загальної кількості замовних матеріалів. Що стосується Гриценка, матеріали з ознаками замовності з’являлися переважно на сайті “Обозреватель” (obozrevatel.com).

Теми в матеріалах з ознаками замовності, що стосувалися Анатолія Гриценка, перегукувалися з джинсою Юлії Тимошенко. Так, у них теж піднімалися теми корупції (“Гриценко: З бізнесу потрібно зняти корупційне навантаження”), тарифів на комунальні платежі (“Комунальні платежі не повинні перевищувати 15% від доходів – Гриценко”) та покращення фінансового добробуту громадян за допомогою збільшення зарплат та пенсій (“І пенсії зростатимуть”: Гриценко обіцяє українцям зарплату від 700 євро”). Також Гриценко розпочав презентацію свої команди (“Гриценко представил потенциального главу НБУ в своей команде”).

Олександр Вілкул

На користь кандидата в Президенти Олександра Вілкула в інтернет-ЗМІ було зафіксовано в середньому 6,5% від загальної кількості замовних матеріалів. Вілкул позиціонує себе як промисловець, і ця тема є одною з ключових в “його” матеріалах (“Судостроители Украины поддержали план Александра Вилкула”, “Кандидата в Президенты Александра Вилкула поддержали судостроители Украины”).

Також Опозиційний блок активно піднімає тему мирного врегулювання конфлікту на сході: “Вілкул вніс у Верховну Раду законопроект про зняття блокади з Донбасу”, “Новинський: Я вірю, що в результаті виборів 2019 року до влади в Україні прийдуть політики, здатні принести довгоочікуваний мир”, “Ни войны, ни мира”: Минские соглашения четыре года спустя”.

ОГЛЯД САЙТІВ

“Обозреватель” (obozrevatel.com)

Найбільше матеріалів з ознаками замовності було зафіксовано на сайті “Обозреватель”. За тиждень тут виявлено 70 матеріалів з ознаками замовлення, з них переважна більшість – 97% матеріалів – мали політичне спрямування.

Сайт демонструє своєрідний плюралізм у розміщенні замовних матеріалів. Тут зафіксовано джинсу на користь 10 різних політичних суб’єктів. Проте найбільше таких матеріалів стосувалися Юлії Тимошенко (38% від загальної кількості джинси).

  • “Експерти Військового кабінету Тимошенко розробили пропозиції щодо розвитку ОПК”;
  • “У Тимошенко заявили, что МВФ готов к переговорам о снижении цены на газ”;
  • “Люди, якими варто пишатися: Тимошенко до Дня пам’яті воїнів-афганців”.

Ще одним фаворитом “Обозу” є Анатолій Гриценко, на користь якого було розміщено 21% матеріалів.

Також на сайті виявлені матеріали на користь таких політиків:

Олександра Вілкула

  • “Вілкул: Щоб дороги стали нормальними, буде посилена відповідальність і чиновників, і будівельних компаній”;

Романа Насірова

Володимира Зеленського

“РБК Україна” (rbc.ua)

Протягом тижня моніторингу на сайті “РБК Україна” було виявлено 58 матеріалів з ознаками замовлення, всі ці матеріали мали політичне спрямування.

41% матеріалів з ознаками замовлення на ресурсі просували діяльність Юлії Тимошенко.

21% матеріалів з ознаками замовлення було розміщено на користь “Опозиційної платформи – За життя” та одного з її лідерів – Вадима Рабіновича.

Також на сайті були виявлені матеріали на користь кандидата в Президенти Олега Ляшка, Президента  Петра Порошенка та голови Харківської ОДА Юлії Світличної.

“Гордон.ua” (gordonua.com)

Протягом тижня моніторингу на сайті “Гордон.ua” було виявлено 43 матеріали з ознаками замовлення. Один з них експерти віднесли до неналежного маркування – матеріал було марковано поміткою “Актуально”. 98% матеріалів, що мали ознаки замовлення, були політичного спрямування.

