Інститут масової інформації (ІМІ) є незалежною, неприбутковою, недержавною громадською організацією, що діє в громадському секторі з 1995 року та реалізує проєкти, спрямовані на посилення позитивного впливу медіа на становлення громадянського суспільства в Україні.
ІМІ засновано в жовтні 1995 року групою українських та іноземних журналістів на чолі з Аллою Лазаревою, яка стала першою виконавчою директоркою організації. 20 лютого 1996 року ІМІ отримав офіційну реєстрацію як громадська організація. У різні роки ІМІ очолювали також Сергій Таран, Вікторія Сюмар, з 2013 року виконавчою директоркою ІМІ є Оксана Романюк.
Інститут масової інформації фінансується з недержавних фондів та внесків громадян на основі прозорості, добровільності та порядності. ІMI не підтримує жодної політичної сили, комерційної компанії чи державної інституції та діє виключно в інтересах громадянського суспільства України і, зокрема, відповідальних журналістів.
IMI робить єдиний в Україні системний моніторинг свободи слова, який є основним показником розвитку медіа-сектора для аудиторії всередині та за межами України. Результати моніторингу (Барометру свободи слова) слугують основою для проведення кампаній, звернень до уряду, заяв та оцінок громадянського суспільства, законодавчих ініціатив всередині України, а також використовуються ЄС, ООН, ОБСЄ, Репортерами без кордонів, Фрідом Хаузом, іншими міжнародними організаціями для оцінки демократичного розвитку країни, створення рейтингів, оцінки легітимності виборів в країні тощо.
Під час подій Революції Гідності, ІМІ фіксував і перевіряв усі напади на журналістів, і створив повний достовірний список порушень свободи слова, який нараховує 206 випадків. Даний список було передано для розслідувань до правоохоронних органів, а також до уваги міжнародних організацій, народних депутатів.
Щотижня експерти ІМІ надсилають до правоохоронних органів список порушень свободи слова, з відповідними юридичними коментарями. Завдяки системній роботи з правоохоронними органами, кількість справ, які були розслідувані і передані до суду, зросла з 11 у 2015 році – до 31 за результатами 2016 року. Для порівняння, до 2015 року, до суду в рік доходило в середньому від 1 до 3 справ, що стосувались порушень прав журналістів.
Окрім моніторингу свободи слова, IMI також проводить моніторинг провідних друкованих та інтернет-ЗМІ на предмет дотримання професійних стандартів та матеріалів з ознаками замовності. На основі результатів моніторингу, ІМІ оприлюднює рейтинги провідних українських ЗМІ, які отримують широкий резонанс у суспільстві, а також організовує кампанії, розробляє аналітичні матеріали, та оголошує політичні сили, які є найбільшими замовниками прихованої реклами в ЗМІ. Наприклад, у період передвиборчої кампанії до місцевих рад (жовтень, 2015) ІМІ назвав основних замовників прихованої політичної реклами: партія «Укроп», Опозиційний блок та партія «Наш Край». Найгіршими регіонами України з тих, що підлягали оцінці експертів ІМІ, стали Дніпропетровська та Запорізька області.
ІМІ проводить регулярний моніторинг ЗМІ (Ліга, Українська правда, УНІАН, Лівий берег, Обозреватель, Укрінформ та Цензор, Кореспондент, Вести, 112) на предмет дотримання журналістських стандартів у авторських матеріалах. Відстежується дотримання 5 основних журналістських стандартів: баланс точок зору, достовірність, відокремлення фактів від коментарів, точність та пов- нота представлення фактів.
З 2013 року, щороку ІМІ проводить гендерний моніторинг ЗМІ, який показав незбалансованість представлення чоловіків і жінок у журналістських матеріалах інтернет і друкованих ЗМІ. Лише 16% експертів/ок, що коментують у ЗМІ, — є жінками. У 25 % матеріалів ЗМІ їхніми героїнями є жінки. Традиційно «жіночими» темами є дошкільна та шкільна освіта, мода, краса і домашнє господарство. Політика, економіка, юриспруденція – залишаються «чоловічими» темами.
IMI має мережу кореспондентів у всіх регіонах України, за винятком анексованого Криму.
Висновки IMI та експертні висновки використовуються в якості основи для численних кампаній, наприклад, кампанії проти безкарності, в рамках якої створені робочі групи з новим урядом; Кампанія “Преса вороги”, кампанія з підтримки стандартів журналістики в регіонах та інші.
Медіа-юристи ІМІ були співавторами та брали участь у розробці наступних Законів України:
Крім того, юристи ІМІ розробили пропозиції щодо змін до Кримінального Кодексу України щодо захисту журналістської діяльності; зміни до законодавства про вибори у медійній частині.
