Інтерв'ю: Хто збирає ваші дані і що з цим робити
Як показують викриття Едварда Сноудена, від спостереження не застрахований ніхто. Не тільки політичні активісти та дипломати по всьому світу піддаються підвищеним ризикам, а й журналісти. Ми поговорили з Анною Рот (Anne Roth), що працює дослідником у міжнародній неурядовій організації Tactical Technology Collective. Ця організація займається тренінгами для правозахисників, приділяючи особливу увагу інформаційній безпеці. Ганна Рот розказала про найбільш серйозні ризики, з якими журналістам і простим користувачам доводиться стикатися в інтернеті, і про те, хто зацікавлений у зборі вашої інформації, повідмоляє DW.
- Чи можуть журналісти захистити себе в інтернеті?
- Повного захисту не існує. У майбутньому повний захист теж навряд чи буде можливий, тому що нам як мінімум потрібно надати дані інтернет-провайдеру, щоб взагалі вийти в інтернет. Питання, швидше, в тому, від чого ви хочете захиститися. Якщо ви не хочете, щоб вашу поведінку в інтернеті відстежувала рекламна індустрія, треба встановити блокувальники рекламного контенту і використовувати спеціальні плагіни для браузерів. Якщо хочете здійснювати покупки в інтернеті так, щоб про це ніхто не дізнався, використовуйте безпечні служби електронної оплати товарів зразок Paysafecard або UKash. Якщо хочете виходити в інтернет з прихованим IP-адресою, використовуйте програму Tor. Хоча і в цьому випадку анонімність гарантована лише до тих пір, поки ви не увійшли до якого-небудь зі своїх акаунтів.
- Який основні вразливості в інтернеті?
- Тут немає загальної відповіді. Все залежить від того, чи ви є великою компанією, журналістом або звичайним користувачем. Уважно ставтеся до даних і не передавайте нічого електронною поштою або через інші інтернет-сервіси в незашифрованому вигляді. Якщо дані не зашифровані за допомогою протоколу SSL (тобто коли в адресному рядку висвічується "https://" замість http://), їх легко можна перехопити при незахищеному WiFi-з'єднанні.
Особливо часто стикаються з проблемами безпеки користувачі Windows, просто тому, що це найбільш поширена операційна система, для якої написано найбільшу кількість вірусів. Вони використовують раніше не відомі уразливості в системі, програмному забезпеченні або плагінах для браузера, щоб отримати доступ до комп'ютера. Тому вкрай важливо завжди встановлювати останні оновлення. Будьте обережні і встановлюйте тільки те, що вам дійсно потрібно. Також важливо встановити антівіруснік і мережевий екран.
- Як дізнатися, відстежує хтось мої дії в інтернеті чи ні?
- Якщо працюють спецслужби, ви про це навряд чи дізнаєтеся. У Німеччині ви маєте право запитувати німецьку федеральну службу розвідки про те, які дані на вас зібрані. Питання в тому, чи отримаєте ви відповідь. А американські спецслужби в принципі не дають ніякої інформації особам, які не мають громадянства США.
- Хто зацікавлений у зборі моєї особистої інформації?
- По-перше, влада і спецслужби, по-друге, компанії. Звичайно, у них різні мотиви. Спецслужби збирають інформацію про інтернет-користувачів не тільки для захисту безпеки власної країн, але і для обміну цією інформацією із спецслужбами інших країн. Чим більше їм вдасться зібрати - тим краще. Як довів Едвард Сноуден, спецслужби часто співпрацюють з компаніями і використовують лазівки в програмному забезпеченні, щоб отримати потрібну інформацію.
- Що компанії роблять з даними, які вони збирають про користувачів?
- Дані збираються через файли кукі. Про це більшість користувачів і не підозрює. Чим більше актуальної інформації відомо про користувача, тим вона цінніше. Ось чому ви починаєте отримувати заточені під вас оголошення. Фінансові інститути та страхові компанії також використовують дані користувачів для прогнозів і підрахунку прийнятної вартості своїх послуг.
- Ну і що?
- Проблема в тому, що, одного разу почавши, вже складно зупинитися. Компанії починають збирати все більше даних. А мета, з якою ці дані будуть використовуватися, може змінюватися, причому користувачів ніхто ставити до відома, швидше за все, не стане. Тому раджу не розкидатися наліво і направо своєю адресою, датою народження і, тим більше, даними, що стосуються ваших дітей. Використовуйте безкоштовні сервіси в інтернеті з великою обережністю. Врахуйте, що платити за них ви все одно будете, тільки не грошима, а своїми персональними даними. Ви перетворитеся з клієнта в продукт.
Інтерв'ю вела Наталія Карбасова
Help us be even more cool!