5 грудня Європейська комісія оштрафувала соцмережу Х на 120 мільйонів євро за невиконання зобовʼязань із прозорості, передбачених Актом ЄС про цифрові послуги (DSA). До порушень відомство зараховує, зокрема, оманливу систему “блакитних пташечок”, брак прозорості в рекламному архіві, а також ненадання доступу до публічних даних дослідникам, повідомляється на сайті Єврокомісії.

На думку відомства, те, як Х використовує “блакитні пташечки” на позначення “верифікованих користувачів”, вводить користувачів в оману й порушує норму DSA, за якою соцмережі зобовʼязані забороняти оманливий дизайн функцій на своїх майданчиках. 

“На Х будь-хто може заплатити й отримати статус “верифікованого користувача”, але водночас компанія не проводить серйозних перевірок особи, якій належить акаунт, через що користувачам складно судити про справжність сторінок і контенту, з яким вони взаємодіють”, – зазначає Єврокомісія, наголошуючи, що цей обман наражає користувачів на небезпеку шахрайства й маніпуляцій. Закон про цифрові послуги забороняє соцмережам називати користувачів верифікованими, коли процесу верифікації не відбулося.

Архів реклами Х не відповідає вимогам щодо прозорості й доступності, викладеним у DSA. Доступні архіви реклами з функцією пошуку є критично важливими для дослідників і громадського суспільства у виявленні шахрайських схем, гібридних загроз, координованих інформаційних операцій і фейків. Натомість Х запроваджує барʼєри на кшталт надмірних затримок в обробленні даних, що підважує саму мету існування архівів реклами. Окрім цього, в архіві реклами Х бракує критично важливої інформації на кшталт змісту й теми реклам, а також юридичних осіб, які за них заплатили. Це створює перешкоди для дослідників і громадськості, які хочуть незалежно оцінити потенційні ризики в онлайн-рекламі.

Також Х не виконує своїх зобовʼязань з надання дослідникам доступу до публічних даних платформи. Так, умови надання послуг Х забороняють дослідникам незалежно оцінювати публічні дані соцмережі, зокрема шляхом скрейпінгу. До того ж процедури Х із надання дослідникам доступу до публічних даних містять зайві барʼєри, що фактично підважує дослідження кількох системних ризиків, які існують у Євросоюзі.

Суму штрафу було визначено з урахуванням природи порушень, їхньої серйозності в плані впливу на користувачів у ЄС і тривалості. Це перше рішення про порушення DSA, зазначають у Єврокомісії.

Х має протягом 60 робочих днів поінформувати комісію про конкретні заходи, яких компанія планує вжити, щоб припинити недотримання статті DSA про оманливе використання блакитних позначок. Х має 90 робочих днів, щоб подати до комісії план дій з виправлення порушень, повʼязаних з архівом реклами й доступом до публічних даних. Рада з питань цифрових послуг матиме місяць на розгляд цього плану й надання відгуку, після чого комісія матиме ще один місяць на ухвалення остаточного рішення й визначення доречних термінів виконання плану.

“У цифровому просторі ЄС немає місця для оманливих синіх позначок, приховування інформації про рекламу й обмеження доступу для дослідників. DSA захищає користувачів. DSA дає дослідникам змогу виявляти потенційні загрози. DSA відновлює довіру до інтернет-середовища. Ухвалюючи перше рішення про порушення DSA, ми притягуємо Х до відповідальності за підваження прав користувачів і ухилення від підзвітності”, – сказала Генна Верккунен, виконавча віцепрезидентка ЄС із питань суверенітету, безпеки й демократичності технологій.

Як писав ІМІ, Х помирає. Соцмережа впевнено йде до знецінення себе самої і досягла неабиякого успіху в цьому починанні.

У дослідженні Каліфорнійського університету йшлося, що рівень мови ворожнечі в соціальній мережі X зріс приблизно на 50% після купівлі платформи Ілоном Маском у 2022 році. Водночас кількість бот-акаунтів не зменшилася.

Британська газета The Guardian у листопаді 2024 року повідомила, що припиняє вести свій акаунт у соцмережі Х, оскільки вважає платформу токсичною. 

Також у листопаді 2024 року Європейська федерація журналістів (EFJ) вирішила призупинити свій обліковий запис у соцмережі Ілона Маска Х із 20 січня 2025 року, коли Дональд Трамп офіційно стане президентом США.

Міністерство оборони Німеччини теж вирішило піти з X. За оцінкою міністерства оборони, конструктивний обмін аргументами на платформі X стає дедалі складнішим.

Ілон Маск наприкінці жовтня 2022 року став власником Twitter, який згодом перейменував на Х.