Як медійникам правильно скласти запит: тренінг у Медіабазі Хмельницький
Три головні ознаки успішного запиту на доступ до публічної інформації, важливість цього інструменту для журналістів у повсякденній роботі – про це і не тільки говорили під час онлайн-тренінгу “Лайфгаки з написання інформаційних запитів для медійників”, що організувала Медіабаза Хмельницький.
За словами тренерки, керівниці юридичного напряму Інституту розвитку регіональної преси, адвокатки Оксани Максименюк, запит на доступ до публічної інформації – це законний і відкритий спосіб отримання інформації журналістами.
“Це дозволяє журналістам почуватися впевненіше, дозволяє легше зібрати інформацію, яка є офіційною і достовірною. Отже, з нею простіше працювати, і журналісти поширюють перевірену інформацію на широкий загал”, – зазначає Оксана Максименюк.
Тренерка, керівниця юридичного напряму ІРРП, адвокатка Оксана Максименюк. Фото – investigator.org.ua
Щоб скласти інформаційний запит правильно, потрібно пам’ятати, що інформація, яку просить медійник, має бути:
- відображена або задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях;
- є у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації;
- пов'язана з виконанням особами делегованих повноважень суб'єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включно з наданням освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг.
“Дуже часто журналісти складають не інформаційні запити, а запити на коментар. Тобто просять надати відповідь на запитання. Відповідно, розпорядник має законне право надати відмову журналісту”, – пояснює медійна юристка.
Якщо запит складено правильно, то, за словами експертки, це 90% успіху. Втім, це не означає, що розпорядник не може відмовити в наданні інформації.
Керівниця Медіабази Хмельницький Ольга Загоруйко під час онлайн-тренінгу “Лайфгаки з написання інформаційних запитів для медійників”. Фото авторки
“Розпорядники не завжди охоче відповідають на інформаційні запити. На початку повномасштабного вторгнення дуже часто медійники отримували відмову через введення в країні воєнного стану. Такі відповіді є неправомірними”, – розповіла Оксана Максименюк.
Вміння складати інформаційні запити правильно і так, щоб вони були дієвими в роботі медійників, – це також форма захисту медійної спільноти.
“Демократія – це не стан, це дія. І нам потрібно діяти, щоб захистити наші цінності, нашу свободу, наші реформи. Тому нам потрібно правильно оперувати законними інструментами впливу”, – наголосила директорка Інституту масової інформації Оксана Романюк, яка відвідала онлайн-тренінг, щоб привітати медійну спільноту з відкриттям медіабази в Хмельницькому.
Марія Турчина, комунікаційниця Медіабази Хмельницький
Help us be even more cool!