ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Олексій Мустафін: Журналіст повинен визначити для себе межу компромісу

03.12.2012, 10:51
Майбутнім журналістам варто чимшвидше позбуватись ілюзій щодо професії та ринку, на якому вони планують працювати. Олексій Мустафін, керівник департаменту документальних і публіцистичних проектів телеканалу СТБ, під час зустрічі зі студентами Школи журналістики Українського католицького університету спробував зруйнувати деякі з таких ілюзій, поділившись досвідом медіаменеджменту в українських умовах. 
 
 

«На відміну від західних медіавласників, для українських ЗМІ не є профільним бізнесом, а радше інструментом впливу, — каже він. – Жоден великий український медіавласник не буде ризикувати своєю прибутковою справою заради збереження медіа». В Україні володіння якісним засобом масової інформації часто не допомагає бізнесменові підтримувати свій інший бізнес, а навпаки, загрожує його стабільності. Тому більшість власників воліють тримати свій медіаресурс під невсипущим контролем. Опозиційна до влади або навіть просто незалежна редакційна політика видання часто обертається його закриттям.

Ухвалена власником концепція видання є визначальною для творчого колективу ЗМІ, і спроби їй протистояти або діяти всупереч інтересам власника зазвичай завершуються для журналістів втратою роботи. Тому він радить кожному журналістові, перш ніж він улаштується на роботу, обміркувати, чи відповідає його бачення загальній концепції цього ЗМІ, й відразу визначити межу компромісів, на які він готовий йти заради збереження робочого місця.

«Йдучи на роботу до приватних засобів масової інформації, позбудьтеся ілюзій, що ви одним ударом зміните світ, — каже Олексій Мустафін. — Ви все одно будете залежними від концепції, продиктованої власником». Ситуацію, коли журналіст, не погоджуючись із концепцією або змінами в ній, звільняється з редакції, він уважає цілком нормальною.

Олексій Мустафін радить майбутнім журналістам не плекати надії, що головний редактор буде на їхньому боці і підтримуватиме їхні ініціативи навіть тоді, коли вони розходяться із установками власника. «Головний редактор повинен підкорятися власнику, інакше це буде партизанщина, а не редакторство», відзначив він. Третє правило від Олексія Мустафіна – завжди дотримуватися журналістської солідарності.

Спроби держави диктувати медіа порядок денний найчастіше є згубними для якості та рейтинговості. «У Західній Європі громадське телебачення було першим і продовжує так розвиватися, а в Україні все почалося із державної традиції телебачення у радянському її розумінні», підкреслив лектор. Він звертає увагу на те, що за двадцять років після проголошення незалежності України Перший національний посідає шістнадцяте місце в рейтингу за кількістю глядацької аудиторії, тоді як перші місця мають приватні канали.

До західних стандартів українській журналістиці, на думку Олексія Мустафіна, ще далеко. Причину цього він убачає перш за все в пафосі, недалекоглядності та лінощах журналістів, які мало читають і не дбають про професійне самовдосконалення. Він наголошує, що недосвідченими й неосвіченими журналістами можна маніпулювати навіть без насильства й примусу.

«Важливим є розуміння місії, — каже він. — Не в тому сенсі, що ви, як прапор, несете суспільству якісь ідеї. А в тому, що є речі, які ви робите, і є такі, яких ви не робите ніколи. Як вам не можна заборонити дихати, так вам не можна заборонити працювати за стандартами». За цим принципом, уважає Олексій Мустафін, можна працювати професійно навіть у недосконалих українських умовах.

 

Ірина Наумець, Школа журналістики УКУ

 
Liked the article?
Help us be even more cool!