Медіачек: висновок щодо матеріалу із сайту газети "Факти й коментарі"
У межах спільного механізму громадських організацій "Детектор медіа" та "Інститут масової інформації" для розгляду скарг на ЗМІ "Медіачек" було подано скаргу щодо матеріалу "Кому мешают реформы в Киевской Академии искусств" з вебсайту газети "Факти й коментарі".
Нагадаємо, "Детектор медіа" та Інститут масової інформації запустили механізм скарг на неякісні журналістські матеріали, які порушують законодавство та професійні стандарти. На сайтах організацій розміщено спеціальну форму для подання публічної скарги. Поскаржитися може кожен користувач, анонімні скарги не розглядаються. Цей механізм слугуватиме для оперативного консультування щодо порушень у ЗМІ. У разі якщо подані матеріали свідчать про наявність складної ситуації, організації передають скарги до розгляду в Комісію журналістської етики (КЖЕ) та Незалежну медійну раду (НМР).
Публікуємо повний текст висновку:
Висновок №41 щодо матеріалу "Кому мешают реформы в Киевской Академии искусств" з вебсайту газети "Факти й коментарі"
І. Дані щодо скарги та оскарженого матеріалу
- 29 листопада 2019 року до Ініціативи звернулася громадянка зі скаргою на цей матеріал, мотивованою поданням лише однієї точки зору та безпідставністю звинувачень у бік батьків учнів, незалученням експертів до коментування теми.
- Матеріал датовано 15 жовтня 2019 року, автором указано Валерія Рибянцева.
- Матеріал висвітлює конфлікт у Київській дитячій академії мистецтв, який висвітлювався низкою матеріалів різних ЗМІ, зокрема проаналізованих Ініціативою у висновках № 27 та № 40.
ІІ. Стандарти журналістської етики, які регулюють цю сферу суспільних відносин
Кодекс етики українського журналіста (в редакції 2013 року):
"Повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події є найпершим обов’язком журналіста..." (п. 6);
"…Неприпустимим є розповсюдження інформації, що містить упередженість чи необґрунтовані звинувачення"(п. 9);
"Точки зору опонентів, в тому числі тих, хто став об’єктом журналістської критики, мають бути представлені збалансовано. Так само мають бути подані оцінки незалежних експертів" (п. 10).
ІІІ. Оцінка розглядуваного матеріалу
1. Висвітлення конфлікту в Київській дитячій академії мистецтв у ЗМІ вже двічі ставало предметом розгляду Ініціативи. Водночас різні ЗМІ упереджено подавали інформацію на користь однієї або іншої сторони цього конфлікту.
2. Збалансованість. У висновку № 40 щодо подібного матеріалу йдеться: "Розглядуваний матеріал не є новинним, а претендує на те, щоб бути аналітичним. Але в підборі та поданні інформації для аналізу (засновків) у таких матеріалах теж необхідно забезпечувати збалансоване подання інформації". У матеріалі із сайту газети "Факти" аналогічно не подано позиції протилежної сторони конфлікту – представників так званих батьківських фондів. Перелічується доволі багато таких фондів, але не вказано, чи хоча б з якимось із них редакція намагалася зв'язатися для отримання коментарів. Подається пряма мова лише ректорки академії Ольги Бенч.
Розглядуваний матеріал не позначений як авторська колонка, "позиція" або інший нежурналістський контент. Тож це порушення професійного журналістського стандарту збалансованості подання інформації.
3. Повнота. Як уже стандартно констатує Ініціатива, у подібних випадках це також і порушення професійного стандарту повноти подання інформації, оскільки незбалансованість автоматично становить і порушення стандарту повноти, а також, зважаючи на відсутність коментарів незалежних експертів, які були б доречними з огляду на ступінь складності теми матеріалу.
4. Упередженість. Сам заголовок до розглядуваного матеріалу вже повідомляє читачам, що реформи в академії комусь заважають. А в першому, вступному абзаці матеріалу зазначається: "Искоренившая "схематоз" новый ректор академии в ответ получает массу жалоб родительских общественных организаций". Що одразу вказує читачам, хто правий, а хто винуватий у цій конфліктній ситуації, – ще навіть до викладу її фактичних обставин.
По тексту розглядуваного матеріалу вживаються такі звороти, як: "новый ректор привлекла профессиональную команду...", "средства шли в спецфонд, из которого выплачивалась зарплата педагогам профессионального обучения. По сути, это был коммерческий проект", "данные изменения должны были бы приветствоваться. Но родительские общественные организации стали протестовать" і на завершення: "ведь это, по сути, история о том, что ждет любого руководителя, который стремится работать в правовом поле, наводит порядок с документацией, систематизирует финансы и уничтожает теневые схемы сбора денег". Натомість улесливих висловлювань щодо батьківських фондів або критики в бік нового керівництва академії матеріал не містить. Потрібно також узяти до уваги незбалансованість у поданні позицій сторін конфлікту саме на користь Ольги Бенч. Тобто матеріал висвітлює проблему однобоко й упереджено щодо батьківських фондів та опонентів ректорки.
В аналітичному матеріалі журналіст може висловити власну думку, але пропагування позиції однієї зі сторін конфлікту й відсутність позиції іншої сторони мають мало спільного з журналістикою. Якщо ж ЗМІ публікує нежурналістський матеріал з певного конфліктного питання, то він має бути в зрозумілий спосіб ідентифікований як колонка чи блоговий допис. Крім того, ЗМІ має бути готовим оприлюднити позицію-відповідь іншої сторони конфлікту.
Ініціатива "Медіачек" констатує, що редакція газети "Факти й коментарі" в матеріалі на своєму вебсайті під назвою "Кому мешают реформы в Киевской Академии искусств" порушила професійні журналістські стандарти збалансованості, повноти й неупередженості подання інформації (п.п. 6, 9 і 10 Кодексу етики українського журналіста).
26 лютого 2020 року
Help us be even more cool!