В Україні ІМІ є партнером: — співзасновником Незалежної Медійної Ради — членом громадської ради при Комітеті ВРУ з питань свободи слова та інформації — членом громадської ради МФО «Рівні Можливості» — партнером організації «Точка Опори» — Експерти ІМІ входять до Медіа-групи Реанімаційного пакету реформ, робочої групи з питань свободи слова при АПУ.
У 2013 році ІМІ започаткував безкоштовну Бібліотеку Безпеки для журналістів, які висвітлювали Революцію Гідності, а згодом – конфлікт в Криму та на Сході України.
Завдяки допомозі українського офісу Ради Європи, Фрідом Хаузу, Репортерів без кордонів, та за рахунок внесків самих журналістів, вдалося закупити спершу захисне обладнання для журналістів, які висвітлювали події Революції Гідності на Майдані (респіратори від сльозогінного газу, сноубордичні шоломи, помаранчеві жилети, наліпки, балістичні окуляри). Згодом, для Бібліотеки безпеки було закуплено 40 бронежилетів 4+ класу, 20 кевларових шоломів, та аптечки першої допомоги, які вже врятували два життя журналістів. Загалом, Бібліотекою Безпеки з 2014 року скористалося понад 500 журналістів.
ІМІ запросив американську спеціа лізовану організацію RISC для проведення тренінгу з першої домедичної допомоги для українських журналістів та фрілансерів. 5-ти денний тренінг відбувся у Києві, 5-9 квітня 2015. 24 учасники тренінгу отримали сертифікати, які у США та ЄС є підставою для отримання страхування.
7 тренінгів на полігонах відбулося в Україні із залученням місцевих тренерів-експертів. Всього 140 журналістів, фотографів, фрілансерів пройшли тренінги з безпеки за підтримки ІМІ.
З 2016 року, ІМІ підтримує роботу окремої платформи, присвяченої виключно безпеці журналістів J-SOS.
З 2017 року, ІМІ почав працювати з британським фондом Rory Peck Trust для підвищення здатності українських журналістів-фрілансерів турбуватися про свою безпеку.
Прозорість медіа-власності. У 2016 році, ІМІ, у партнерстві з Репортерами без кордонів, уперше в Україні, провів дослідження стану прозорості українського-медіа ринку, та загроз плюралізму ЗМІ. Результати дослідження були оприлюднені на окремій платформі.
Зокрема, дослідження показало високий ризик концентрації власників ЗМІ по горизонталі, а також високий ризик політичного контролю над фінансуванням ЗМІ. На основі цього дослідження, експерти ІМІ підготували дослідження прозорості медіа-власності у 10 регіонах України, в рамках якого було розслідувано та оприлюднено справжніх власників регіональних медіа; а також оцінили рівень прозорості всіх типів ЗМІ в регіонах України. За даними дослідження, лише 8% регіональних медіа публікують хоча б якусь фінансову інформацію щодо їхнього видання, і тільки 19% опублікували свої редакційні принципи і політики; інформацію про керівництво та менеджмент медіа вказали лише 40% регіональних медіа, що підлягали моніторингу, і лише 45% оприлюднили інформацію про головних редакторів і власників видання.
Ні корупції. ІМІ підтримує функціонування веб-платформи для блогерів та місцевих активістів «Ні корупції!» з 2012, в рамках проекту «Блогери України проти корупції» за пітримки Фрідом Хаузу. Проект має на меті активізувати місцевих громадських активістів та блогерів до висвітлення корупції на місцевому рівні. У 2016 році на сайті було опубліковано 532 журналістських розслідування, з яких 110 підготувати наші блогери, та 1847 новин, що стосувалися корупції на місцевому рівні. Систематично з проектом співпрацюють 50 активних блогерів з різних міст України, які публікують свої розслідування на сайті.
База експертів для ЗМІ. З жовтня 2016 року, в Україні запрацювала База достовірних експертів для медіа media, мета якої — покращити якість і достовірність коментарів і оцінок в медіа, а також збільшити присутність жінок-експерток в українських ЗМІ. Базу даних було розроблено ГО “Інститут масової інформації” за підтримки програми Матра Посольства Королівства Нідерландів в Україні. Юристи ІМІ виписали критерії, за якими затверджуються експерти для expert4.media, а саме — це відсутність в анамнезі непрофесійних або «продажних» коментарів. Наразі у проекті представлено понад 500 експертів у 26 категоріях: право, економіка, АТО, освіта та наука, екологія, мовна політика, культура та мистецтво, медіа, гендер, міжнародна діяльність, енергетика, ІТ тощо. З часом перелік буде доповнюватися.
