ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Meta може втратити власництво над Instagram і WhatsApp через антимонопольне провадження

14.04.2025, 18:00

Компанія Meta Platforms 21 квітня постане перед антимонопольним судом. У разі програшу компанію можуть змусити відокремити Instagram і WhatsApp – стартапи, які вона придбала понад десять років тому, а згодом перетворила на потужні соцмережі, повідомляє Associated Press.

Як пише медіа, провадження стане першим серйозним випробуванням здатності Федеральної торговельної комісії США (ФТК) під керівництвом адміністрації Дональда Трампа протистояти впливу великих технологічних корпорацій. Позов проти Meta було подано 2020 року, під час першої каденції Трампа. Позивачі стверджують, що компанія придбала Instagram і WhatsApp, щоб придушити конкуренцію та створити незаконну монополію на ринку соцмереж.

На думку ФТК, Meta підтримує свою монополію, дотримуючись стратегії генерального директора Марка Цукерберга, який ще 2008 року заявив: “Краще придбати, ніж конкурувати”. Згідно з цим девізом, Facebook систематично відстежував потенційних суперників і купував компанії, які вважав серйозними конкурентами. Також, ідеться в позові, компанія створювала бар’єри для входу нових гравців на ринок і “нейтралізувала потенційні загрози конкуренції” – саме в час, коли мобільні пристрої стали набувати більшої популярності у світі, ніж настільні компʼютери.

“Через свою неспроможність зберегти монополію чесною конкуренцією, керівництво компанії вирішило купувати інноваційні стартапи, які досягали успіху там, де Facebook зазнавав невдач”, – йдеться в заяві ФТК.

У 2012 році Facebook запропонував придбати Instagram – тоді ще маленький застосунок для публікації фото без реклами, який мав лише вузьке коло шанувальників – за 1 мільярд доларів готівкою й акціями (але через падіння вартості акцій Facebook остаточна сума угоди становила 750 мільйонів доларів).

Instagram став першою компанією, яку Facebook придбав і залишив окремим застосунком. До цього компанія переважно укладала так звані acqui-hire угоди – купувала стартапи заради їхнього особового складу, а самі компанії потім закривала. За два роки Facebook купив месенджер WhatsApp за $22 мільярди. Ці дві угоди допомогли Facebook перейти на мобільні пристрої і зберегти свою популярність серед молоді навіть попри конкуренцію з боку Snapchat (який Facebook також намагався, але не зміг придбати) і TikTok.

Meta, своєю чергою, заявила, що позов ФТК “суперечить дійсності”. 

“Докази в суді покажуть те, що знає кожен 17-річний підліток: Instagram, Facebook і WhatsApp конкурують з китайським TikTok, YouTube, X (раніше Twitter), iMessage і багатьма іншими. Минуло понад 10 років з моменту, коли ФТК перевірила і схвалила наші придбання. Цей позов сигналізує, що жодна угода не є остаточною. Регулятори мають підтримувати американські інновації, а не знищувати велику американську компанію й посилювати позиції Китаю в критичних галузях на кшталт ШІ”, – заявила компанія.

Минулого тижня Meta також надала суду документи, в яких наголосила, що ФТК “має довести, що Meta володіє монополією на ринку саме зараз, а не в минулому”. На думку експертів, це може бути складно, зважаючи на появу нових конкурентів з часу придбання WhatsApp та Instagram.

Рішення в справі ухвалюватиме суддя окружного суду США Джеймс Босберґ, який торік відхилив клопотання Meta про припинення розгляду і постановив, що справа має перейти до стадії провадження. Свонсон зазначив, що суддя “висловив скептичне ставлення” до вузького визначення ринку, запропонованого ФТК, але також заявив, що це “питання фактажу”, тобто готовий заслухати аргументи ФТК та її експертів.

Якщо Instagram доведеться відокремити, рекламний бізнес компанії може бути розділено навпіл.

“Зараз Instagram є основним джерелом доходу Meta в США – найприбутковішому для неї ринку, де застосунок станом на 2025 рік приносить компанії 50,5% рекламних доходів. Instagram також уже давно компенсує падіння популярності Facebook серед молоді”, – каже аналітикиня Emarketer Жасмін Енберґ.

“Поки триває суд, Meta намагається “оживити” оригінальний Facebook, щоб привабити покоління Z і молодих людей, які тільки починають вести соцмережі. Сьогодні використання соцмереж є набагато фрагментованішим, ніж 2012 року, коли Facebook придбав Instagram, – Facebook уже не є місцем, де тусують круті дітлахи з коледжів. Для подальшого зростання Meta потрібен Instagram, особливо зважаючи, що ця соцмережа стає першим пріоритетом у формуванні бюджету дедалі більшої кількості рекламодавців”, – додала вона.

Як повідомляв ІМІ, колишня співробітниця Meta 9 квітня заявила сенаторам США, що компанія підважила національну безпеку заради розбудови бізнесу на $18 мільярдів у Китаї.

Марія Ігнатьєва, Валентина Троян

Liked the article?
Help us be even more cool!