ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

Національні медіа просували вісім наративів щодо мігрантів – дослідження

17.12.2021, 12:19
Фото – epravda.com.ua
Фото – epravda.com.ua

В українських національних медіа виявлено вісім наративів, які просувалися на популярних сайтах онлайн-медіа та сайтах телеканалів. 

Такими є результати дослідження, проведеного Інститутом масової інформації в співпраці з Міжнародною організацією з міграції (МОМ), Агентством ООН з питань міграції щодо наративів українських ЗМІ про мігрантів.

Дослідження охопило два періоди, перший – 6–12 вересня, другий – 4–10 жовтня 2021 року. Протягом цих періодів виявлено 611 матеріалів, що стосувалися теми дослідження. 

З них більшість (60%) містила наративи щодо іноземних громадян. Переважно це була сукупність подій і фактів, що виставляли іноземних мігрантів, туристів та біженців у критичному світлі, повідомлення про події кримінального характеру, хвороби, надзвичайні події і навіть конспірологічні теорії. 

“Тобто можна стверджувати про наявність систематичного негативного інформування про мігрантів у національних українських медіа”, – йдеться в дослідженні.

Загалом найбільше повідомлень про мігрантів виявлено на сайтах ТСН (56), “Обозреватель” (50), “Кореспондент” та “24 канал” (по 48 матеріалів). Найменше про мігрантів згадували “Україна 24” (5) та “Еспресо” (17 матеріалів). 

Розподіл матеріалів з антимігрантськими наративами не рівномірний за періодами дослідження і пов’язаний з подіями, що відбувалися в ці періоди (наприклад, паломництво хасидів).

Так, національні медіа поширювали такі наративи про мігрантів:

1. Наратив “українські заробітчани за кордоном стикаються із суттєвими ризиками”. Цей наратив виявився найпоширенішим у національних українських медіа (29% всіх згадок про мігрантів). Лідерами з просування цього наративу виявилися сайти ТСН та “Обозреватель”, проте зустрічався він і в інших медіа.

2. Наратив “мігранти часто створюють незручності для українських громадян, хоча і самі потерпають через свою “недолугість”. На цей наратив припало 22% всіх повідомлень у національних медіа. Найчастіше такі наративи про проблемних мігрантів транслювали на “Подробности.Інтер”. 

3. Наратив “міграція та мобільність”, “заохочення українських громадян до подорожей”. Він був пов’язаний зі спрощенням карантинних обмежень в інших країнах (таких меседжів було 12% у національних медіа). Переважно матеріали з наративом “міграція та мобільність” містили інформацію про нові вимоги для українських туристів. Найбільше таких матеріалів зафіксовано на сайтах “Подробности” та “Перший незалежний”, однак траплялися поодинокі згадки й в інших медіа. 

4. Наратив “криза з біженцями – випробування для України”. На цей наратив припало 10% повідомлень у національних медіа, і майже не було згадок у регіональних. Найчастіше матеріали про біженців траплялися на сайтах “Корреспондент” та ТСН. Здебільшого медіа висвітлювали матеріали про біженців нейтрально, однак на сайтах “Обозреватель”, “Політека” та УНІАН зафіксовано вкрай негативні меседжі щодо біженців, які супроводжувалися жорсткою мовою ворожнечі.

5. Наратив “іноземці в Україні – або жертви нападів, або представники криміналітету”. На цей наратив припало 9% матеріалів у національних медіа. Здебільшого він формувався на основі офіційних пресрелізів від правоохоронців. Найчастіше цей наратив поширювали такі медіа, як “Обозреватель” та ТСН, водночас на інших ресурсах також траплялися поодинокі згадки.

6. Наратив “нелегальні мігранти” – “гібридна зброя”, злочинці, яких потрібно викривати”. На цей наратив припало 8% повідомлень у національних медіа. В загальнонаціональних ЗМІ мігрантів в Україні здебільшого згадують негативно. Найчастіше на цю тему розміщував матеріали сайт “Корреспондент”. 

7. Наратив “Україна поважає культури національних меншин”. Цей наратив був досить позитивним, на нього припало 5% повідомлень у загальнонаціональних медіа, причому в регіональних медіа він був відсутнім. Найбільше позитивних меседжів, які укріплюють цей наратив, було опубліковано на сайті УНІАН.

8. Наратив “історії успіху заробітчан, корисна інформація для тих, хто планує виїхати працювати за кордон”. Значно менше меседжів у національних медіа зафіксовано в межах цього наративу (4% матеріалів у загальнонаціональних медіа), якщо порівняти з іншими. Найчастіше його підкріплювали журналісти ТСН.

Дослідження проводилося двома хвилями: перша хвиля – 6–12 вересня, друга хвиля – 4–10 жовтня 2021 року.

Моніторилися такі сайти національних медіа: Україна 24, Подробности.Інтер, Суспільне, 1+1 (ТСН), Факти.ICTV, Перший незалежний, 5 канал, СТБ, 24 канал. Сайти 11 онлайн-медіа: Обозреватель, Гордон, УП, Корреспондент, Правда, Політека, РБК-Україна, Цензор, НВ, УНІАН, Страна.

Liked the article?
Help us be even more cool!