Звіт з моніторингу гендерного балансу. Березень 2014 рік
У березні різко скоротилася представленість жінок в загальнонаціональних друкованих та Інтернет-ЗМІ. Такі результати моніторингу гендерного балансу, що проводить ІМІ в 5 друкованих та 5 інтернет-ЗМІ.
Так за сумою представленості чоловіків та жінок по трьох категоріях (кількість фото чоловіків та жінок; кількість матеріалів присвячених чоловікам та жінкам, а також кількість експертів різних статей), в газетах у березні жінки представлені на 32% (попереднього місяця 44%), у інтернет-ЗМІ на 25% (у січні – 30% ), а в журналах жінки представлені всього на 14% (у лютому на 43%).
Такий стан речей на думку експерти ІМІ Олени Голуб пов'язаний з військовою ситуацією в країні: «Країна практично перебуває у стані війни, в такій ситуації на перший план виходять чоловіки, принаймні так історично склалося в нашій країні. Дуже багато матеріалів у березні було присвячено військовим і коментували події в основному чоловіки-експерти, оскільки в українській армії служить досить мало жінок і всі вони далеко не на керівних посадах.
Також багато матеріалів присвячені уряду, але оскільки в нашому уряді лише одна жінка, то ж і в політичних матеріалах представленість прекрасної статті дуже низька».
Тепер детальніше рівень представлення чоловіків та жінок за трьома категоріями:
Категорія Експерти в матеріалах:
Газети – чоловіки 72% – жінки 28% (74% -26% у січні
Журнали – чоловіки85 % – жінки 15 % (78%-22%)
Інтернет – чоловіки 87 % – жінки 11 % (72% - 28%)
Категорія Герої матеріалів:
Газети – чоловіки 69 % – жінки 31% (67%-33%)
Журнали – чоловіки 90 % – жінки 10 % (55%-45%)
Інтернет – чоловіки 84 % – жінки16 % (74% - 26%)
Категорія Фото:
Газети – чоловіки 65% – жінки 35% (58% - 42%)
Журнали – чоловіки 82 % – жінки 18 % (69% - 31%)
Інтернет – чоловіки 55% – жінки 45 % (64% - 36%)
У березні всі без виключення видання погіршили показники представлення жінок на своїх сторінках.
Найкращі показники продемонстрували видання «Комсомольская правда в Украине» та «Сегодня», найгірші сайт «Обозреватель».
Інтернет-ЗМІ:
УНІАН – 4,2
Ліга – 5
LB.ua – 3,2
Українська правда - 4,6
Обозреватель – 6
Газети:
«Комсомольская правда в Украине» - 2,2
«Сегодня» - 2,3
«Факти» - 3
Журнали:
«Український тиждень» - 4
«Корреспондент» - 4
Примітка: оптимальний для видання є 1 бал, оскільки означає дотримання гендерної рівноваги у виданні. Відповідно, якщо менше одиниці – переважають жінки, більше – чоловіки.
Окрім кількісних показників, експерти ІМІ проаналізували теми, в яких найчастіше жінки виступають експертками та героями матеріалів.
«Жінки часто висвітлюються як другорядний елемент суспільства, так на приклад на сайті «Обозреватель» поряд з безліччю суспільно-важливих матеріалів про чоловіків –політиків, військових, лікарів, більшість новин про жінок є «жовтими» і відображають жінок м’яко кожучи у не найкращому світлі, на кшталт «Беременная британка выпила укус по совету интернета и умерла», «Любовница Джагера повесилась на шарфе», «27-летняя студентка-медик хочет выручить за свою девственность 400 000 доларов», «Кейт Бекенсейл с причеккой «я у мамы вместо ершика» і таких прикладів безліч», - прокоментувала Олена Голуб.
Як було зазначено експерткою, більшість матеріалів в яких фігурують жінки не є суспільно-важливими, це зазвичай спортсменки «Українська тенісистка Цуренко вийшла в друге коло ITF » (УНІАН), чи доньки політиків «Дочь реионала Струка ездит на Porsche за 120 тисяч доларов», «Внучка екс-премьера Украины отметила в Майами свое 28-летие» (Обозреватель).Багато жартівливих матеріалів у березні було присвячено прокурорці з Криму Наталлі Поклонські «Блондинка- прокурор Крыма стала интернет-мемом» (Обозреватель).
Були також матеріали присвячені Юлії Тимошенко «Леди Ю» (Корреспондент), «Тимошенко заявила, що бере на себе відповідальність за ситуацію в країні» (УНІАН).
Найширше використовуваною експерткою у березні стала заступник секретаря РНБО Вікторія Сюмар, яка коментувала широко розповсюджувану тему про інформаційної війни.
Інші жінки –експерти коментували в основному теми медицини та освіти.
Методологія моніторингу:
Лідери та аутсайдери моніторингу визначалися за балами, які видання отримали в результаті аналізу кожного друкованого видання по 9 категоріях: кількість фото чоловіків та жінок на першій сторінці; кількість тем, присвячених чоловікам та жінкам, що винесені на першу сторінку; топ- інтерв’ю присвячені різним статям; головне фото на першій сторінці; автори статей; кількість фото у виданні чоловіків та жінок; кількість матеріалів у виданні, присвячених чоловікам та жінкам, кількість експертів різних статей.
Інтернет-видання аналізувалися у шести категоріях: кількість топ-тем присвячених чоловікам та жінкам, кількість експертів у топ темах чоловіків та жінок; кількість авторів блогів та авторських колонок; кількість фото чоловіків та жінок на головній сторінці; кількість героїв новин чоловіків та жінок, а також кількість експертів у новинах різних статей.
Бали визначалися за формулою:
Відповідно, якщо співвідношення чоловіків та жінок у кожній з категорій однакове, дорівнює 1, то в результаті маємо і отримати одиницю, це в ідеалі, тобто балансу у висвітлені чоловіків та жінок дотримано. Відповідно, якщо менше 1 то переважають жінки і навпаки, якщо більше одиниці то переважають чоловіки.
Help us be even more cool!