Нові правила X посприяли поширенню російської пропаганди – ЄС
Соцмережа Ілона Маска "Х" (раніше Twitter) відіграла вагому роль у поширенні російської пропаганди про Україну, надавши їй більше охоплення, ніж до початку війни. Про це йдеться в новому дослідженні, оприлюдненому цього тижня Єврокомісією, пише The Washington Post.
Дослідники з’ясували, що попри добровільні обіцянки найбільших соцмереж (зокрема, Meta) вжити заходів проти російської пропаганди, антиукраїнська дезінформація не зникла. Нехтування дезінформацією й мовою ворожнечі, яке сприяло їхньому поширенню, було б порушенням Акта про цифрові послуги – закону ЄС про соцмережі, – якби той уже був чинним минулого року, підсумувала Єврокомісія своє дослідження, яке тривало рік.
"Протягом 2022 року європейська аудиторія й охоплення облікових записів, пов’язаних з Кремлем, значно виросли, – йдеться в матеріалі. – Попередній аналіз свідчить, що охоплення й вплив прокремлівських облікових записів продовжили зростати в першій половині 2023 року; одним зі стимулів цього зростання був, зокрема, занепад стандартів безпеки Twitter".
Підхід ЄС до регулювання державної дезінформації є агресивнішим, ніж у США. Акт про цифрові послуги, що набув чинності для найбільших соцмереж 25 серпня, вимагає, щоб ті оцінювали ризик дезінформації, стримували свої алгоритми від просування найбільш кричущих її зразків і проводили аудити своєї роботи. На додачу європейські санкції проти російських державних ЗМІ змусили YouTube та інші платформи заблокувати ресурси на кшталт RT – медіа, раніше відоме як Russia Today, яке колись було одним з найпопулярніших каналів.
Дослідження Єврокомісії наразі є найнаочнішим свідоцтвом, що юридичних і добровільних заходів не досить; у червні єврокомісар Тьєррі Бретон уже попереджав, що в Х попереду багато роботи, якщо соцмережа хоче уникнути значних штрафів, передбачених АЦП. Авторами дослідження стали аналітики з Reset – некомерційної організації, яка виступає за щільніший контроль над цифровими платформами.
Не маючи повного доступу до даних компаній – даних, які за новим законом мають стати відкритими, – Reset покладалася на публічну інформацію на кшталт кількості взаємодій із проблематичним контентом від людей, не підписаних на акаунт, що його оприлюднив.
Згідно з дослідженням, Х на чолі з Маском не є єдиною платформою, якій не вдалося зупинити поширення російської пропаганди. Автори також критикують Instagram, Telegram і Facebook.
Головний консультант Reset Фелікс Картте повідомив The Washington Post, що безліч пропагандистських кампаній охоплювала вживання мови ворожнечі, просування екстремістів і загрозу національній безпеці та, зокрема, могла вплинути на європейські вибори, які мають відбутися наступного року.
За словами дослідників, ані закон, ані компанії не були готовими до тотальної інформаційної війни, яку веде Росія за допомогою державних офіційних акаунтів, пов’язаних з державою неофіційних акаунтів тощо. Російськими інтересами також керувалися добровольці з каналами в Telegram – наприклад, Cyber Front Z, – які синхронно публікували дописи, щоб маніпулювати алгоритмом, що просуває популярний контент. Вони ж надсилали масові скарги на проукраїнські акаунти за нібито порушення правил платформ, щоб домогтися їхнього блокування, і погрожували іншим доксингом та іншими атаками.
Пропагандисти мали одну ключову тактику: спершу публікували багато повідомлень у нерегульованих просторах з меншим трафіком, а потім просували ці повідомлення, розміщуючи посилання на них на популярніших каналах.
"Жодна з платформ не запровадила правил для боротьби з усією або принаймні більшістю акаунтів, якими керує Кремль, – пишуть дослідники. – До того ж соцмережі фактично ігнорували координовані кампанії, що охоплювали кілька платформ".
Х і Meta не відповіли на прохання прокоментувати інформацію.
Незважаючи на те що основним періодом дослідження був 2022 рік, "охоплення прокремлівських акаунтів зросло із січня до травня 2023 року: середній рівень взаємодії з ними зріс на 22% щодо всіх платформ, – зазначає Reset. – Утім, за це зростання охоплення здебільшого відповідальний Twitter, де взаємодія зросла на 36% після того, як гендиректор компанії Ілон Маск вирішив скасувати заходи з протидії прокремлівським акаунтам, заявивши, що “всі новини в певному сенсі є пропагандою".
Маск і його платформа відмовилися від добровільного кодексу протидії дезінформації, який був широко рекомендований у червні 2022 року, послабили регулювання щодо контенту й скоротили персонал, відповідальний за реалізацію правил соцмережі.
Під керівництвом Маска компанія відмовилася від позначок для спонсорованих державою ЗМІ, які мали облікові записи RT та інші підконтрольні Кремлю акаунти. Деякі пропагандисти також заплатили за синю позначку верифікації, щоб їхні пости просував алгоритм.
Як повідомляв ІМІ, соцмережа "Х" підтвердила, що зніме заборону на платне розміщення політичної реклами. Цей крок компанія анонсувала раніше цього року, невдовзі після того, як власником соцмережі (раніше Twitter) став Ілон Маск. Попереднє керівництво компанії на чолі з Джеком Дорсі заборонило подібну рекламу 2019-го, заявивши, що "політичний розголос треба заробити, а не купувати".
Х заявила, що почне дозволяти політичну рекламу, аргументувавши це своєю відданістю свободі слова. "Насправді ж компанія, ймовірно, потребує грошей, адже її прибутки від реклами в США впали на 59% у порівнянні з попереднім роком, про що повідомляло в червні видання "The New York Times", – вважає видання.
Марія Ігнатьєва, Валентина Троян
Help us be even more cool!