Комітет Верховної Ради з цифрової трансформації рекомендував парламенту ухвалити за основу законопроєкт №13505, який передбачає заборону використання та поширення програмних продуктів і засобів інформатизації, що становлять загрозу національній безпеці України.
Відповідно до пояснювальної записки, проєкт закону “Про заборону використання та розповсюдження ворожих програмних продуктів та ворожих засобів інформатизації” створює правовий механізм для визначення, обмеження та поступового виведення з використання програмного забезпечення, пов’язаного з державою-агресором.
Документ передбачає поступове виведення таких продуктів з обігу до 1 січня 2030 року.
Також законопроєкт передбачає:
- визначення термінів “ворожий програмний продукт” та “ворожий засіб інформатизації”;
- встановлення критеріїв, за якими софт та обладнання можуть бути визнані ворожими (походження, власники, внесення до відкритих переліків тощо);
- формування офіційного переліку заборонених до використання продуктів, який затверджуватиме Кабінет Міністрів, а вестиме його Держспецзв’язку;
- надання СБУ та Нацбанку права подавати пропозиції щодо внесення чи вилучення продуктів з переліку;
- заборону їхньої закупівлі та використання органами влади, об’єктами критичної інфраструктури, оборонним сектором і платіжними системами;
- відповідальність – фінансові санкції в розмірі 2% річного обігу для порушників.
Запровадження закону не потребує додаткових витрат з державного бюджету. Кошти, які зараз витрачаються на закупівлю програмного забезпечення, планують переспрямувати на національні та європейські альтернативи.
Автори законопроєкту очікують:
- посилення кібербезпеки України;
- заборону закупівлі критично небезпечного софту державними органами та бізнесом;
- створення відкритого реєстру заборонених продуктів;
- підвищення координації між урядом, СБУ, Нацбанком і Держспецзв’язку.
Основні положення закону набудуть чинності через пів року після опублікування, а санкційний блок – з 1 січня 2030 року.
Як зазначається в аналітичному матеріалі ІМІ “Російське програмне забезпечення та вебсайти: від блокування до суцільної заборони”, законопроєкт № 13505 від 18.07.2025 є впевненим кроком уперед, якщо порівнювати з чинною системою точкового блокування. Він створює зрозумілий та більш-менш передбачуваний шлях відмови від російського та ворожого інформаційного продукту та дійсно частково покращуватиме протидію кіберзагрозам у країні. Хоча об’єктивно сам закон потребує покращення термінологічної частини, щоб пересічний читач зрозумів насправді, які саме продукти російського походження можуть потрапити до списків заборони, не очікуючи рішень уповноважених органів та суттєвих штрафів.