Найбільше (24%) замовних матеріалів на сайті стосувалися виборчої кампанії кандидата в Президенти Ігоря Смешка.

Ще 10% просували передвиборчу кампанію Сергія Тарути.

Окрім цих кандидатів у Президенти, на ресурсі також були виявлені матеріали на користь:

Юрія Бойка

Петра Порошенка

24-й канал (24tv.ua)

Протягом тижня моніторингу на цьому сайту було виявлено 41 матеріал з ознаками замовності. 78% з них мали політичний характер.

Найактивніше на ресурсі висвітлюється діяльність одного із співвласників каналу та мера Львова Андрія Садового, дружина якого є власницею 24-го каналу. Загалом 38% матеріалів з ознаками замовності стосувалися саме просування діяльності Садового.

Крім того, сайт активно висвітлював передвиборчу кампанію Юлії Тимошенко.

Сайт також відзначився великою кількістю контерагітації та чорного піару.

Наприклад, такі матеріали стосувалися Укрзалізниці.

УНІАН (unian.com)

На сайті протягом тижня вийшло 32 матеріали з ознаками замовлення, вісім з них мали неналежне маркування (маркувалися назвами рубрик “Актуально”, “Новини компаній”), інші не були марковані жодним чином.

69% замовних матеріалів мали політичне спрямування.

Найбільше джинсових матеріалів політичного характеру стосувалися діяльності мера Києва Віталія Кличка.

На сайті також зафіксовані матеріали на користь кандидатів у Президенти Олександра Шевченка та Володимира Зеленського, що може бути пов’язано з редакційною політикою медіавласника – олігарха Ігоря Коломойського. На ресурсі виявлені матеріали і контрагітаційного характеру, що стосувалися Петра Порошенка.

“Сегодня” (segodnya.ua)

30 матеріалів з ознаками замовлення за тиждень виявлено на сайті “Сегодня”, 13 з них мали неналежне маркування і 17 не були марковані жодним чином.

78% замовні матеріалів на сайті мали політичне спрямування.

Найбільше замовних матеріалів на сайті “Сегодня” висвітлювали діяльність Опозиційного блоку та кандидата в Президенти від цієї політичної сили Олександра Вілкула.

Замовні матеріали економічного характеру стосувалися мережі супермаркетів “АТБ”, оператора мобільного зв’язку “Київстар” та марки дитячого харчування “Малиш”. Ці матеріали маркувалися назвою рубрики “Актуально” і були віднесені до неналежного маркування.

ТСН (tsn.ua)

Протягом тижня моніторингу на сайті було виявлено вісім матеріалів з ознаками замовлення, всі вони були віднесені до неналежного маркування. Усі ці матеріали були позначені назвами рубрик “Актуально”, “Вибори” та “Новости компаний”.

“Страна” (strana.ua)

Протягом тижня моніторингу на сайті було виявлено сім матеріалів з ознаками замовлення без жодного маркування. П’ять матеріалів стосувалися прихованої реклами телеканалу “Інтер” і ще два були політичного характеру і просували діяльність кандидата в Президенти Юрія Бойка.

“Новое время” (nv.ua)

Протягом тижня моніторингу на сайті було виявлено шість матеріалів з ознаками замовлення, що були віднесені до неналежного маркування. Всі ці матеріали були економічного характеру і маркувалися плашками “Спецпроект” та “Новости компаний”.

На сайтах “Українська правда” та “Ліга” не було виявлено матеріалів з ознаками замовлення взагалі.

Олена Голуб, медіа-експертка ІМІ

*Аналіз проводився в таких 11 популярних загальноукраїнських інтернет-ЗМІ: obozrevatel.com, segodnya.ua, 24tv.ua, tsn.ua, strana.ua, pravda.com.ua, rbc.ua, unian.com, gordonua.com, nv.ua, Liga.net. Період моніторингу з 11 по 17 лютого 2019 року. Загальна вибірка проаналізованих матеріалів становила близько 20 000.

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews Network.

З методологією дослідження можна ознайомитися тут.

Ще Дослідження