ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Звіт з моніторингу дотримання професійних стандартів в онлайн-медіа. 4-та хвиля моніторингу у 2019 році

07.11.2019, 16:10
Фото - assets-a2.kompasiana.com
Фото - assets-a2.kompasiana.com

Сайт “Знай.юа” став гіршим сайтом за рівнем дотримання професійних стандартів за результатами моніторингу ІМІ. Рівень матеріалів без порушень професійних ресурсів на цьому ресурсі становить лише 18%, і таких низьких результатів ще не мало жодне ЗМІ за всі роки моніторингу ІМІ.

Найкращими за результатами моніторингу стали Укрінформ, Ліга, Український тиждень, а також сайти Українська правда, Новое время, та Дзеркало Тижня.

Під час 4 хвилі моніторингу у 2019 році експерти ІМІ розширили перелік медіа, яких було обрано для моніторингу стандартів. До моніторингу було включено сайти 112.ua та “Знай.ua”, що негативно вплинуло на середні показники дотримання стандартів. Так, наприклад, рівень дотримання стандарту відокремлення фактів від коментарів впав на 15%, з 95% під час 3-ї хвилі моніторингу у 2019 році до 80% під час 4 хвилі моніторингу. Таке суттєве погіршення стандарту відокремлення фактів від коментарів, пояснюється великою кількістю таблоїдних матеріалів та додаванням до моніторингового списку сайтів сайту “Знай.ua”.

Дотримання стандарту балансу думок знизився на 3% в порівнянні з попереднім періодом моніторингу і склав 92,5% (3-тя хвиля моніторингу 95,5%). Результати дотримання стандарту достовірності практично не змінилися і склали 94% (3-тя хвиля - 95%).

Такими є результати аналізу 18 інтернет-медіа, проведеного Інститутом масової інформації за підтримки “Інтерньюз Нетворк”* у жовтні 2019 року.

  • Укрінформ, Ліга, Український тиждень

Під час 4-ї хвилі моніторингу у 2019 році відразу три онлайн-ЗМІ посіли першу сходинку рейтингу, це Укрінформ, Ліга та Український тиждень. 

На цих ресурсах середній рівень дотримання професійних стандартів складає 98%.

На сайті Укрінформ зафіксовано порушення стандарту балансу думок та точок зору у новині SkyUp здійснив перший рейс із Києва до Львова, новина побудована з прес-релізу компанії і не збалансована беком. 

Аналогічне порушення зафіксовано на сайті Ліга в новині Электромобиль Volvo XC40 Recharge презентован официально: фото. Авто, - новости бизнеса Украины.

На сайті Український тиждень було зафіксовано порушення стандарту достовірності, оскільки у новині Депутати прийняли закон про перехід Ради на електронний документообіг було відсутнє джерело інформації. Порушень інших стандартів на вказаних сайтах не зафіксовано.

  • Українська правда

96% матеріалів на цьому ресурсі не містили порушень професійних стандартів. Проте на сайті були зафіксовані оціночні судження в заголовках, що експертами ІМІ розцінюється як порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів. У новині ЄСПЛ розкритикував люстрацію чиновників часів Януковича | Українська правда в заголовку зазначено що  Європейський суд з прав людини розкритикував, проте суд не критикує, а виносить рішення. Схоже порушення зафіксовано і в новині РПЦ ''помстилася'' Грецькій церкві за визнання автокефалії ПЦУ | Українська правда.

Порушення інших стандартів на сайті не зафіксовані.

  • Новое время, Дзеркало тижня

Два сайти посіли третю позицію рейтингу це Новоє время та Дзеркало тижня, показники обох ресурсів склали 94% матеріалів написаних без порушень професійних стандартів.

На сайті Дзеркало тижня у 4% матеріалів містилися порушення стандарту достовірності, зокрема, у новинах Еліна Світоліна покинула Кубок Кремля - Спорт - dt.ua та У Луксорі покажуть постановку опери Аїда за участі 150 музикантів з України - Культура - dt.ua не названі джерела інформації. Також на сайті зафіксовано порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів у новині Працівнику преслужби Зеленського, який переплутав країни, подарували географічний атлас - Політика - dt.ua. В матеріалі йдеться, що “"пост виправили, однак аби приховати історію змін пізніше його видалили взагалі", проте невідомо, що пост видалили саме задля цього, і жодного посилання на джерело, яке б це стверджувало, також немає.

На сайті Новое время зафіксовано порушення стандартів балансу та достовірності. Так, порушення балансу зафіксовано у новині SkyUp — лоукостер открыл новые рейсы из Харькова — новости Украины / НВ. У 4% матеріалів на сайті містилися порушення стандарту достовірності.

  • Гордон

92% матеріалів без порушень професійних стандартів - такий показник отримав сайт Гордон під час 4 хвилі моніторингу у 2019 році. 