Дослідження медіаситуації в південних і східних областях України є аналітичним продуктом якісного та кількісного моніторингу ЗМІ, який проводився громадською організацією «Інститут масової інформації», та соціального опитування, яке проводилося компанією «ГФК Юкрейн» за підтримки Української ініціативи з підвищення впевненості (UCBI), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID). В рамках дослідження, було проведено моніторинг місцевих ЗМІ Харкова, Одеси, Дніпра, Запоріжжя, Миколаєва, Херсона, Донеччини (Краматорськ та Маріуполь) та Луганщини (Сєвєродонецьк) протягом січня-лютого 2017 року. У кожному регіоні експерти ІМІ аналізували новини у трьох друкованих медіа, чотирьох популярних інтернет-виданнях та двох телеканалах. Загалом, опрацьовано 2612 матеріалів друкованих ЗМІ, 4692 матеріали інтернет-ЗМІ, і 650 матеріалів ТВ. Моніторинг восьми популярних інтернет-сайтів т.зв. “ДНР” та “ЛНР” проводилось експертами ІМІ протягом січня-лютого 2017 року. Загалом, було оцінено 2097 новин, що вийшли у період з 17 по 25 січня 2017 року. Дослідження медіапрозорості проводилося протягом січня-лютого 2017 року у 8 містах Півдня та Сходу України — Харків, Дніпро, Запоріжжя, Одеса, Миколаїв, Херсон, Донеччина (Краматорськ, Маріуполь), Луганщина (Сєвєродонецьк). Експерти ІМІ оцінили 161 медіа на предмет доступності для аудиторії інформації про: власників, менеджмент, контакти, охоплення аудиторії, редакційну політику ЗМІ та фінансової інформації про ЗМІ. Опитування громадської думки проводилось компанією GfK на замовлення Інституту масової інформації за підтримки Української ініціативи з підвищення впевненості (UCBI) та USAID у січні-березні 2017 р. у восьми областях Сходу та Півдня України (Дніпропетровська, Харківська, Запорізька, Миколаївська, Херсонська, Одеська, території Донецької та Луганської областей, які контролюються урядом України). Всього було опитано 15 103 респонденти. Теоретична похибка не перевищує 1% для всієї вибірки та 2,5% для кожної області окремо з вірогідністю 0,95. Перша хвиля дослідження була здійснена у листопаді 2015 — січні 2016 р. та охопила 13 830 респондентів у шести областях Сходу та Півдня України (всі вище згадані, крім Херсонської та Миколаївської областей).
Цифрова безпека. ІМІ проводить навчання та надає консультації журналістам, громадянському суспільству, правозахисникам, щодо цифрової безпеки: як захищати дані, комунікації, підбирати правильне ПО тощо. Протягом 2016 року понад 400 учасників прослухали тренінги з цифрової безпеки від експертів ІМІ. Окрім того, ІМІ проводить системний моніторинг кібер-злочинів проти ЗМІ та журналістів в Україні.
У 2016 році, ІМІ випустив серію посібників для журналістів, громадських активістів, та працівників прес-служб:
Медіакомпас. Путівник професійного журналіста. Посібник розповідає про ключові стандарти професійної журналістики, жанри інформаційної журналістики, верифікацію інформації із соцмереж, етику та особливості висвітлення збройних конфілктів, а також юридичну відповідальність журналістів і редакцій.
Журналіст і (не) безпека. Посібник для журналістів, які працюють в небезпечних умовах, подає практичні рекомендації що стосуються роботи журналіс- тів в небезпечних умовах, включаючи зони конфліктів, масові заворушення тощо. По- сібник охоплює такі теми, як планування поїздки, матеріально-технічне забезпечення (вибір житла, транспорту, особливості підбору знімальної техніки, засобів захисту), до- медична допомога, психологічна безпека, особливості роботи з конфліктно чутливими групами населення тощо. Детально описані поради щодо цифрової безпеки журналіс- тів. Роз’яснено юридичні аспекти роботи журналістів в небезпечних зонах (від між- народного законодавства, що гарантує захист журналістів, до захисту трудових прав журналістів).
Комунікація громадських ініціатив. Посібник для тих, хто творить зміни. В посібнику комунікації громадських ініціатив розглянуті комплексно — від планування інформаційної кампанії до організації робочого тижня комунікаційної команди. Тож книга насамперед буде доречною для громадських активістів/команд, які починають свою діяльність чи планують нові завдання.
Практичний посібник для працівників комунікаційних структур в органах влади. Посібник призначений для прес-служб органів влади, особливо місцевого рівня, і розказує про планування роботи, будування стратегій комунікації, роботу в умовах кризи, ефективну роботу з медіа, як написати цікавий прес-реліз тощо.