Попри повномасштабну війну Україна зберігає простір для критичних медіа, але відсутність системної підтримки незалежних ЗМІ, економічна криза та скорочення донорських програм створюють ризики для сталості свободи слова. Такими є ключові висновки підготовленого ГО “Інститут масової інформації” розділу про свободу слова та медіа тіньового звіту громадських організацій для Європейського Союзу. Водночас ІМІ фіксує низку системних проблем у медійній сфері й формулює конкретні рекомендації.
Звіт про стан реформ у сфері правосуддя, боротьби з корупцією та основоположних прав готували спільно Центр протидії корупції, Інститут масової інформації, Фундація DEJURE, “Автомайдан”, Антикорупційний центр “МЕЖА” та Медійна ініціатива за права людини.
У звіті ІМІ зазначив, що у 2024–2025 роках повномасштабна війна Росії проти України залишалася (і залишається) головним викликом для існування українських медіа, а також для безпеки журналістів. Російські війська продовжують цілеспрямовано атакувати журналістів попри видимі позначки “Press”. Редакції українських медіа в прифронтових регіонах також потрапляють під обстріли; через загрозу безпеці вони змушені переміщуватись або закриватися. Також було згадано про українську журналістку Вікторію Рощину, яка перебувала в російському полоні з 2023 року і загинула під час утримання в Росії.

Водночас, зазначив ІМІ, попри повномасштабну війну рівень свободи слова в Україні залишається помірним. Незалежні медіа, навіть за умов посиленого державного контролю над галуззю, мають можливість публікувати достовірну інформацію та протидіяти дезінформації. Громадяни України зберігають свободу висловлювань, а в медіа існує розслідувальна журналістика та критика влади.
Автори звіту підкреслюють: здатність України зберігати свободу слова під час війни є її стратегічною перевагою, однак без системної політики підтримки незалежних медіа ця перевага не є гарантованою.
Ключовими викликами залишаються військова агресія Росії та пов’язані з нею загрози безпеці, економічна криза й дефіцит кадрів через мобілізацію та релокацію.
Економічна криза, релокація редакцій, дефіцит кадрів через мобілізацію, а також раптове припинення частини грантових програм (зокрема, з боку США) поставили низку медіа на межу закриття. Звіт наголошує: без цілеспрямованої підтримки редакцій, що виробляють суспільно важливий контент, зростає ризик послаблення демократичного контролю та вразливості до пропаганди.
Ключові рекомендації Україні:
- розробити прозорі, незалежні від політичного впливу механізми підтримки суспільно значущих медіа (наприклад, фонди підтримки, ваучерні чи конкурсні програми);
- забезпечити належне фінансування та редакційну незалежність Національного суспільного мовника як опори інформаційної безпеки;
- удосконалювати медійне законодавство з урахуванням стандартів ЄС і висновків громадських експертів.
Ключові рекомендації Європейському Союзу та міжнародним партнерам:
- посилити довгострокові програми підтримки українських незалежних медіа, зокрема на місцевому рівні;
- інтегрувати питання свободи слова, прозорості медіавласності та стійкості медіа в оцінку євроінтеграційного прогресу України;
- підтримувати документування воєнних злочинів проти журналістів та адвокацію за їхнє міжнародне розслідування.
Це другий незалежний тіньовий звіт громадянського суспільства щодо розділів 23 і 24 переговорів про вступ України до ЄС. У ньому українські антикорупційні та правозахисні організації дають свою оцінку прогресу держави та фіксують ключові виклики, які можуть загальмувати євроінтеграційний рух.
Нагадаємо, 28 жовтня в Києві було презентовано другий незалежний тіньовий звіт громадянського суспільства щодо виконання Україною зобов’язань за розділами 23 (“Судочинство та фундаментальні права”) і 24 (“Правосуддя, свобода та безпека”) переговорів про вступ до ЄС. Документ підготували провідні правозахисні та антикорупційні організації, які оцінили прогрес держави та визначили ключові загрози, що можуть сповільнити євроінтеграційний рух. Англомовну версію тіньового звіту було презентовано 16 жовтня 2025 року в Брюсселі представникам Європейської комісії та інших інституцій ЄС, що посилило роль українських громадських організацій як ключового сторожа реформ і євроінтеграційних зобов’язань.
Ознайомитися з повним текстом другого незалежного тіньового звіту щодо розділів 23 та 24 переговорів про вступ до ЄС (англійською мовою). З українським варіантом можна ознайомитися тут.