Відзначимо, що загалом у виданні ретельно дотримуються професійних стандартів. Так, на сайті не було зафіксовано порушень стандартів достовірності та відокремлення фактів від коментарів. Порушення стандарту балансу передусім стосується матеріалів з ознаками замовності, що на сайті маркуються неналежним чином. На ресурсі було зафіксовано кілька матеріалів маркованих плашкою “Актуально”, згідно інформації на сайті матеріали з такою позначкою публікуються на правах реклами. Це були такі матеріали іміджевого характеру про Фонд Ріната Ахметова та банк Аркада: Слабкий слух – цікавинка: дівчина зі слабким слухом соціалізувалася, стала щасливою і тепер навчить цього інших. Конкурс від Фонду Ріната Ахметова / ГОРДОН, Банк Аркада та Industrial Innovation Group запускають перший в Україні блокчейн даних / ГОРДОН.

  • Цензор

П’яту сходинку рейтингу з показником 90% матеріалів без порушення професійних стандартів зайняв сайт Цензор.

На сайті не було зафіксовано порушень стандартів достовірності та відокремлення фактів від коментарів. Всі зафіксовані порушення стосувалися стандарту балансу, так, на сайті 10% матеріалів були не збалансованими.

Наприклад, у новині Борьба с контрабандой: Макаренко о борьбе с контрабандой чулок (17.10.19 13:05) « Политика Украины | Цензор.НЕТ колишній голова таможні звинувачує чинного голову таможні у низькій ефективності, при цьому позиція нинішнього очільника відсутня.

  • Інтерфакс, РБК-Україна

Два сайти, Інтерфакс та РБК-Україна продемонстрували однакові результати - 86% матеріалів написаних без порушення професійних стандартів.

10% матеріалів на сайті РБК-Україна були незбалансованими, це передусім стосується матеріалів з ознаками замовлення:

Такі матеріали на ресурсі взагалі ніяким чином не маркуються.

У 4% матеріалів містились порушення достовірності, а в 6% матеріалів порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів. Наприклад, в матеріалі Дубневича притягнули до кримінальної відповідальності через розкрадання в Укрзалізниці | РБК-Україна в тексті новини йдеться про те, що Рябошапка подав подання на Дубневича до Верховної ради, тобто його ще не притягнули, а лише подали подання на притягнення до відповідальності, згодом заголовок було змінено.

Сайт РБК-Україна погіршив свої показники у порівнянні з попереднім моніторинговим періодом, коли його показник складав 94% матеріалів без порушень.

На сайті Інтерфакс найчастіше порушувався стандарт достовірності - у 8% матеріалів. Сайт Інтерфакс практично не ставить гіперпосилань на першоджерела та інші медіа, з яких він перепощує інформацію. Це є негативною практикою, проте як порушення експертами ІМІ не враховується. Проте, подібну практику Інтерфакс використовує і в матеріалах, де джерелом інформації є соціальні мережі - відсутні гіперпосилання. скріншоти, назви сторінок, що значно ускладнює, а іноді унеможливлює, перевірку цієї інформації. Такі матеріали були зараховані як порушення стандарту достовірності. 

4% матеріалів на сайті Інтерфакс були не збалансованими і містили ознаки замовлення. Порушень стандарту відокремлення фактів від коментарів на сайті Інтерфакс не зафіксовано. 

  • Сегодня

84% матеріалів на сайті Сегодня написані без порушень професійних стандартів. 

Найчастіше на сайті порушувався стандарт балансу - в 10% матеріалів в цьому онлайн-ЗМІ його бракувало. Це зумовлено великою кількістю матеріалів з ознаками замовності, що потрапили у вибірку:

В 8% матеріалів на сайті зафіксовано порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів.

  • 24 канал

Восьму сходинку рейтингу з показником 82% матеріалів без порушень професійних стандартів зайняв сайт 24-каналу. Сайт значно покращив показники дотримання професійних стандартів, порівняно з попереднім періодом моніторингу (на 8%). 

14% матеріалів на сайті містили порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів. В новині Разумков підбив підсумки 50 днів роботи Верховної Ради: промовисте відео - Новини верховної ради - 24 Канал міститься фраза "Зробив він за це допомогою красномовного ролику", що є оціночним судженням, аналогічне порушення міститься в новині Поїздка Зеленського у США обійшлася у 7,3 мільйони гривень - 24 Канал, де сказано “Зеленський також виступив з потужною промовою на Генасамблеї ООН”. А в матеріалі Хто такі Свинарчуки (Гладковські) в Україні - що про них відомо відсутня позиція Гладковських, натомість є цілий ряд оціночних суджень та інформації без зазначення джерел. Порушення стандарту балансу на сайті міститься в 8% матеріалів. Стандарт достовірності порушений на сайті в 4% новин.

  • 112 канал

76% матеріалів на сайті 112 каналу не містили порушення професійних стандартів.

Найчастіше на сайті порушувався стандарт балансу - у 22% матеріалів.

Це передусім стосується матеріалів з критикою законопроекту 1210, який передбачає збільшення ренти на видобуток залізної руди. :

Стандарт достовірності та відокремлення фактів від коментарів було порушено у 2% матеріалів.

