ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

У Казахстані розблокували незалежний сайт лише після видалення матеріалів Pandora Papers

21.10.2021, 16:00
Фото - zmina.info
Фото - zmina.info

У Казахстані влада заблокувала на 10 днів незалежний новинний сайт HOLA News після повідомлення про витік документів Pandora Papers із офшорів, розблокували його лише після видалення публікації.

Про це повідомляє ZMINA з посиланням на Комітет із захисту журналістів (CPJ).

Користувачі інтернету в Казахстані та за кордоном почали повідомляти про труднощі з доступом до HOLA News незабаром після публікації цієї статті. Сайт був недоступний до 14 жовтня.

Після відновлення доступу до ресурсу виявилося, що на місці публікації від 4 жовтня, в якій ішлося про те, що ймовірна коханка експрезидента країни Нурсултана Назарбаєва Асель Курманбаєва була ймовірним бенефіціаром таємного офшору, – порожній запис із заголовком “Тут був заголовок”.

Засновники HOLA News Алішер Кайдаров і Аділет Турсинбек, а також головна редакторка Заріна Ахматова пішли у відставку після видалення новини. У своїй заяві від 15 жовтня вони пояснили, що йдуть, оскільки їм довелося пожертвувати своїми принципами, видаливши новину.

“Ми розуміли, що нічого не можемо зробити, але залишитися було б зрадою самих себе і журналістських принципів”, – прокоментувала ситуацію Ахметова.

Натомість кілька інших місцевих вебсайтів, що висвітлюють цю тему, не постраждали.

Водночас головний редактор незалежного сайту новин Aq Zhayiq Азамат Майтанов, який також оприлюднив інформацію про Pandora Papers і причетність до скандалу представників місцевих еліт, розповів CPJ, що йому телефонував чоловік, який назвався “доброзичливцем з капіталом”. Він запропонував видалити новину, “щоб уникнути проблем пізніше”. Редактор цього не виконав.

HOLA News не отримав офіційних повідомлень або пояснень з боку влади чи постачальників послуг стосовно блокування.

За словами міністерки інформації Казахстану Аїди Балаєвої, її відомство не причетне до блокування. Вона наголосила на тому, що міністерство розслідуватиме, чому сайт не працював, пише CPJ. 

HOLA News був серед кількох місцевих новинних сайтів, що повідомили про розслідування Pandora Papers. Зокрема, про те, що Курманбаєва нібито отримала 30 мільйонів доларів 2010 року за частку в компанії, зареєстрованій на Британських Віргінських Островах. Також у повідомленні йшлося про двох казахських олігархів, яких вважають близькими довіреними особами Назарбаєва.

Водночас більшість казахстанських ЗМІ пишуть про Pandora Papers без жодних згадок про місцеву еліту.

На переконання Ахметової, влада націлилася на HOLA News за “сукупну” відмову “співпрацювати”.

Сайт, який продовжуватиме працювати під новим керівництвом, засновано у 2018 році. Медіа вдалося зберегти незалежність як від рекламодавців, так і від уряду.

Минулого року HOLA News постраждав від кібератаки, зокрема DDoS-атаки після публікації спірного інтерв’ю з онуком Назарбаєва. 

Як повідомляв ІМІ, Pandora Papers – це глобальний витік документів, з яких стало відомо про секретні активи, таємні угоди та приховані статки найбагатших людей з усього світу. У Pandora Papers зібрано інформацію про активи й таємні угоди 130 найбагатших людей світу, серед яких понад 30 топполітиків. Над документами з проєкту Pandora Papers працювала команда з понад 600 журналістів зі 117 країн світу – члени The International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ).

ICIJ – незалежна міжнародна мережа журналістів-розслідувачів, які спільно викривають транскордонну злочинність та міжнародну корупцію. Вони працювали над глобальним витоком документів Panama Papers, Paradise Papers та FinCEN.

Україну в цьому проєкті представляла команда “Слідства.Інфо”, що зняла фільм “Офшор 95” про таємний бізнес “Кварталу 95”, співвласником якого нібито досі є Володимир Зеленський. 

3 жовтня в Києві керівництво “Малої опери” за п'ять годин до прем’єри скасувало показ фільму-розслідування “Слідства.Інфо” “Офшор 95” про Президента України Володимира Зеленського через нібито ремонтні роботи. Зрештою, через суспільний розголос комунальний заклад змінив своє рішення, і прем’єра таки відбулася.

Liked the article?
Help us be even more cool!