НАТО посилить у Балтійському морі захист підводної інфраструктури
НАТО збільшить військову присутність у Балтійському морі для посилення захисту критичної інфраструктури та покращення здатності членів альянсу реагувати на спроби дестабілізації.
Про початок нової військової програми НАТО “Baltic Sentry” оголосив 14 січня генеральний секретар НАТО Марк Рютте під час саміту країн-членів у регіоні Балтійського моря, повідомляється на сайті альянсу.
На саміті лідери країн обговорили зростання загрози критичній підводній інфраструктурі.
Генсекретар НАТО сказав, що нещодавня диверсія призвела до пошкодження енергетичних і комунікаційних кабелів, але він упевнений, що, “працюючи разом з усіма членами альянсу, ми зробимо все можливе, щоб убезпечити не тільки нашу критичну інфраструктуру, але й усе, що нам дороге”.
Програма “Baltic Sentry” передбачає залучення низки активів, зокрема фрегатів і морських патрульних літаків. Також будуть застосовані нові технології, серед іншого невеликий флот військово-морських безпілотників.
Марк Рютте наголосив, що НАТО співпрацюватиме з членами альянсу для інтеграції засобів спостереження окремих країн з метою покращення їхньої здатності захищати критично важливу підводну інфраструктуру та реагувати в разі потреби. НАТО працюватиме в межах Мережі критичної підводної інфраструктури (до якої входить промисловість), щоб надалі досліджувати способи захисту інфраструктури й посилення безпеки підводних активів.
Пан Рютте також наголосив на важливості рішучих дій. За його словами, Фінляндія показала, що такі дії в межах закону можливі: “Капітани суден мають усвідомлювати, що потенційні загрози нашій інфраструктурі матимуть наслідки, зокрема можливе взяття на абордаж, конфіскація судна й арешт”.
Як повідомляв ІМІ, 13 січня на дні Балтійського моря виявили пошкодження кабелю Nordbalt, який з’єднує його країну та Литву. У пошкодженні підозрюють китайський корабель Yi Peng 3. Судно розірвало та пошкодило кабелі між Швецією і Литвою, Німеччиною і Фінляндією 17 і 18 листопада 2024 року, коли стояло на якорі приблизно за 160 км від берега.
Слідчі розслідують інцидент і вважають, що кабель пошкодили навмисно. Всі інциденти з пошкодженням підводних кабелів у Балтійському морі можуть бути пов'язані з відключенням країн Балтії від білорусько-російської електромережі. Останнє заплановано на лютий 2025 року.
Що передувало
18 листопада 2024 року фінська влада заявила про пошкодження підводного телекомунікаційного кабелю, який пролягає через Балтійське море між Фінляндією та Німеччиною.
Кабель C-Lion1, що був уведений в експлуатацію 2016 року, є єдиним у Фінляндії кабелем передання даних, який прокладений з північної країни безпосередньо до Центральної Європи. Довжина C-Lion1 становить 1173 км. Кабель пролягає між фінською столицею Гельсінкі та німецьким містом Росток.
Маршрут кабелю від Фінляндії до Німеччини пролягає поблизу двох газопроводів “Північний потік” між Росією та Німеччиною, що наразі не функціонують.
19 листопада 2024 року влади Фінляндії та Німеччини заявили про ретельне спільне розслідування пошкодження телекомунікаційного кабелю в Балтійському морі.
20 листопада 2024 року генеральна прокурорка Литви Ніда Грунскене розпочала досудове розслідування щодо пошкодження або розриву кабелю зв'язку між Литвою та Швецією, прокладеного дном Балтійського моря, за статтею “тероризм”.
Марія Ігнатьєва, Катерина Дячук
Help us be even more cool!