  • УНІАН

На сайті рівень дотримання стандартів складає 74%. В 20% новин на ресурсі містились оціночні судження, це передусім були новини таблоїдного характеру:

Надя Дорофєєва блиснула соковитими сідницями: фото

Світлана Лобода в ультраобтислому вбранні влаштувала сексуальні танці: відео

У 12% матеріалів на сайті порушувався баланс, на цей показник теж вплинули матеріали з ознаками замовлення, які були зафіксовані на сайті.

Сайт погіршив свої показники в порівнянні з попереднім моніторинговим періодом на 6%.

  •  ТСН

72% матеріалів на сайті написано без порушень професійних стандартів. Найбільше порушень на сайті стосувалося стандарту відокремлення фактів від коментарів, цей показник складав 26% матеріалів. На ресурсі міститься велика кількість таблоїдних матеріалів в яких часто використовуються оціночні судження:

В цих матеріалах часто також порушений стандарт достовірності, наприклад у матеріалі Сарі Йоркській виповнилося 60, британська герцогиня в прекрасній формі - фото - Суспільство - TCH.ua сказано, що герцогиня Сара Йоркська відсвяткувала ювілей – своє 60-р, проте джерело цієї інформації відсутнє.

Загалом стандарт достовірності на ресурсі  порушено у 12% матеріалів. Найменше сайт порушував стандарт балансу у 4% матеріалів, але це експерти ІМІ повязують передусім з малою кількістю конфліктних матеріалів, які потребують балансу.

  • Обозреватель

На сайті рівень порушень професійних стандартів є стабільно невисоким і тримається приблизно на одному рівні. Минулого моніторингового періоду рівень дотримання стандартів на сайті Обозреватель складав 68%, а під час четвертої хвилі моніторингу він склав 70%.

У 20% матеріалів на сайті містились оціночні судження, у 12% матеріалів бракувало балансу. Наприклад у матеріалі Кирил накинувся на Україну через ПЦУ - новини України слово накинувся не відповідає тексту новини де йдеться про те, що Кирило зробив заяву про ПЦУ на позачерговому синоді.

Баланс на сайті було порушено у 6% матеріалів.

  • Страна

Предостанню позицію рейтингу з показником 62% матеріалів без порушення професійних стандартів посів сайт Страна.

У 22% матеріалі на ресурсі порушено стандарт відокремлення фактів від коментарів. Так, в новині Инстаграм Тимати. У Тимати родился сын Ратмир. Фото йдеться, що “Имя для новорожденного музыкант, скорее всего, выбрал неслучайно. Так звали его друга по "Фабрике Звезд", а в дальнейшем коллегу по группе "Банда" Ратмира Шишкова”, проте це лише здогади журналіста, нічим не підтверджені. У 12% матеріалів порушено стандарт достовірності, джерело відсутнє. Наприклад, в новині: Верховная Рада приняла законы о Единой электронной системе в области строительства и аудите безопасности дорог

Стандарт балансу на сайті порушений у 6% матеріалів.

  • “Знай.юа”

Останню позицію рейтингу зайняв сайт Знай.юа. На цьому ресурсі лише 18% матеріалів не містили порушень професійних журналістських стандартів. 

Таких низьких показників з дотримання професійних стандартів не було у жодного ЗМІ за 10 років моніторингів ІМІ. 

На сайті в 48% матеріалів зафіксовано порушення стандарту достовірності  та відокремлення фактів від коментарів. Тобто, постає серйозне питання щодо фейків і маніпуляцій та порушення авторських прав на даному сайті. 

Наприклад, у новині Львів'яни сидітимуть без води: список порожніх кранів взагалі відсутнє згадування про будь яке джерело, при тому в новині вказані назви вулиць де планується відключення води. Також відсутнє джерело в новині У Києві зацвіли сакури, - яскраві фото, новина ілюстрована фотографіями.

В новині У Запорізькій області подорожчали продукти харчування та освіта у першому абзаці йдеться, що “Запоріжці хапаються за голови: ціни ростуть як на дріжджах”, або ж в матеріалі Как Ставницер портит свою репутацию связями с одиозным застройщиком | znaj.ua міститься оцінка: “Также его знают как весьма популярного блогера и самого настоящего “властителя умов” среди молодежи”.

Баланс на сайті порушувався в 24% матеріалів.

*Моніторинговий аналіз проводився в 18 загальнонаціональних інтернет-ЗМІ (одинадцять найрейтинговіших та сім ЗМІ, що підписали меморандум Медіаруху за дотримання професійних стандартів): obozrevatel.com, segodnya.ua, 24tv.ua, tsn.ua, strana.ua, pravda.com.ua, 112.ua, znaj.ua rbc.ua, unian.com, gordonua.com, nv.ua (М), liga.net (М), ukrinform.ua (М), zn.ua (М), censor.net.ua (М), tyzhden.ua (М), interfax.com.ua (М). Загальна вибірка становила 900 матеріалів – по 50 матеріалів, узятих підряд одночасно з кожного сайту, який було включено до моніторингу. Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews Network. З методологією дослідження можна ознайомитися тут.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!