Анонімні телеграми поширюють фейки в тіктоку для залучення аудиторії – дослідження ІМІ
В українському сегменті соціальної мережі "ТікТок" поширюється проросійська дезінформація, що підвищує соціальну напругу та розбурхує протестні настрої, налаштовує аудиторію проти правоохоронних органів та Збройних сил України, а також підриває фінансову стабільність держави. Переважна більшість таких тікток-каналів пропонує користувачам переходити за розташованим у профілі посиланням на анонімні телеграм-канали.
Такими є результати дослідження ІМІ, яке було проведене в листопаді 2023 року.
Тіктоки-фейкороби закликають свою аудиторію підписуватися на низку низькоякісних анонімних телеграм-каналів з кількома сотнями тисяч слідкувачів кожен. Ці телеграм-канали переважно наповнені новинними повідомленнями, скопійованими з різних медіа українською і російською мовами, поміж яких розміщено рекламу інших телеграм-каналів, різноманітних товарів та послуг, наприклад тютюнових виробів та неліцензованих гемблінгових ресурсів. Також ці “телеги-невдахи” містять маніпулятивні опитування, зокрема на політичні теми, та поширюють недостовірну інформацію про події в Україні й за кордоном, подекуди дублюючи свої ж фейки з тіктоку.
Це такі телеграм-канали, як: “Кореспондент UA – Новини України”, “Все буде Україна ??”, “Країна Україна ??”, “Правда”, “Час новин”, “Перший офіційний”, “Українське диво”, “Інформує Україна”, “Радар ракет”, “Байрактар news”, “Новини Україна”, “Україна вперед”. Зрештою, це видається єдиною системою заробітку на трафіку та поширенні несумлінної реклами й емоційних фейків.
Більшість виявлених ІМІ фейкових відеороликів у тіктоці змонтовано з нарізок інформаційних програм популярних українських телеканалів та озвучено голосами відомих ведучих, підробленими за допомогою електронних сервісів. Усі такі відео супроводжуються яскравими текстами великим шрифтом, що дублюють зміст начитування. Подекуди написи перекривають обличчя ведучих у кадрі, що заважає побачити невідповідність артикуляції людей у кадрі звуковому ряду. Ця невідповідність часто є очевидною, що одразу вказує на неправдивість відео.
На думку дослідників ІМІ, кожен канал новинних фейків у тіктоці має власного адміністратора, але вони об’єднані в єдину мережу з поширення фейків зі спільним центром керування, звідки надходять завдання для окремих контентмейкерів. Доказом цього є те, що більшість фейкових тікток-каналів розповсюджують схожий за змістом та формою, але не ідентичний контент. Відеоролики можуть бути змонтовані з різних кадрів, озвучені різними голосами, мати відмінності у формулюваннях, містити більше чи менше мовних помилок. Водночас розповсюджуються одні й ті самі вигадки, робиться наголос на тих самих меседжах, і все це поширюється в одному і тому самому форматі.
Підробні “новини” є недбалими й примітивними. Вигадану інформацію вони намагаються подавати максимально емоційно, з використанням лексики, що не відповідає стилістиці телеканалів, кадри яких використовуються. Так само не відповідає картинці й рівень грамотності авторів озвучених текстів, які містять багато мовних помилок та неоковирних формулювань. Часто ці нечисті на руку контентмейкери демонструють свою базову необізнаність щодо правових норм та державного устрою України. Вони можуть розповідати, що “уряд прийняв закон” тощо
Фейкові канали паразитують на брендах відомих медіа. Серед досліджених каналів – чотири таких, що намагаються видати себе за продукт телеканалу “1+1” і використовують у своїх назвах та аватарках або комбінації з одиничок, або абревіатуру ТСН. Ще один канал використовує як аватарку логотип “24 канал”.
Більше про дослідження читайте за посиланням.
Help us be even more cool!