Журналістці 5 каналу заборонили знімати зустріч кандидатки в нардепи з виборцями
Журналістці 5 каналу Наталії Єфименко забороняли знімати зустріч кандидатки в народні депутати в 179-му округу (Харківщина) Юлії Світличної з виборцями в смт Панютине.
Про це Наталія Єфименко повідомила ІМІ.
"Журналістам повідомили, що знімати не можна, це закрита зустріч. І буде пресконференція після зустрічі. Оскільки у нас немає, згідно із законодавством, закритої агітації, хотіла перевірити, чи не використовувався адмінресурс під час запрошення на цю зустріч. Тому я вирішила піти всередину і почала знімати на мобільний", – розповіла журналістка.
Проте увагу на неї звернули організатори заходу та сама кандидатка в нардепи.
"Мені заборонили знімати. У мене намагалися вирвати телефон. Одна з жінок, що виривала телефон, погрожувала, що вона мені розіб'є телефон і обличчя. Також якісь чоловіки почали за мною стежити і не давати знімати в залі", – розповіла Наталія Єфименко, додавши, що в залі вона назвалася журналісткою.
Журналістці вдалося залишитися до кінця заходу, проте вона припинила відеознімання. Заяву до поліції вона не писала.
Як повідомляв ІМІ, 10 березня знімальну групу телеканалу "Прямий" не пустили на зустріч кандидатки в народні депутати в 179-му округу (Харківщина) Юлії Світличної з виборцями у смт Панютине.
Юрист ІМІ Алі Сафаров зауважив, що аналіз законодавства дозволяє вважати, що недопуск журналістів на зустріч кандидата з виборцями є порушенням статті 34 Конституції України, порушує загальні принципи свободи слова в Україні і є перешкоджанням законній професійній діяльності журналістів.
Хоча, за його словами, з погляду букви закону кандидат, не допускаючи журналістів на свою зустріч із виборцями, не вчиняє порушень.
Юрист зазначив, що, відповідно до пункту 5 частини першої статті 21 Виборчого кодексу України, який діє з 1 січня 2020 року, виборчий процес кожних виборів, передбачених цим кодексом, здійснюється на засадах публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб’єктів виборчого процесу. Частина перша статті 23 Виборчого кодексу України визначає, що підготування і проведення виборів, передбачених цим кодексом, здійснюються публічно і відкрито.
Водночас, за його словами, всі обов’язки із забезпечення відкритості і прозорості проведення виборчого процесу покладаються, відповідно до статті 23 та інших норм Виборчого кодексу України, на відповідні виборчі комісії та на органи державної влади і місцевого самоврядування.
"На відміну від Закону України "Про вибори народних депутатів України", який діяв до 1 січня 2020 року, Виборчий кодекс України не покладає на суб’єктів виборчого процесу (політичні партії, кандидатів у народні депутати України тощо) обов’язку допускати журналістів на всі свої відкриті заходи, зокрема на зустріч із виборцями. Ця прогалина в законодавстві надає певним суб’єктами виборчого процесу змогу не допускати журналістів на свої заходи, керуючись загальною нормою частини другої статті 21 Закону України "Про інформацію", яка визначає, що конфіденційною є інформація про фізичну особу, а також інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб'єктів владних повноважень", –- зазначив Алі Сафаров.
Водночас юрист навів загальні положення статті 34 Конституції України, яка визначає:
"Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб – на свій вибір.
Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя".
Також юрист навів статтю 8 Конституції України, яка визначає: "Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується".
"Таким чином, аналіз законодавства дозволяє вважати, що недопуск журналістів на зустріч кандидата з виборцями є порушенням статті 34 Конституції України, порушує загальні принципи свободи слова в Україні і є перешкоджанням законній професійній діяльності журналістів", – сказав Алі Сафаров.
Help us be even more cool!