Facebook видалив сторінки Znaj.ua, Hyser і Politeka через поширення дезінформації
Facebook призупинив в Україні діяльність акаунтів і груп, які вели скоординовані кампанії з дезінформації. Серед видалених сторінок виявилися акаунти видань Hyser, Znaj.ua, Politeka, які тепер недоступні.
Про це повідомляє Liga.Tech з посиланням на голову політики з кібербезпеки соцмережі Натаніеля Глейхера.
Ідентифікувати велику кампанію вдалося на основі поведінкового аналізу підозрюваних, а не змісту контенту.
За його словами, під час розслідування вдалося встановити, що вилучені акаунти пов'язані з українським PR-агентством Pragmatico. “Я думаю, що вони розташовані в Києві. Але цей факт я б двічі перевірив”, – уточнив Глейхер.
Загалом Facebook видалив 168 акаунтів, 149 сторінок і 79 груп. У них було в сукупності близько 4,2 млн фоловерів. Приблизно 400 000 акаунтів приєдналися до груп. Сторінки і групи керувалися фейковими акаунтами, а імена постійно змінювалися.
Глейхер оцінює бюджет, витрачений PR-агентством на рекламу у Facebook та Instagram, приблизно в $1,6 млн. “Розраховувалися переважно в доларах”, – уточнює він.
За словами Глейхера, організатори кампанії скеровували людей за межі Facebook на сайти, які позиціонувалися як новинні. Примітно, що в прикладах віддалених сторінок виявилися акаунти видань Znaj.ua, Politeka, Hyser. Тепер вони не працюють.
Він додає, що PR-компанія не працювала на якогось конкретного політика чи бізнес. За словами менеджера, фірма працювала з різними клієнтами, щоб заробити гроші, і розкручувала такі теми, як спорт, знаменитості, шоу-біз, політика та економіка.
Глейхер підкреслив, що українська кампанія не має зв'язку із зовнішнім світом і не є частиною інформаційної війни з боку Росії. Хоча раніше ворожі групи, скоординовані східним сусідом, в Україні видалялися.
Журналісту Liga.net вдалося поспілкуватися з дівчиною, яка ходила на співбесіди в Pragmatico у 2018 році. Вона розповідає, що компанія працювала над політичним піаром, розкручуванням у FB політиків. На той момент, за словами співрозмовниці, у компанії було декілька офісів на Палаці спорту. “Розповідали, що у них великий SMM-відділ”, – зазначила вона.
Також співрозмовниця дала кілька контактів керівників, з якими вона познайомилася. Але ті, пише Ліга, прочитавши запитання редакції, заявили журналісту, що, мовляв, про жодну Pragmatico нічого не чули і ніколи там не працювали.
Нагадаємо, Інститут масової інформації та проєкт “Тексти” дослідили стрічки новин топ-50 українських інформаційних сайтів та оприлюднили антирейтинг. До першої десятки антирейтингу потрапили kp.ru, from-ua, znaj.ua, Polітека, "Страна.ua", "Вести.ru", "Апостроф", "Комсомольська правда в Україні", "Телеграф" та "Лента.ru".
Визначалися шість критеріїв недостовірних новин: ненадійне джерело інформації, недостовірна новина, маніпулятивний заголовок, фейк, маніпуляції з емоціями та мова ворожнечі.
Help us be even more cool!