ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Прихована реклама електронних сигарет шкодить здоров’ю вашого медіа

22.08.2019, 10:01
Електронні сигарети в Україні є досить поширеним і популярним способом вживання нікотину. Виробники й імпортери пристроїв і рідини намагаються активно просувати свої товари за допомогою різних маркетингових технологій. Зокрема, за допомогою реклами. Причому часто-густо, ця реклама не маркована належним чином – тобто є джинсою, як називають такі матеріали медіафахівці. Джинса – це не тільки проблема дотримання етичних стандартів журналістики. Це не тільки питання омани споживачів інформації, коли під виглядом новини людина отримує рекламу, не маючи можливості ідентифікувати її саме як рекламу. Джинса має і дуже чіткі правові наслідки для засобу масової інформації. Особливо коли ця джинса стосується електронних сигарет. Нагадаємо, що реклама тютюнових виробів в Україні є обмеженою, зокрема в мережі Інтернет. Відповідно до частини першої статті 22 Закону України "Про рекламу", реклама тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, забороняється:
  • на радіо та телебаченні, у тому числі за допомогою кабельного, супутникового, ІР-телебачення, онлайн-телебачення, мобільного телебачення, цифрового ефірного телебачення та інших засобів передавання сигналу;
  • у наукових, науково-популярних, навчальних, громадсько-політичних, довідкових, літературно-художніх виданнях, виданнях для дітей та юнацтва, виданнях для організації дозвілля та відпочинку, спорту та інших виданнях, зокрема у всіх друкованих засобах масової інформації;
  • засобами внутрішньої реклами;
  • на транспорті;
  • за допомогою заходів рекламного характеру (крім спеціальних виставкових заходів тютюнових виробів за умови, що на такі заходи допускаються лише працівники підприємств, які мають ліцензію на оптову торгівлю тютюновими виробами або виробництво тютюнових виробів);
  • засобами зовнішньої реклами;
  • у місцях проведення масових заходів політичного, освітнього, релігійного, спортивного характеру та розважальних заходів, призначених для неповнолітніх осіб;
  • у мережі Інтернет, крім вебсайтів, призначених для повнолітніх осіб, обов’язковою умовою доступу до яких є попередня ідентифікація віку користувачів.
Виробники й імпортери електронних сигарет намагаються довести, що зазначені вище обмеження на їхню продукцію не поширюються. Це спірне питання. Адже, відповідно до статті 1 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального", тютюновими  виробами є сигарети з фільтром або без фільтру, цигарки, сигари, сигарили, а також люльковий, нюхальний, смоктальний, жувальний тютюн, махорка та інші вироби з тютюну чи його замінників для куріння, нюхання, смоктання чи жування. Тобто назва досить всеосяжна і загалом має охоплювати й електронні сигарети, навіть незважаючи на відсутність прямої згадки про них і деяку відмінність шляхів потрапляння нікотину в організм людини. Виробники й імпортери не погоджуються з такою думкою і продовжують просувати свій товар за допомогою різних маркетингових технологій. Для засобів масової інформації (зокрема, інтернет-ресурсів), які розміщують марковану рекламу електронних сигарет з поміткою "реклама" або "на правах реклами", саме існування певної аргументації, що електронні сигарети не є тютюновими виробами, вже є підставою для звільнення від відповідальності (принаймні юридичної відповідальності). Бо, відповідно до пункту 1 частини другої статті 27 Закону України "Про рекламу", саме рекламодавець є відповідальним за замовлення поширення реклами, забороненої законом, та за недотримання встановлених законом вимог щодо змісту реклами. Тобто в разі виникнення претензій до того ж інтернет-ЗМІ щодо реклами електронних сигарет, розміщених у розділі "Реклама", але без дотримання вимог, передбачених статтею 22 Закону України "Про рекламу", саме рекламодавець буде доводити контролювальному органу, що порушень немає, бо електронні сигарети не є тютюновими виробами і тому не підпадають під обмеження, встановлені законодавством. Але зовсім інша ситуація виникає, коли засіб масової інформації, зокрема інтернет-ресурс, розміщує рекламу електронних сигарет без позначки "реклама" чи "на правах реклами". Окрім того, що в такий спосіб з боку ЗМІ порушуються вимоги статті 9 Закону України щодо ідентифікації реклами, саме засіб масової інформації бере на себе всю відповідальність за зміст такої реклами. Саме засобу масової інформації, зокрема інтернет-ресурсу, доведеться пояснювати свої дії контролювальному органу. І саме на засіб масової інформації, який поширював рекламу електронних сигарет без належного маркування, покладається відповідальність за порушення законодавства про рекламу та законодавства про щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їхнього шкідливого впливу на здоров'я населення.  Алі Сафаров, медіаюрист ІМІ  
Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!